Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verhouding lucht en bier in gistvat

Gestart door Brouwer in de klei, 06-12-2011 18:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwer in de klei

Terug kijkend op mijn eerste experiment zit ik met de volgende vraag. Vergelijkbare vragen zijn gesteld maar volgens mij niet helemaal hetzelfde.

Mijn eerste probeersel was een pakket van Brewferm (grand cru) ik heb het laten vergisten met de meegeleverde gist in een 25 l emmer. Daarin zat 9 l brouwsel. Ik heb geen luchtbel door de waterslot gezien. Eerst dacht ik dat er niets gebeurde maar toen ik na een paar dagen stiekem keek was het behoorlijk aan het schuimen. Das goed denk ik dan.

Maar ik vraag me af waarom ik geen luchtbel heb zien ontsnappen uit het slot? Lijkt mij niet normaal. Komt dit omdat ik verhoudingsgewijs te weinig bier in de emmer had? Dat is het enige wat ik mijn kan voorstellen. Ik vraag me ook af of er een goede vuist regel is om aan te houden als bijv 20 l vergisten in een 25 l vat???

Het bier moet nog 8 weken in de fles rijpen, maar ik heb geproefd bij het bottelen. Het was niet super maar had wel smaak.

Bedankt voor je reactie. En mocht deze vraag al eerder gesteld zijn... heb ik niet goed gekeken :)

Brouwer in de klei

Ik heb al wat antwoorden gevonden bij de samenvatting van het brouwproces. Goed gedaan dat bundelen. Complimenten aan de beheerders.

Dorstige Alexander

Uw waterslot werkte waarschijnlijk niet omdat je met een lek zat.

Oscar

Citaat van: Brouwer in de klei op 06-12-2011  18:30 uMaar ik vraag me af waarom ik geen luchtbel heb zien ontsnappen uit het slot?

Omdat je gistemmer, welke bij het starterspakket zit (toch?), lekt! Bekend probleem, maar Brouwland/Brouwmarkt, levert deze "rotzooi" nog steeds, waardoor dit soort vragen keer op keer op dit forum komen. :(

LRFokken

Citaat van: Oscar op 06-12-2011  18:53 uOmdat je gistemmer, welke bij het starterspakket zit (toch?), lekt! Bekend probleem, maar Brouwland/Brouwmarkt, levert deze "rotzooi" nog steeds, waardoor dit soort vragen keek op keer op dit forum komen. :(

Ik zou hetzelfde gaan zeggen, maar klikte een half uur geleden weg. Maar ja, een algemeen probleem voor elke starter. Zoek bij je volgende brouwsel even het lek op. Bier erin, deksel goed vastzetten en af en toe even lichtjes op het deksel drukken en luisteren of er bij de rubberen stop van het waterslot koolzuur vrij komt (valt vrij makkelijk te horen). Niet het geval? Dan zit er waarschijnlijk en lek in de afdichting van de deksel zelf. Wel het geval? Maak dan even het gaat braamvrij, schuur het, zet er eventueel een grotere stop in en probleem is opgelost.

Jacques

Ik raad elke beginner met deze hobby begint met Brewferm blikken de cursus op de wiki-site behorende bij dit forum te lezen. Daar wordt ook aandacht besteed aan dit steeds weer terugkomende probleem.

12345

Om nu terug te komen op je vraag (zoals die ook uit de titel van deze draad blijkt), een ideale verhouding wort : lucht in een vergistingsvat is moeilijk te geven, maar als globaal (en voorlopig) richtgetal zou je 2 : 1 kunnen aanhouden. Dat zou voor een 25 liter emmer betekenen: 16,5 liter wort. Maar 20 liter zou ook kunnen lukken als de vergisting niet te heftig verloopt.

Wat die lekken betreft; controleer het gat voor het waterslot in het deksel op bramen. Schuur die netjes weg. Dat helpt vaak. Het is inderdaad rotzooi en bijna elke beginner zit ermee.

Edgar

Citaat van: Jacques op 06-12-2011  22:07 uIk raad elke beginner met deze hobby begint met Brewferm blikken de cursus op de wiki-site behorende bij dit forum te lezen. Daar wordt ook aandacht besteed aan dit steeds weer terugkomende probleem.

Met de meest uiteenlopende speculatieve topictitels :)

(Is het een hogedrukgebied? Is het de maan? Is het El Niño? Neen, het is het Lekkende Deksel!)

Oscar

Citaat van: 12345 op 06-12-2011  22:16 uOm nu terug te komen op je vraag (zoals die ook uit de titel van deze draad blijkt), een ideale verhouding wort : lucht in een vergistingsvat is moeilijk te geven, maar als globaal (en voorlopig) richtgetal zou je 2 : 1 kunnen aanhouden.

:neenee: Uitgaande van een actief (=gistend ) gistvat zou ik zeggen : 100:0  ;)  De zuurstof wordt door de gist zeer snel opgenomen..daarna wordt er koolxzuur geproduceerd en is er vrijwel geen (anaeroob) zuurstof meer aanwezig...  :gistsmile:

RobinB

Als je ff uitrekent hoeveel liter CO2 een vergistend wort produceert, kom je er al gauw achter dat bijna alle kopruimtes wel verdrongen worden met CO2.
Extremen daargelaten uiteraard, maar daar was hier geen sprake van.

Zo nauw als de "richtlijn" van 12345 hoeft dus niet.

12345

En hop! Daar gaan we weer   :duel:

Ik probeer juist geen ijzeren richtgetallen te geven. Ik probeer een nieuwkomer te helpen door hem erop te wijzen dat je het beste een gistvat CIRCA 2/3 vol kunt maken. Wat dat toch in vredesnaam met koolzuur te maken heeft, is mij een raadsel.

Lezen is een kunst, schrijven ook

Johannes

Er worden hier antwoorden gegeven op vragen die niet worden gesteld. Graag terug on topic.

RobinB

Mijn antwoord lijkt me best ontopic, zie deze vraag:
Citaat van: Brouwer in de klei op 06-12-2011  18:30 uKomt dit omdat ik verhoudingsgewijs te weinig bier in de emmer had? Dat is het enige wat ik mijn kan voorstellen. Ik vraag me ook af of er een goede vuist regel is om aan te houden als bijv 20 l vergisten in een 25 l vat.

Het gaat dus om de kopruimte en of die te groot is ja of nee.

"Teveel kopruimte" is alleen relevant als het niet verdrongen wordt met CO2, zoals bij lageren met weinig of geen CO2 productie.
Bij de hoofdgisting wordt dermate veel CO2 geproduceerd dat daar geen sprake van is.

Brouwer in de klei

Wouw helemaal goed! Ik heb antwoord op mijn vraag! Allen dank. Geweldig dat je een vraag stelt en dat daar ook antwoord op komt. Het hele forum ding is nieuw voor mij. Nou, als jullie eens wat weten willen... :weetniet:

Tot de volgende vraag.

LRFokken

Citaat van: Brouwer in de klei op 07-12-2011  19:05 uNou, als jullie eens wat weten willen... :weetniet:

Nog steeds of je een Brouwmarkt/Brouwland starterspakketemmer hebt ;-) (waarschijnlijk wel, maar toch fijn om zeker te weten)

Vergelijkbare Topics (7)

37305

Reacties: 25
Gelezen: 3879

31119

Reacties: 5
Gelezen: 1628

22898

Reacties: 23
Gelezen: 8698

40702

Gestart door middelaersch

Reacties: 16
Gelezen: 2014

33227

Gestart door Marksbrew

Reacties: 4
Gelezen: 1637

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.