Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een bier in 6 weken?

Gestart door NewLine, 28-04-2012 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Normaal gezien overhaast ik me niet bij het brouwen. Echter op 10 juni hebben we een feestje en het leek me leuk om een eigen brouwsel te serveren.

Hoe realistisch is het om op 6 weken een drinkbaar bier te krijgen inclusief de hergisting op fles? 

Herman

Dat kan prima hoor. Mits je voldoende gist toevoegt en afhankelijk van de gebruikte gist, kan een bier in 1-2-3 de hoofdgisting doen. Vervolgens een dag of 5 nagisting, bottelen en een week later heb je al druk op de 1e flessen. Tarwebieren lenen zich hier bij uitstek voor, omdat deze niet helder hoeven te zijn.

Normaliter vind ik bier na zo'n 2 maanden rijping optimaal. Maar ik drink mijn bier direct na de gisting, omdat ik het bier fustel. Dat is in een enkel geval ook 2 weken na brouwen. Optimaal is dit niet, bieren worden vaak beter van enige rijping.

kleine Minstreel

Mijn witbier drink ik ook normaal gezien al in de tweede week na brouwen.Zoals gezegd goede gist gebruiken en niet zuinig ermee zijn.
De Blanche korrel doet het prima. Ook de weissen gist van fermentis is binnen 5 dagen klaar.
De belgian abbey zijn iets te zwaar om snel te drinken maar als je een blond brouwt met een standaard korrel gaat het prima.
Leuk feest gewenst.

koffie

6 Weken is makkelijk te doen, zeker met voldoende gist.
Je kunt zelfs nog 'leuke dingen' doen met je bier in zo'n tijdsbestek

1 week hoofdgisting
1 week nagisting met koudhop
bottelen
4 weken op de fles
drinken maar

NewLine

Ok, dat gaat dus nog lukken. Een witbier lijkt me ook wel goed passen. Ik twijfel wel een beetje voor welke gist ik zou gaan: Brewferm Blanche of Wyeast 3944. Ik lees dat die laatste soms wat traag gaat, dan toch maar voor de korrel gaan?

Jacques

Met veel gist en een goede temperatuurbeheersing kom je een heel eind. In veel professionele brouwerijen doen ze niet anders. In principe kun je elk bovengistend biertype brouwen met een begin SG tot 1060.

Ga qua temperatuur iets boven het gemiddelde zitten die aanbevolen wordt voor de gist die je gebruikt. Bij hele snelle vergistingen door een (veel) te hoge temperatuur krijg je bepaalde esters (met een geparfumeerde rozenachtig aroma) die niet prettig zijn.

Zorg er voor dat de gist in een goede conditie is. Maak een giststarter en laat die niet te lang staan voordat je die gebruikt.

Gaat goed komen.

Herman

Citaat van: Jacques op 28-04-2012  10:45 uGa qua temperatuur iets boven het gemiddelde zitten die aanbevolen wordt voor de gist die je gebruikt. Bij hele snelle vergistingen door een (veel) te hoge temperatuur krijg je bepaalde esters (met een geparfumeerde rozenachtig aroma) die niet prettig zijn.
Ik denk dat je bedoeld iets lager dan het gemiddelde? Anders snap ik je niet.

Jacques

Citaat van: Herman op 28-04-2012  15:48 uIk denk dat je bedoeld iets lager dan het gemiddelde? Anders snap ik je niet.

Nee, ik bedoel echt hoger dan gemiddeld. Dit om een snelle vergisting te krijgen. In combinatie met veel gist kan dat echter zorgen voor het sterk oplopen van de temperatuur in het vat. Om dat te voorkomen is de mogelijkheid van koelen gewenst. Op die manier kun je de gevormde warmte weer afvoeren.

Vergelijkbare Topics (7)

43864

Reacties: 6
Gelezen: 993

28448

Reacties: 14
Gelezen: 6857

14303

Reacties: 9
Gelezen: 3294

37936

Gestart door bramheus

Reacties: 4
Gelezen: 1456

31532

Reacties: 2
Gelezen: 1184

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.