Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rustige heftige gisting met US-56 gist

Gestart door den_organolept, 27-09-2007 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

den_organolept

Hallo medebrouwers,

Afgelopen zaterdag heb ik 15 liter Amerikaans pale ale gebrouwen met een begin sg 1056. Het bier is prettig gehopt met Cascade maar ik heb niet extreem veel als bitterhop gebruikt (25 gram). Ik heb een zakje safale us-56 gist gehydrateerd en toegevoegd. De gisting verloopt echter nogal maf bij dit brouwsel,

Meestal begint mijn fles wort met een korrelgist na zo'n 4 uur te gisten. Het bereikt op de dag erna zijn hoogtepunt waarna het rustig uit gist. Overhevelen kan na 3-5 dagen.

Maar niet bij dit brouwsel, de gisting kwam na 9 uur op gang en stond de dag erna vrij rustig te klepperen met enkele centimeters schuim. de dagen erna werd de schuimlaag dikker en dikker. Gisteren kwam het schuim door het waterslot en het is nu na 5 dagen nauwelijks ingezakt.

Het waterslot/blow off is de afgelopen dagen maar heel matig actief geweest, en het schuim is heel massief en
gistkoekkleurig, alsof de gistkoek bovenop het brouwsel ligt. De geur is brooddeegachtig, niet vies. Dit heb ik nog niet eerder gezien.

Dit is een rare tegenstelling, een rustige heftige gisting. Kan dit een eigenschap van de gist zijn? De fles staat vrij koel, op zo'n 18 graden dus ik verwacht geen al te heftige gisting, maar hoe komt al dat gist dan naar boven.  ???
Weet iemand wat er aan de hand is?

Met dank voor uw reacties,

groet van den organolept

MO

Klopt, de US56=US05 is een rare gist. Ik heb dit ook zo een keer meegemaakt. Niets vreemd, gewoon wat meer geduld.

den_organolept

Ha, deze gist is dus gewoon eigenwijs.

Ik heb het maar overgeheveld, de smaak naast gistig toch al lekker fris, al heeft de opstandige gist veel hopharsen in het bier "getrokken". Maar ja... dat mag bij deze bierstijl de pret niet drukken  ::).

Ik laat m lekker een paar weekjes in de lagering.

Groet van den Organolept

René K

Momenteel staat bij mij ook een brouwsel (IPA) in de hoofdgisting met de US05.
Het is mij wel opgevallen dat de hoofdgisting aardig wat tijd in beslag neemt met deze gist.
Ook bleef er bij mij heel lang schuim op het wort staan (4-5 dagen). De schuimlaag was wel aardig constant en nam dus niet toe na een paar dagen. Morgen even een SG meting doen en dan waarschijnlijk in de lagering.

den_organolept

Hij gedraagt zich nogal eigenwijs die us-56, maar ik mag m wel  :)

Wees zeker niet bevreesd, mijn brouwsel zag er ook raar uit, maar het is uiteindelijk heel mooi uitgegist na twee weken lageren. Vanavond het eerste flesje geopend, opmerkelijk helder en mooi droog.
Volgens mij heeft de gist iets kleverigs, maar daardoor blijft ie ook mooi op de bodem van je flesje plakken  :duimop:

Gewoon overhevelen, ook al ligt er nog wat schuim op het bier.

groet van den organolept

René K

Het schuim was tijdens het overhevelen al verdwenen. En wat een smaak had mijn IPA'tje nu al!

De gist gedraagt zich misschien wat vreemd, maar ik mag hem wel ;).

Vergelijkbare Topics (7)

37773

Reacties: 1
Gelezen: 880

6859

Reacties: 27
Gelezen: 11420

28-07-2007 00:06 u
door Jos Groen
31874

Reacties: 10
Gelezen: 1927

26810

Reacties: 27
Gelezen: 9223

19872

Reacties: 19
Gelezen: 8615

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.