Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen op hogere temp. dan aangeraden

Gestart door Rick, 06-12-2007 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Rick

Hoi iedereen,

Ik ben nu sinds een half jaar aan het brouwen geslagen met de bierpakketten van Muntons en Brewferm. Maar nu heb ik een vraagje over het bottelen.
Ik las in de handleiding dat de flesjes na het bottelen op een plek moesten staan van ongeveer 10 graden Celsius. Maar nu kwam ik erachter dat de temperatuur in de kelder naar 16,5 graden is gestegen, hier kan ik helaas niets aan veranderen. Nu kan ik ze wel ergens anders neer leggen, maar daar is het ongeveer 3 graden (vooral als het nog kouder gaat worden).

Beïnvloedt dit het proces? Moeten ze nu langer bottelen?

Ik heb een krat Christmas bier van Brewferm(leuk voor de kerst) en staat nu 4 weken in de kelder.
En ik heb 2 kratten Old Irish van Muntons, welke 2 weken in de kelder staat.

Kan iemand mij hier wat duidelijkheid over verschaffen?

Alvast bedankt

Rick

Herman

Algemeen wordt als vuistregel na het bottelen gezegd: 1-2 weken kamertemperatuur en daarna pas koel zetten. Dat je bier op 16,5 staat is geen enkel probleem. Wel is het zo dat hoe koeler je bier bewaard wordt, hoe langer het vers smaakt: beter houdbaar.

Je redenering is dus precies verkeerd om, je moet bij hogere temperaturen minder lang lageren/rijpen. Bottelen is de term die we gebruiken voor het in de fles opsluiten van het bier. Bier van 4 weken oud is nog vrij jong, hier zul je nog wel wat profijt kunnen trekken van langer bewaren. Na 6 weken moet het i.i.g. wel goed te drinken zijn. Ik zou zeggen proef in ieder geval wekelijks om de smaakevolutie zelf te ervaren. Dagelijks gaat natuurlijk niet, dan is je voorraad zo op ;)

Harold

Citaat van: Herman op 06-12-2007  23:13 uDagelijks gaat natuurlijk niet, dan is je voorraad zo op ;)

mwa :proost2: :dansen:

Jacques

In verschillende professionele brouwerijen staat het bier na het bottelen twee weken in een warme kamer. Dat is een ruimte met een temperatuur tussen de 23 en 27 ºC. Ze doen dit om de hergisting op de fles zo snel mogelijk af te ronden. Daarna wordt het bier koud weggezet.
Wegzetten op gewone kamer is prima, zoals Herman al schreef.

Vergelijkbare Topics (7)

35538

Reacties: 3
Gelezen: 1268

23477

Reacties: 4
Gelezen: 1748

27941

Gelezen: 3646

10464

Gestart door Turin

Gelezen: 2681

31995

Reacties: 12
Gelezen: 2459

18765

Reacties: 9
Gelezen: 3721

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.