Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dood bier na botteling

Gestart door joost, 21-12-2009 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

joost

Heb een bier gebrouwen met giststarter op gekweekt uit fles Westvleteren 6% sg 1060 en in 6 dagen terug naar 1012
na 2 weken geen activiteit meer gebotteld sg nog steeds 1012 gebotteld met 7 gr/ltr suiker.
Na 4 weken geopend en totaal geen druk of schuim wat kan hiervan de oorzaak zijn, nog nooit hiervan last gehad
wie heeft daar ervaring mee en wat sta mij te doen.

EBC

Flessen ontkurken en in elk een paar korreltjes gist toevoegen. Vervolgens flessen weer hermetisch sluiten. En wegzetten op 20 ºC voor tenminste 14 dagen.

Indien de flessen na botteling op een temperatuur lager dan 20 ºC gestockeerd zijn geweest, dan de flessen zonder opening alsnog op 20 ºC zetten gedurende 14 dagen na eerst te schudden.

Edgar

En 23-24-25° kan ook geen kwaad.

De-Geert

Citaat van: joost op 21-12-2009  22:38 uNa 4 weken geopend en totaal geen druk of schuim wat kan hiervan de oorzaak zijn, nog nooit hiervan last gehad
wie heeft daar ervaring mee en wat sta mij te doen.
Het is momenteel nogal koud buiten, waar staan de flessen? (lees: hoe warm?)

Oscar

Huub Krekels

Ik heb eens een "vergeten bier" in de kelder gevonden. Hieraan geproefd geen besmetting, vreemde smaakjes oid aangetroffen. Tijdens het bottelen gist toegevoegd. Vergisting kwam goed op gang. Bier smaakte goed. Bier was dus na een jaar nog goed te bottelen. Ik raad je aan om wat gist in een spuitje te doen en dit dan in de flessen toevoegen. Maar eerst nog een weekje wachten. Ik ben het met Oscar eens GEDULD  :D Bedenk, dat gist echt lang levensvatbaar blijft. Velen van ons kweken daarom ook gist uit een gistdepot van een commercieel flesje op.

Hopmans

Citaat van: Huub Krekels op 22-12-2009  00:56 uBedenk, dat gist echt lang levensvatbaar blijft.
Velen van ons kweken daarom ook gist uit een gistdepot van een commercieel flesje op.
Gist in een flesdepot heeft alle stadia van het vergistingsproces overleeft.
Als ik mijn eigen gist opkweek, dan heb ik een betere vergisting als het voorgaande brouwsel.
Eigenlijk is de fles een goed medium, en te vergelijken met de schuine buis.
Dat komt door de druk denk ik.
Werkt Whitelabs ook niet met dit principe?
Whitelabs buizen zijn immers onopgeblazen PET-flessen.

joost

Bedankt voor alle antwoorden.
Heb de vraag gesteld omdat ik al een 5 tal jaren brouw en hier nog nooit last van gehad heb.
Was een heftige hoofdvergisting op 20 ºC, na 7 dagen overgeheveld voor lagering en na 2 weken gebotteld doe ik meestal
4 weken later open gemaakt dus en totaal geen activiteit
Eerste dagen van botteling op kamertemperatuur daarna opgeslagen bij 10 ºC en lageren
Na 4 weken toen bleek dat nagisting niets gedaan had bier flesjes weer opgewarmd maar nu naar 26 ºC
bleek na een week ook niets gedaan te hebben.
Wat kan hier nu de reden van zijn ,te weinig bottelsuiker toegevoegd? geen voldoende actieve gistcellen meer in het bier? Alhoewel het bier bij botteling niet uitermate helder was.
Ben maar een eenvoudige hobbybrouwer maar wil toch wel graag iets leren, bedankt alvast.

RobinB

Enkele dagen op kamertemp was natuurlijk te kort in dit geval! :)
Die ene week op 26 ºC ook overigens.

Niet koud wegzetten voor je voldoende koolzuur hebt lijkt me het advies!
En dit nu gewoon warm laten staan tot hij op druk is.

EBC

Na bottelen 14 dagen op kamertemperatuur, niet slechts enkele dagen.

Als je dan naar 26 ºC opwarmt, hetgeen in mijn ogen weer te warm is, maar goed, dan moet het tenminste 14 dagen duren, niet een week.

Mijn advies:
Schudt de flesjes en zet ze tenminste 14 dagen op 20 ºC. Mocht dat niet lukken, dan in elk flesje een paar korreltjes gist strooien en weer sluiten.

Vergelijkbare Topics (7)

35187

Reacties: 7
Gelezen: 2066

27984

Reacties: 14
Gelezen: 6322

18476

Reacties: 19
Gelezen: 8838

3571

Reacties: 18
Gelezen: 23396

36969

Reacties: 2
Gelezen: 1354

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.