Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is mijn bier nu klaar of niet?

Gestart door PRobeer, 15-11-2011 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

PRobeer

Hallo allemaal,

Ik heb nu een brouwsel op vat voor vergisting.Heb nu s.g. gemeten en volgens de meter is het brouwsel nu klaar om te bottelen.Doch echter het waterslot blijft niet stabiel.s.g. is nu 1006.
Wil dit zeggen dat mijn meter niet correct is?

Ronald_

Citaat van: Raymond293 op 15-11-2011  15:04 uZo niet en je brouwsel is vergist naar 1006 dan is het wel tijd om te bottelen :)

Dat kan je natuurlijk niet zomaar zeggen zonder te weten wat voor bier het hier om gaat... (alhoewel de kans groot is..)

@Probeer
In principe moet je niet (nooit) naar SG kijken voor bottelen, maar naar vergistingsactiviteit. Blubt hij niet meer? dan kun je bottelen! Blubt hij nog wel, dan toch nog even geduld hebben.. Misschien iets warmer wegzetten om de laatste puntjes er af te snoepen.

1006 is wel een relatief laag eind SG, maar zonder type,  recept en gebruikte gist kan ik niets echt concluderen daaruit.

Ronald_

Citaat van: PRobeer op 15-11-2011  15:25 uIk heb mijn s.g.meter nog een geijkt en de uitkomst is goed dus ga toch maar bottelen.
In ieder geval bedankt voor het antwoord.

Sorry, maar vraag dan gewoon niets.. Binnen een half uur heb je heel wat antwoorden en iedereen mist nog informatie van jouw kant.. Dan ga jij gewoon bottelen?

Ik zal de vragen van mensen die je proberen te helpen nog even opnoemen:

Wat is het voor bier?
Wat voor gist is gebruikt?
Hoe lang staat het al?
Blubt je waterslot, of staat er wat druk op van de "bierkant" na een tijdje?

12345

Citaat van: PRobeer op 15-11-2011  15:11 uIk bedoel dat het waterslot niet op hetzelfde niveau blijft,wat mijns inzien wel zou moeten.

Dat kan heel goed. Waarschijnlijk vergist je gewoon in je kamer? Dan gaat de temperatuur op en neer en zet de inhoud van je vergistingsvat uit of krimpt. Als je vat mooi luchtdicht afsluit en de aansluiting van je waterslot niet lekt, vertaalt zich deze uitzetting en krimp in hogere of lagere standen van je waterslot.

Als dit in jouw geval zo is, betekent dat dat er geen bubbels meer komen en dat de vergisting ten einde is. Je kunt het daarna nog een paar dagen laten staan om de gist de gelegenheid te geven bijsmaken weg te werken (vandaag van A3 geleerd) en dan maar bottelen.  :proost:

LRFokken

Citaat van: 12345 op 15-11-2011  15:37 uDat kan heel goed. Waarschijnlijk vergist je gewoon in je kamer? Dan gaat de temperatuur op en neer en zet de inhoud van je vergistingsvat uit of krimpt. Als je vat mooi luchtdicht afsluit en de aansluiting van je waterslot niet lekt, vertaalt zich deze uitzetting en krimp in hogere of lagere standen van je waterslot.

Is dat zo? Dus je waterniveau in het slot kan veranderen door de temperatuur?

Edgar

Citaat van: LRFokken op 15-11-2011  15:44 uIs dat zo? Dus je waterniveau in het slot kan veranderen door de temperatuur?

Natuurlijk is dat zo. Maar eigenlijk alleen als de fles een flinke kopruimte heeft. Anders zijn de verschillen zeer klein. Gassen reageren namelijk veel sterker op temperatuursverschillen dan vloeistoffen.

(Ha!) >:D

Ronald_

Mijn serieuze reacties zijn weggehaald? Wh00t!

12345

Citaat van: Edgar op 15-11-2011  16:20 uNatuurlijk is dat zo. Maar eigenlijk alleen als de fles een flinke kopruimte heeft. Anders zijn de verschillen zeer klein. Gassen reageren namelijk veel sterker op temperatuursverschillen dan vloeistoffen.

(Ha!) >:D

Klopt. Dus we weten nu dat PRobeer gewoon in zijn kamer vergist  en een grote kopruimte in zijn gistvat heeft. Prima detective-werk!  :police:

Zo is deze draad ook aanmerkelijk gekrompen vanwege de koude buiten en omdat er veel gas in zat.  :lol:

Edgar

Goed goed, een paar teruggezet. De vragen werden niet beantwoord, vandaar, maar inderdaad, zijn wel zinnig.

LRFokken

Citaat van: 12345 op 15-11-2011  16:28 uKlopt. Dus we weten nu dat PRobeer gewoon in zijn kamer vergist  en een grote kopruimte in zijn gistvat heeft. Prima detective-werk!  :police:

Zo is deze draad ook aanmerkelijk gekrompen vanwege de koude buiten en omdat er veel gas in zat.  :lol:

Nooit geweten dat het waterslot niveau daardoor kan veranderen. Goed om te weten ;-)

Haha, PRobeer staat ook weer gewoon op 1 post, arme jongen.

Vergelijkbare Topics (7)

34545

Reacties: 2
Gelezen: 1136

14631

Reacties: 223
Gelezen: 93324

5294

Gestart door Sjaak

Reacties: 20
Gelezen: 5937

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.