Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Idee: drroghoppen zonder vat te openen

Gestart door HS65, 04-07-2022 17:29 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Ik heb een ideetje om te drooghoppen zonder het vat te openen.
Eens kijken of het een maf idee is of juist niet. Graag zie ik jullie reacties.

Dit idee is bedoeld voor plastic gistvaten. Op de schroef waar het waterslot op zit, is meestal nog wel ruimte voor een extra gat waar je een waterslot rubberring in kan zetten. In dit extra gat doe je een plastic staafje wat goed strak past maar je wel op en neer kan halen (voor het naar beneden drukken even inspuiten met OXI. Aan het uiteinde van het staafje wat in het gistvat steekt, hang je een hopzakje. Het staafje met zakje hop kun je op een gewenste dag naar beneden drukken zodat het zakje hop goed onderdompelt. Na een dag of 2 trek je het staafje weer omhoog. Voila, drooghoppen zonder dat er zuurstof in je nagistingsvat komt.

Koenders

Wat je dus eigenlijk zegt is, dat je direct na het vol laten lopen de boel al klaarzet om later op een gewenst moment de koudhop te laten vallen? Lijkt me geen gek idee. Ben alleen benieuwd waar je je waterslot dan zult laten.
Ik kan me ergens ook voorstellen dat een vochtige ruimte voor hop misschien voor schimmeling kan zorgen. Als je het normaliter uit de vriezer haalt en direct in het vat doet heb je dat risico niet.
Ik koudhop meestal drie รก vier, soms vijf dagen na begin. Ik heb er eerlijk gezegd nog geen problemen mee gehad.
Ik heb een Easybrew 30L gistvat, waar een speciale opening op zit voor koudhop. Dit lijkt heel erg op die rode dop waar je het over hebt. Ik hang dan een hopzakje met knikkers aan een touwtje, die ik daar doorheen druk en in het bier hang.

Jacques

Je kunt ook koolzuur in je gistvat blazen...

HS65

Mooi idee zo CO2 toevoegen. Maar het ging er bij mij meer om dat het een methode is om de hop ook weer uit het bier te verwijderen. De vraag is inderdaad of vochtig hop wat boven het bier bungelt vervelende gevolgen kan veroorzaken.

Josss

Hoe veel vrije kop ruimte heb je dan, als het goed gaat schuimen is je hop niet meer droog.

Snelbier

Citaat van: Josss op 05-07-2022  09:59 uHoe veel vrije kop ruimte heb je dan, als het goed gaat schuimen is je hop niet meer droog.
Ook door condens zal de hop nat worden, en snel..
Heb er geen goed gevoel bij om hop boven het bier te hangen.
Succes, Snelbier

Jacques

Citaat van: HS65 op 05-07-2022  08:45 uMooi idee zo CO2 toevoegen. Maar het ging er bij mij meer om dat het een methode is om de hop ook weer uit het bier te verwijderen. De vraag is inderdaad of vochtig hop wat boven het bier bungelt vervelende gevolgen kan veroorzaken.

Waarom wil je de koudhop verwijderen? De enzymen die de hopcreep veroorzaken zitten al in het bier.

Voor het geval je ben bent voor een graschtige smaak raad ik je aan om eens een test te doen. Koop 4 flesjes neutraal smakende pils. Maak 1 flesje open, giet 100 ml bier weg en voeg 3 g hoppellets en 0,2 g gist toe. Zet een waterslot op de fles. Na 2 weken doe je hetzelfde met de 2e fles en weer 2 weken later met de 3e fles. De vierde fles is je referentiebier. Proef de bieren en vergelijk ze.

JanDeGraaff

Een manier die wel vaker gebruikt wordt om drooghop in bier te laten vallen is de volgende:

• Doe de hop(pellets) in een nylon gaaszakje โ€“ zo eentje die bij Lidl of AH op de fruitafdeling verkocht wordt ipv plastic zakjes.
  • Verzwaar deze met metaal dat magnetisch is โ€“ RVS is bijvoorbeeld niet magnetisch. Een roervlo wel.
  • Houdt deze zak bovenin het vergistingsvat op zijn plek met een sterke magneet aan de buitenzijde
  • Op het moment dat de drooghop toegevoegd moet worden verwijder je de magneet โ€“ op die manier komt er niks van buiten in het vat (infectiegevaar) en hoeft het vat ook niet open.

Ik heb dit vaker gezien in YouTube filmpjes en gelezen in forum posts. Niemand heeft eigenlijk beschimmeling gemeld... Ik heb het zelf nooit zo gedaan; ik doe de hop in een gedesinfecteerde mesh koker en laat die in het bier vallen. Gaat eigenlijk altijd goed.

JanPieter

Ik doe mijn drooghop pellets zo in het vat, even open, pellets er in, en dan mijn truukje: beetje suiker mee gooien, waardoor er weer wat CO2 wordt geproduceerd en vat weer dicht. Meestal zo'n 20 gram. Never ever issues gehad. Ook niet met een NEIPA.

Jacques

Citaat van: JanPieter op 06-07-2022  11:05 uIk doe mijn drooghop pellets zo in het vat, even open, pellets er in, en dan mijn truukje: beetje suiker mee gooien, waardoor er weer wat CO2 wordt geproduceerd en vat weer dicht. Meestal zo'n 20 gram. Never ever issues gehad. Ook niet met een NEIPA.

Ik ook niet, maar dan zonder suiker toevoeging...

De suikertoevoeging is namelijk niet nodig. Door de pellets komt er koolzuur vrij. Vergelijkbaar met het strooien van suiker in cola. Vrij kort na het toevoegen van de pellets worden er suikers vrijgemaakt uit "onvergistbare suikers" door de enzymen uit de koudhop.
Oxidatie van een NEIPA is een probleem dat je kunt voorkomen door gebruik van anti-oxidanten tijdens het maischen. Ik gebruik hiervoor Brewtan B en Antioxin SBT.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.