Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dringend hulp nodig: giststarter doe niks, wat met wort?

Gestart door Pepijn, 13-11-2011 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Pepijn

Beste brouwvrienden,

vandaag zou brouwdag moeten zijn. Onze wort is momenteel bijna klaar om gekookt en gehopt te worden, maar ondertussen stelde zich een probleem: de gemaakte giststarter (2 keer 700 ml met een half zakje Wyeast Belgian Abbey gist van een paar maanden oud) vertekent amper tekenen van leven. Twee vragen stellen zich dus nogal dringend:

1) Kunnen we de giststarter nog redden? We hebben hem nu in een badje met lauwwarm water (25°C) gelegd om de gist zo veel mogelijk op gang te krijgen. Ik vrees echter dat de cellen dood zijn, immers de Wyeast 'SmackPack' zwol ook niet op na het losduwen van het binnenste zakje.

2) Hoe kunnen we het wort het gemakkelijkst ca. 1 week bewaren?
- In plastic flessen in de koelkast
- In emmertjes in de diepvries
- In gistflessen buiten/het tuinhuisje
- In confituurpotten doen vlak na het koken (steriliseren)

In elk geval lijkt het mij beter dat pas te doen na het hoppen, aangezien hop een natuurlijk bewaarmiddel is. Juist?

Alvast enorm bedankt voor jullie snelle respons!

Pepijn

Oscar

Citaat van: Pepijn op 13-11-2011  15:36 uBeste brouwvrienden,

vandaag zou brouwdag moeten zijn. Onze wort is momenteel bijna klaar om gekookt en gehopt te worden, maar ondertussen stelde zich een probleem: de gemaakte giststarter (2 keer 700 ml met een half zakje Wyeast Belgian Abbey gist van een paar maanden oud) vertekent amper tekenen van leven.

Kennelijk ben je te laat begonnen met de giststarter, anders had je dit voor het brouwen reeds geweten....

Citaat van: Pepijn op 13-11-2011  15:36 u1) Kunnen we de giststarter nog redden? We hebben hem nu in een badje met lauwwarm water (25°C) gelegd om de gist zo veel mogelijk op gang te krijgen. Ik vrees echter dat de cellen dood zijn, immers de Wyeast 'SmackPack' zwol ook niet op na het losduwen van het binnenste zakje.

Nee redden is niet meer mogelijk.....jullie zijn gewoon te laat begonnen met de giststarter.
Dus de gist gewoon aan het wort na koelen toevoegen en bidden......

Citaat van: Pepijn op 13-11-2011  15:36 u2) Hoe kunnen we het wort het gemakkelijkst ca. 1 week bewaren?

Voor bierproduktie is dat eigenlijk geen optie. het wort die je bewaard, wat wel kan, is dan beter geschikt voor een gistarter. Ik neem aan dat je ongeveer 10 liter hebt gemaakt ??

Voor nu zou ik gewoon de gist toevoegen en kijken wat er gebeurd na 1 dag.....

Mulder

Misschien dat iemand nog wat bruikbare gist voor je beschikbaar heeft. Ik weet niet waar je woont..

En anders na kookproces maar gewoon koelen en koud en vergistingsverantwoord wegzetten. Dat moet volgens mij rustig kunnen, ik denk niet dat er met het wort in een paar dagen veel gebeurt. En dan maar zien dat je gauw nieuwe gist krijgt.

Of er methoden zijn om te zien of er levende gist in je starter aanwezig is, en dat zal vast, daar heb ik te weinig verstand van.

Oscar

Citaat van: Mulder op 13-11-2011  15:57 uEn anders na kookproces maar gewoon koelen en koud en vergistingsverantwoord wegzetten. Dat moet volgens mij rustig kunnen, ik denk niet dat er met het wort in een paar dagen veel gebeurt.

Nee, dat denk ik ook niet...bacterien...schimmels...vliegjes....Houd dan rekening met een groot risico op infectie

Herman

Als je korrelgist hebt liggen, zou ik dat gebruiken. Zo niet even melden waar je woont, misschien kan je lokaal bij iemand anders een zakje bietsen.

Hoezo een half pakje Wyeast gebruiken? Of bedoel je het pakje verdelen over 2*700 ml. Hoe ver van te voren heb je de gist gesmacked? Opbollen duurt uren tot dagen, bij een paar maand oude gist had je zeker een paar dagen geduld moeten betrachten. Je start pas op als de gist actief is, eerder niet.

Verder eens met Oscar. Je zou het wort nog kunnen invriezen (ruimteprobleem...) en na ontdooien weer even koken. Persoonlijk zou ik dit doen voor hopkoken.

Pepijn

Waw, had niet zo'n vlugge en uitgebreide reacties verwacht. Bedankt voor de feedback!

We zijn de vergisting inderdaad te laat begonnen, omdat het opkweken van een Orval-gist niet gelukt was. Aangezien het brouwen zeker vandaag moest gebeuren heb ik vannacht nog een pakje gist opgestart, in de hoop dat het na 3u genoeg "geïncubeerd" was om op een grotere hoeveelheid wort te enten. Na 6 uur was het echter nog niet opgezwollen en heb ik het pakje inderdaad over 2 keer 700 ml verdeeld.

Nu hebben we - zoals het meest logisch leek - het wort ingevroren na het hoppen (15 liter). Deze ontdooien we over een week en tegen dan maken we een nieuwe giststarter. We hebben 2 liter van het wort bijgehouden om deze giststarter op te maken. Voor beide wort-batches koken we ze sowieso nog door voor het gisten.

Oh, het brouwen gebeurt trouwens in de buurt van Brussel.

We houden jullie op de hoogte!

Johannes

Citaat van: Pepijn op 14-11-2011  02:41 uvannacht

Ai, dat is ook wel heeeel laat. Bij hele verse verpakkingen kan het binnen een paar uur, maar zelfs dan zou ik daar niet op rekenen.

Edgar

Citaat van: Pepijn op 13-11-2011  15:36 u1) Kunnen we de giststarter nog redden? We hebben hem nu in een badje met lauwwarm water (25°C) gelegd om de gist zo veel mogelijk op gang te krijgen. Ik vrees echter dat de cellen dood zijn, immers de Wyeast 'SmackPack' zwol ook niet op na het losduwen van het binnenste zakje.

Dat woord losduwen doet mij fronsen. Kapotslaan noem ik geen losduwen, dus wat heb je nu gedaan met dat binnenzakje? Je moet het een rotklap geven zodat het knapt. Oftewel 'smacken'.

Verder hieronder al genoeg gezegd. Kan ik nog aan toevoegen dat de gehaaste en bezorgde beginnersgeest vaak overleden gist ziet waar hij springlevend is. Eén van de weinige manieren om de gist te nekken is door hem, zelfs kort, tot boven de 40° te verwarmen. Op de verwarming is dat snel gebeurd, dus pas op. Niet warmer laten worden dan handplas, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Nog iets: als je over een week gaat ontdooien zou ik de Orval nog een poging geven. Als je een dergelijk bier voor ogen had is er maar één gist (wat er natuurlijk eigenlijk 2 zijn), en dat is die (tenzij je de Orval-variant van Wyeast had gescoord, maar dat betwijfel ik?). Je hebt nu tijd, en een verse Orval kan best vlot vertrekken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.