Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierblik experiment

Gestart door hobbybob, 12-05-2012 19:28 u

Vorige topic - Volgende topic

hobbybob

Na afgelopen week weer gestart te zijn met de brouwhobby ( inmiddels staat er sinds maandag 40 liter witbier heerlijk te bubbelen ;D )

Kwam ik tijdens het opruimen van mijn spulletjes nog een Brewferm blikje tegen - Gallia
Deze had ik in 2008 ooit eens op mijn verjaardag gekregen en was altijd blijven staan (ik was inmiddels al overgestapt op mout destijds ) de datum op het blik was van oktober 2008

Eigenlijk was ik best benieuwd of het blik nog bruikbaar was na al die jaren dus het gistzakje eens uit het blik genomen en met een pakje appelsap proberen tot leven te wekken ( gelijktijdig ff een starter gemaakt van 1 liter ) wonderwel na een uurtje al activiteit met de korrelgist en de appelsap.

De volgende dag de gist in de liter starter gegooid en weer kwam de boel tot leven.

Vanmiddag was het zover de meeste activiteit in de starter was afgelopen dus heb ik het blik volgens de handleiding in een gistvat  Gestort temp naar 21 graden en de starter erbij, binnen 15 minuten werden er heftige bubbels geproduceerd, het waterslot staat niet stil.

Ben zeer benieuwd wat het eindresultaat zal zijn >:D

Oscar

Citaat van: hobbybob op 12-05-2012  19:28 uBen zeer benieuwd wat het eindresultaat zal zijn >:D

Bier met een redelijk voorspelbare smaak... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-05-2012  00:29 uBier met een redelijk voorspelbare smaak... ;)

Voor iemand die meer dan 1000 keer gebrouwen heeft zijn er niet zo veel vrrassingen.
Als het de eerste keer is dat je bier brouwt is het een grote verrassing.

In dit geval is het de overigens meer de vraag of uit een blik dat 4 jaar over de datum is nog een fatsoenlijk bier kan komen. Ik denk het wel op voorwaarde dat je gist gebruikt die goed actief is op het moment van enten.

hobbybob

De hoofdvergisting is inmiddels wel voorbij hij doet het nu aardig rustiger aan.
Op zich komt er geen onaardige geur vanaf zit inmiddels in navergistingsvaatje.

Is nog wel behoorlijk troebel

koffie

Wij hebben ook eens een jarenlang oud blik gebrouwen - alleen voor de zekerheid een nieuw zakje gist gekocht omdat het echt oud was. Bier was prima te drinken zonder smaakafwijking ten opzichte van een 'vers' blik.

hobbybob

OK voorlopig resultaat:

Afgelopen woensdag gebotteld op een eind SG van 1010 ( start 1055 ) ik ben altijd nieuwsgierig wat het kan worden dus na 2 dagen 1 fles uit de donkere kelder gehaald en in de koelkast gezet.

Zo net open gemaakt en ja wel een voorzichtige sisss...

Smaak is goed eigenlijk valt ie 100% mee gezien de leeftijd van het blik
Schuim valt nog wat tegen, C02 voor die korte tijd goed.

Heb ook voor deze proef van die petflessen gekocht om in te bottelen werkt eigenlijk best handig en zijn niet zwaar.

Ohhh en die 40 liter witbier die haalt waarschijnlijk de juiste rijpingsdatum niet bedankt Adrie voor het recept :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.