Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probleempje met de vergisting van Porter (Gozdawa US West Coast)

Gestart door Marc0F, 07-03-2015 00:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Vorig weekend heb ik met de gewonnen Gozdawa gisten een Alt en een American Porter gemaakt.
De Alt is gedaald tot SG 1021, dus daar maak ik me niet heel druk om, zeker omdat deze morgen naar de mandfles gaat om te lageren.

Echter de American Porter die begon op SG 1077 is gestopt met de hoofdgisting en staat nu op SG 1040.
Er lijkt niet veel beweging meer in te zitten, de smaak is echter goed (wel zoetig natuurlijk), dus geen infectie lijkt me zo.
Er zit een pot honing (gestolen van het broodbeleg) in deze porter, welke ik heb meegekookt in de laatste 10 minuten van de kook, ik dacht dat honing ervoor zorgde dat je een hoger eind SG had, maar dit vind ik toch wel een beetje teveel van het goede haha.

De betreffende gist is de Gozdawa US West Coast.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn, het recept van het brouwsel staat hieronder. De vergistingstemperatuur is 20 graden (in een gecontroleerde vergistingskast)?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptAmerica ow yeah
Brouwdatum
BiertypePorter (Robust)
Volume20.0 l
Begin SG1.077 SG
Berekende kleur (Morey)105 EBC
Berekende bitterheid (Daniels)57 IBU
Brouwzaalrendement85.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20.00 lWater uit Water11.40 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l12 mg/l61 mg/l161 mg/l96 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.394 kgPalemoutBrewferm7 EBC55.0 %
0.926 kgMünchenermoutBrewferm15 EBC15.0 %
0.617 kgBiscuitBrewferm50 EBC10.0 %
0.370 kgZwarte moutBrewferm1400 EBC6.0 %
0.309 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC5.0 %
0.123 kgChocolademoutArsegan900 EBC2.0 %
0.432 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC7.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
in63.0 °C1 min.75 min.3.5 l/kg
2de en uit72.0 °C5 min.5 min.3.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
45.5 gBrewers Goldbellen8.0%90 min.47.7 IBU
35.7 gHallertau Hersbrucker    bellen3.4%20 min.8.8 IBU

bierfan

20 liter 1077, 1 zakje gist. Zou zomaar te weinig kunnen zijn.

hansHalberstadt

Ik denk ook te weinig. Wat bij mij hielp was alles behalve de gist (met zo min mogelijk zuurstofinslag) overhevelen naar een tijdelijk vat, dan een liter verse wort bij de gist, om de paar uur flink schudden en als het weer goed gist (na een dag) het bier weer terughevelen. De gisting vervolgens bij een hogere temperatuur doen, bv 22-23 ºC. Door de hogere temperatuur heeft de gist het makkelijker lijkt het en gist dan verder door in lastige omstandigheden.

Marc0F

Ok, ik ga kijken wat er gebeurd na het overhevelen naar het lageringsvat, en daarna naar 22 graden.
Mocht hij echt niet willen, dan maak ik een starter met een deel van de slurry die ik dan weer pitch in het lageringsvat.
In noodgevallen gooi ik er een zakje us-05 bij, maar dan heeft het testen van de gozdawa gist niet gewerkt. Dus dat alleen als noodgreep.

hansHalberstadt

Citaat van: Marc0F op 07-03-2015  10:21 uOk, ik ga kijken wat er gebeurd na het overhevelen naar het lageringsvat, en daarna naar 22 graden.
Mocht hij echt niet willen, dan maak ik een starter met een deel van de slurry die ik dan weer pitch in het lageringsvat.
In noodgevallen gooi ik er een zakje us-05 bij, maar dan heeft het testen van de gozdawa gist niet gewerkt. Dus dat alleen als noodgreep.
Bij alleen overhevelen ben je vrijwel alle gist kwijt, dus dat zal niet werken vrees ik.

Marc0F

De grap is dat het wel werkte, ik snap niet waarom, misschien leek het alsof de vergisting gestopt was, en lekte de emmer?
Inmiddels staat hij in de woonkamer in een hoekje al bijna 72 uur te bubbelen, met een dikke schuimlaag.
De hergebruikte slurry, heeft een zwaardere Black Ipa gekregen en ook die gaat heel goed nu.
Oftewel, de gist is wel een echt werkpaard, het zal een observatiefout geweest zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

24539

Reacties: 76
Gelezen: 21470

10455

Reacties: 34
Gelezen: 18190

28150

Reacties: 1
Gelezen: 1451

17609

Gestart door 30cl

Reacties: 13
Gelezen: 5763

42100

Reacties: 54
Gelezen: 5491

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.