Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginneling is aan het bierbrouwen met blikken en emmers

Gestart door Ed Jussen, 18-01-2011 19:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Ed Jussen

Ik heb al een paar keer Tripel bier gebrouwen vanuit blikken en in brouwemmers (sinterklaascadeau). Dat wil ik nog een paar keer blijven doen totdat ik dat stuk van het brouwproces een beetje onder de knie heb. Pas daarna wil ik betere spullen gaan kopen. Misschien mag ik hier vertellen hoe ik het gedaan heb? Ik heb me gebaseerd op de beginnerscursus zoals die op deze site staat. Ik zou graag willen horen wat er beter kan.

Beslag maken
Blikken au bain Marie circa 10 minuten verwarmen. Moutextract in 6 liter-pan gieten. Blikken 2 x met heet water naspoelen en spoelsel in pan gieten. Pan bijvullen met koud water tot 4 liter. In steriele emmer gieten, deksel erop.

2,5 liter water in pan verhitten tot ca 70'C. Eerste voorgeschreven hoeveelheid suiker erdoor roeren. Pan bijvullen met koud water tot 4 liter. In steriele emmer gieten, deksel erop.

Emmer met koud water aanvullen tot 18 liter: temperatuur is dan ca. 30 – 35 'C. Sm. Is dan ca 1080. Deksel erop met waterslot.

Hoofdgisting
3 x 10 minuten beluchten met een uur tussenpauze. Direct na de eerste beluchting, als het wort is afgekoeld tot 25 'C, giststarter er doorheen roeren (of gewoon de gistkorrels er doorheen roeren)
De emmer in de woonkamer gezet, overdag is het daar 20 'C en 's-nachts ca 15 'C als het buiten vriest en anders 's-nachts 16 - 17 'C. Dat is, geloof ik, nogal laag en ik zat erover te denken om een elektrische deken te kopen en een regelthermostaat. De vergisting duurde ca 2 weken (om de sm van 1080 naar 1015 te krijgen). Dat is misschien nogal lang?

Rijpen
Als de s.m. ~1015 was, hevelde ik over in een tweede emmer en zette die 3 - 4 dagen in de bezemkast waar het nu altijd heel egaal 18 'C is. Ik geloof dat men die fase "rijping' noemt.

Lageren
Daarna ging de emmer naar een slaapkamer waar het nu heel egaal 15 'C is. Daar laat ik het spul 2 - 3 weken lageren. In de zomer gaat het natuurlijk niet lukken want dan is het daar 20 - 30 'C. Daarom heb ik een tweedehands drankenkoelkast gekocht. Na het lageren, als de s.m. 1005 – 1010 was, ging ik voor de tweede keer overhevelen en meteen de tweede voorgeschreven hoeveelheid suiker doorroeren.

Bottelen
Daarna meteen bottelen.

Nagisten en rijpen
De flessen 10 - 14 dagen op ca 20 'C laten staan voor de navergisting. Dan 2 maanden tot 1 jaar laten rijpen (bij welke temperatuur, dat weet ik niet) , hetgeen ik de allermoeilijkste fase vind (vanwege het wachten en overal afblijven). Daarom heb ik ook nog geen resultaten! Ik heb alleen van mijn eerste brouwsel Stoutbier illegaal al wat geproefd en dat beviel me wel!

Nu heb ik van Kleine Schriek begrepen dat de vergisting ook in de koelkast moet?? Waarom zou dat moeten? Nou ja, ik zou graag willen horen wat er beter kan.

Kleine_Schriek

Nou vergisten kun je spontaan laten gebeuren, dus wegzetten in een ruimte met een zo constant mogelijke temperatuur die je wilt hebben. Een bergkast van 21 graden bijvoorbeeld. Maar meestal schommelt de temperatuur nogal of wil je op 18 graden vergisten, maar is het 30 graden buiten (jammer genoeg nu niet). Dan is een vergistingskast handig. Ik heb een koelkast met een lampje erin. Daar zitten twee temperatuurgestuurde schakelaars op en samen zorgen ze ervoor de het geheel op de temperatuur blijft die ik instel.

Het is niet nodig om bier te krijgen, maar wel nodig om cleane bieren te krijgen, het is maar waar je van houdt.

kleine Minstreel

Als Ed langs komt dan kan hij een keuze maken en voor de nagisting gebruiken meer brouwers een 25 L fles en ik wil de discussie over doorlaatbaarheid niet overdoen.\
Een brouwer die net begin kun je zo gek maken als je wil. Mijn motto eerst maar eens beginnen en als je iets gekocht hebt wat later blijkt beter te kunnen deel je dat met een nieuwe beginner

aldo

Korrelgisten kan je toch beter uitstrooien over je wort als er doorheen roeren?
Of heb ik dit verkeerd begrepen en dus steeds fout gedaan?

RobinB

Na het strooien eerst laten staan en  na 30 min oid pas gaan roeren. Anders krijg je mogelijk klontering wat niet bevordelijk is. Heeft Geert ook al eens gehad :)

Jacques

Zelfs roeren is niet nodig. Gewoon strooien en rustig laten bezinken volstaat. Roeren geeft, zeker als je dat te vroeg doet klontjes.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.