Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting kriek/fruitbier

Gestart door Marcel, 15-06-2007 18:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Marcel

Beste leden,

De prijs van kersen is aan het dalen , dus dacht ik eens een kersenbier te brouwen. Na veel op het forum te hebben gekeken is me (hoop ik) het meeste wel duidelijk. Toch is mij de 1e en 2e vergisting niet helemaal duidelijk. Wat is wijsheid:

1. de 1e vergisting met een neutrale gist en de 2e vergisting (inclusief het fruit) met Wyeast Belgium Lambic blend 3278  of

2. de 1e vergisting met Wyeast Belgium Lambic blend 3278 en de 2e vergisting puur obv de suikers uit het fruit.

Graag een antwoord

Marcel

Pieter64 had hiervoor een reactie met enkel '2' geplaatst.
Omdat dergelijke korte reacties niet geaccepteerd worden had ik deze verwijderd.
Iets te snel blijkt nu omdat daardoor de draad niet meer te volgen is.

Bij dezen het verzoek meer gebruik te maken van het toetsenbord en motiveren waarom men een bepaalde mening is toegedaan.

Jacques

Snel en kort maar krachtig!

Bedankt voor je reactie.

:D :D

Pieter.

De eerste vergisting van keuze 2 gaat wel even duren. Mijn lambiek met 3278 staat nu 4 maanden, na 2 maanden was het SG gezakt tot ca 1010.

Euro 3.60 voor een pond kersen hier bij de groenteboer. Ik heb strakts 3,6 kg nodig.

:degroeten:

Marcel

Ik weet niet of er bij jou een Boni Supermarkt in de buurt is. Maar ik heb vandaag 1 pond kersen gezien voor 1,79. Zijn helaas wel zoete kersen, terwijl je toch de wat zuurdere moet hebben volgens mij.

Oscar

Citaat van: Marcel op 15-06-2007  20:56 uZijn helaas wel zoete kersen, terwijl je toch de wat zuurdere moet hebben volgens mij.

Die zoete kan ook, de suikers worden toch genuttigd door de "wilde" gistcultuur en anders krijg je een mooi commercieel zoetig zomer/nazomer biertje.

Pieter.

Ik denk dat vrijwel alle kersen die worden aangeboden waar dan ook zoet van smaak zijn, zure of zoetzure kersen zijn niet aantrekkelijk voor de consument, hooguit voor een enkeling die zelf jam maakt.

Toch denk ik er aan eerdaags een proefbrouwsel te maken met kersen die ik op de markt ga kopen, alleen maar om een smaak indicatie te krijgen qua hoeveelheid kersen/per liter bier. Een deel van mijn lambieken kan ik daar dan op afstellen. Hopelijk heb ik volgend jaar of het jaar daarop voldoende eigenteelt.

Over dat proefbrouwsel start ik later nog een nieuwe topic.

Marcel

Toch nog een vraag als beginnende brouwer.

Ben op dit moment de kriek/fruitbier aan het brouwen. Straks de giststarter er aan toevoegen en wachten maar. Over enige tijd bij de 2e vergisting  is het de bedoeling dat de kersen erbij komen.

1. Kersen toevoegen bij het bestaande 1e vergistingsvat   of...
2. Overhevelen in ander vat en dan de kersen toevoegen?

Pad

Best overhevelen naar een ander vat zodat je toch al van het grootste gedeelte van de gistkoek vanaf bent. (Dit om geen nare smaken van de autolyse van de gist te krijgen)

den_organolept

Hallo,

In De Wyeast Lambic blend zitten gisten die voor een "normale" hoofdgisting met bovengist zorgen, en daarnaast gisten/bacterien die later en langzamer aan de slag gaan.

Een extra gist gebruiken is absoluut onnodig, maar geduld onontbeerlijk. Het bier heeft maanden nodig om zich verder te ontwikkelen en te verzuren en veranderd daarbij behoorlijk van smaak. 

Ik heb afgelopen weekend een bier gebrouwen wat een moerbeien-kersen "lambik" gaat worden. Het is nog gestaag aan het gisten met de Lambic blend in gistflessen. Na de hoofdgisting hevel ik het over in een vat met wat blokjes eikenhout. Pas over een half jaar blaas ik dan het stof er af om fruit toe te voegen.

Geduld is een zure zaak!  :-X

Pieter.

Mijn lambiek blend staat nu zo'n 4 maanden in hetzelfde vat, ik ga pas overhevelen als ik ook kersen ga toevoegen wat ik pas doe als het bier een jaar oud is.

den_organolept

Maar dan staat het dus inclusief de hoofdgisting een jaar in 1 en hetzelfde vat.
krijg je dan geen autolyse smaak van de toegevoegde witbier en sherrygist in de blend?

Het is wel natuurgetrouw, lambik brouwers doen dat volgens mij ook in 1 vat, maar dan wel een hele grote  :engel:

Pieter.

Citaat van: den_organolept op 21-06-2007  21:51 uMaar dan staat het dus inclusief de hoofdgisting een jaar in 1 en hetzelfde vat.
krijg je dan geen autolyse smaak van de toegevoegde witbier en sherrygist in de blend?

Het is wel natuurgetrouw, lambik brouwers doen dat volgens mij ook in 1 vat, maar dan wel een hele grote  :engel:

Geen idee van die autolyse? Maar ik hou me maar vast hoe lambiek brouwers dat doen, zoals je al zegt :)

Mijn spontane vergisting lambiek staat nu 5 maanden, het is een semi doorzichtig vat en op de wanden aan de binnenkant zit kaamgist, de oppervlakte kan ik niet zien. Dit schijnt ook normaal te zijn terwijl je in een gewoon bier absoluut geen kaam wil.

Lambiek wijkt nu eenmaal af van alle andere biersoorten, daarom is het zo leuk.

Morgen eens een klein monstertje nemen van de blend.

den_organolept

Lambik is zeker een fascinerende tak van brouwsport.
Mmm... krijg zin om er nog meer van te maken  :brouwen:

Maar nu eerst een glas moerbeienlambik van vorig jaar!

groet van den organolept

Marcel

Begrijp ik het goed dat het lange staan bij de 1e vergisting (4 maand) niets meer heeft te maken met het alc percentage maar puur met het ontwikkelen van de smaak?

Net vanochtend even gemeten en zit inmiddels op SG van 1016. Dit na een BSG van (helaas te hoog) 1060. Dit na 5 dagen. Wel ruik ik een mooie zoetige geur. Ik had de gedachten om over twee weken indien ik op vakantie ga de kersen erbij te doen zodat ik gedurende de vier weken vakantie geen omkijken zou hebben.
Uit jullie voorgaande verhalen van zeer lange vergisting is dit wellicht dus een verkeerde gedachte geweest.  Dus toch de kersen er maar bij na mijn vakantie (over 6 weken) ??

Jacques

Afgelopen weekend was ik n het Pajottenland. Het viel mij op dat krieken toch wel veel afwijken van de kersen die je in Nederland koopt. Krieken zijn veel keiner, iets wat zuur maar ook zoetig en hebben een stevig vruchtlichaam, bijna vlezig.

JeroenCV

Dat zijn toch morellen Jacques?

Pieter.

Krieken zijn inderdaad hetzelfde als morellen, de Schaarbeekse kriek is de meest bekende maar moeilijk verkrijgbaar, daarom word steeds meer de noordkriek gebruikt (rheinische schattenmorelle) deze heb ik in de tuin staan.

Pieter.

Citaat van: Marcel op 25-06-2007  08:36 uBegrijp ik het goed dat het lange staan bij de 1e vergisting (4 maand) niets meer heeft te maken met het alc percentage maar puur met het ontwikkelen van de smaak?

Net vanochtend even gemeten en zit inmiddels op SG van 1016. Dit na een BSG van (helaas te hoog) 1060. Dit na 5 dagen. Wel ruik ik een mooie zoetige geur. Ik had de gedachten om over twee weken indien ik op vakantie ga de kersen erbij te doen zodat ik gedurende de vier weken vakantie geen omkijken zou hebben.
Uit jullie voorgaande verhalen van zeer lange vergisting is dit wellicht dus een verkeerde gedachte geweest.  Dus toch de kersen er maar bij na mijn vakantie (over 6 weken) ??

Dat heb je goed begrepen, de eerste ca 3 a 4 weken hoofdvergisting dan gaan de bacteriën aan de gang. Voor een kriek is 1060 niet te hoog hoor. Die kersen zou ik pas toevoegen na 6 maanden of langer.

Jacques

Citaat van: JeroenCV op 25-06-2007  09:50 uDat zijn toch morellen Jacques?

Morellen is een krieksoort. Zie deze link en deze link.
De krieken die ik het afgelopen weekend gegeten heb hadden een smaak die precies overeenkomt met Kriek Boon.

den_organolept

Hallo Jacques,

Ik hoop dat de gelijkenis met kriek boon zich beperkt tot het aroma.
Die doerak van een Boon doet tegenwoordig zoetstoffen in zijn kriek, een vloek in een verder prachtig bier  :neenee:

Gelukkig maakt ie ook oude kriek...

Jacques

Natuurlijk bedoel ik alleen het aroma. Het viel mij vorig weekend wel op dat de aangezoete Kriek Boon ook in het Pajottenland goed verkoopt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.