Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verloop vergisting en verder

Gestart door KeesK, 23-08-2021 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

KeesK

Hoi allemaal,

Ik heb een paar vragen over het verloop van de vergisting, de te handhaven temperaturen en wanneer ik het beste kan bottelen.
De zoekfunctie knop van het forum heb ik al versleten en al heel veel topics gelezen maar ik blijf een beetje onzeker en ben eigenlijk zoekende naar mentale ondersteuning dan wel een duwtje in de rug van de ervaren brouwers op het forum.

De situatie is als volgt.

Voor mijn verjaardag een Brew Monk 30 gekregen en om hem te proberen een Bryggja Tripel van 20 liter gehaald.
Op het brouwfiche mis ik de te verwachte SG maar op het moment van het naar het vergistingsvat overbrengen van het wort had ik een SG behaald van 1064. (16 Brix)
Hieraan heb ik toegevoegd de Brewferm Top gist, eerst geweekt zoals vermeld op de verpakking en het vergistingsvat in mijn vergistingskast (koelkast met stc1000)  gezet op 22 graden.

De volgende dag volop activiteit op mijn waterslot en na drie dagen was dit eigenlijk helemaal gestopt. Hierop een meting gedaan en ik kwam uit op 8.1 brix
Omdat BrouwHulp aangeeft dat dit neerkomt op een svg van 79.6 en het datasheet van de Brewferm top spreekt over 72 % heb ik de vloeistof overgeheveld naar een schoon vergistingsvat om de slurrie te verwijderen en deze terug geplaatst in de vergistingskast op 22 graden voor de nagisting. Hier staat hij nu die dagen en net een nieuwe meting gedaan die uitkomt op 7.9 brix (SG 1013)

Nu ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen, door topics op dit forum, maar zeker ook door eerdere ervaringen variërend tussen lekker en wegspoelen...

Om de kwaliteit te verbeteren heb ik afgelopen vakantie een koelkast omgebouwd, en een walsmolen gekocht om te schroten maar dit is dus de eerste keer dat ik tijdens het brouwen de temperatuur echt goed onder controle heb en op deze manier heb geschroot.

Is er iemand die mij wil adviseren wat ik nu het beste kan doen?
Moet ik de temperatuur nog een paar graden opvoeren om de nagisting nog even door te drukken, en na hoeveel dagen dan,
Moet ik de temperatuur verlagen om het bier te klaren voor het bottelen en wanneer dan of moet ik gewoon wachten (hoe lang ?) en dan het bier bottelen en wegzetten op 22 graden voor de hergisting zonder verder op een eerder moment iets met de temperatuur te doen.

Hoop echt dat iemand mij weer een stapje verder in de goede richting kan "duwen"

Alvast bedankt

Brouwerij KOR

Hoi Kees, goed dat je een gecontroleerde vergistkast hebt gemaakt. Een volgende keer zou ik op een iets lagere temperatuur vergisten van 20 graden. Hierdoor krijg je minder fruitige esters wat een betere schuimststabiliteit geeft.

Voor nu zou ik nog een aantal dagen het soortelijk gewicht meten tot deze stabiel is. Wanneer het over drie dagen nog 1,013 is kun je bottelen. De temperatuur kun je op 22 graden laten. Het kan overigens geen kwaad om wat langer te wachten, je bier zal er alleen helderder van worden. Cold crashen (temperatuur verlagen) doe ik persoonlijk nooit. Ik wacht liever een weekje langer zodat het langer de tijd heeft om te bezinken.

Dus eigenlijk is mijn advies om nog even geduld te hebben en de temperatuur te laten op 22 graden.

Gr Ruud

KeesK

Citaat van: Brouwerij KOR op 23-08-2021  21:15 uHoi Kees, goed dat je een gecontroleerde vergistkast hebt gemaakt. Een volgende keer zou ik op een iets lagere temperatuur vergisten van 20 graden. Hierdoor krijg je minder fruitige esters wat een betere schuimststabiliteit geeft.

Voor nu zou ik nog een aantal dagen het soortelijk gewicht meten tot deze stabiel is. Wanneer het over drie dagen nog 1,013 is kun je bottelen. De temperatuur kun je op 22 graden laten. Het kan overigens geen kwaad om wat langer te wachten, je bier zal er alleen helderder van worden. Cold crashen (temperatuur verlagen) doe ik persoonlijk nooit. Ik wacht liever een weekje langer zodat het langer de tijd heeft om te bezinken.

Dus eigenlijk is mijn advies om nog even geduld te hebben en de temperatuur te laten op 22 graden.

Gr Ruud

Hoi Ruud dank je wel voor je reactie/advies

Voor de 22 graden had ik gekozen omdat er op de brouwfiche stond vergisten tussen de 20 en 25 graden, en de datasheet van de gist vermelde optimale temperatuur 22 dacht ik 1+1 =2 :D
Maar ik had al het vermoeden dat het een beetje aan de hoge kant was na mijn speurtocht door het forum.

Dus voorals nog laat ik hem het best gewoon op 22 graden staan en meet ik het SG zondag wel en als dat gelijk is als nu dan botel ik hem dan.

Nogmaals dank voor je reactie.

Groet Kees

Jacques

Citaat van: KeesK op 23-08-2021  21:04 uIk heb een paar vragen over het verloop van de vergisting, de te handhaven temperaturen en wanneer ik het beste kan bottelen.
De zoekfunctie knop van het forum heb ik al versleten en al heel veel topics gelezen maar ik blijf een beetje onzeker en ben eigenlijk zoekende naar mentale ondersteuning dan wel een duwtje in de rug van de ervaren brouwers op het forum.

Dat de zoekfunctie je geen kant-en-klaar antwoord geeft hoe een biervergisting verloopt is niet zo heel vreemd.
De vergisting verloopt namelijk steeds anders. Dit komt doordat het verloop van de vergisting afhankelijk van:
- de gebruikte gist;
- de hoeveelheid gist dat je geënt hebt;
- de conditie van de gist;
- de vergistingstemperatuur;
- de zwaarte van het wort;
- de samenstelling van de moutstorting;
- de bereidingswijze van het wort;
- toevoegingen zoals suiker;
- het al dan niet beluchten van het wort.

Brewferm Top is een snelle vergister zeker bij 22 ºC. Deze gist is berucht voor de aanmaak van veel ethylacetaat. Dat is een ester dat een wat lijm/oplosmiddelachtig aroma geeft bij temperaturen boven de 20 ºC. Vandaar het advies dat je deze gist beter zijn werk laten doen bij 18 à 19 ºC. De vergisting gaat dan een stuk langzamer.

Om te zorgen dat je bier goed uitgist kun je na de hoofdgisting de temperatuur verhogen. Er worden dan heel weinig esters meer gevormd. Denk dan aan een temperatuur van 22 tot 24 ºC. Niet hoger omdat dat kan zorgen voor het sneller afsterven van je gist. Houd het SG goed in de gaten. Meet om de 3 à 4 dagen het SG. Als het SG niet daalt en het waterslot nagenoeg niet meer werkt kun je bottelen.     

KeesK

Hoi Jacques,

Citaat van: Jacques op 23-08-2021  22:45 uDat de zoekfunctie je geen kant-en-klaar antwoord geeft hoe een biervergisting verloopt is niet zo heel vreemd.
De vergisting verloopt namelijk steeds anders. Dit komt doordat het verloop van de vergisting

De zoekfunctie van het forum werkt prima, en ik begrijp dat er heel veel zaken zijn waar dit proces van afhankelijk van is.

Daarom heb ik ook mijn vraag gesteld.

Waar de een roept in een topic dat je altijd de instructies van de fabrikant moet volgen omdat ze dit niet voor niets op de verpakking zetten roept de ander dat je het anders moet doen op grond van jaren lange ervaring.

Voor nu begrijp ik dat ik deze batch gewoon moet laten staan op 22 graden tot sg minimaal 3 dagen stabiel is (of langer om helderder te worden), de temp eventueel kan verhogen (daarna?) naar max 24 graden voor twee dagen en dan kan botelen,
Temperatuur verlagen voor het botelen om helderder bier te krijgen niet nodig is en zal ik de vergisting voortaan op 19 graden doen(bovengistend)

Zo leer ik steeds een beetje bij en doe ik steeds meer ervaring op :)

Dank je wel voor de uitleg an adviezen

Groet Kees

Snelbier

Citaat van: KeesK op 24-08-2021  00:35 u... Waar de een roept in een topic dat je altijd de instructies van de fabrikant moet volgen omdat ze dit niet voor niets op de verpakking zetten roept de ander dat je het anders moet doen op grond van jaren lange ervaring....
Voor nu begrijp ik dat ik deze batch gewoon moet laten staan op 22 graden tot sg minimaal 3 dagen stabiel is (of langer om helderder te worden), de temp eventueel kan verhogen (daarna?) naar max 24 graden voor twee dagen en dan kan botelen,
Temperatuur verlagen voor het botelen om helderder bier te krijgen niet nodig is en zal ik de vergisting voortaan op 19 graden doen(bovengistend)...
... Zo leer ik steeds een beetje bij en doe ik steeds meer ervaring op :)..
- Instructies fabrikant zijn leidend, tenzij jij of het forum het beter weet. Fabrikanten weten doorgaans wel hoe hun product goed presteert, voor gemiddelde brouwer.
   Beter weters zijn diegenen met ervaring, dus je zit goed op dit forum..
- Temperaturen: zie eerdere opmerkingen. Niet te warm starten ivm overdreven estersmaken (kauwgomballen-smaak)..
   Weet ook wat je meet! Temperatuur gistvat (gemeten met ge-isoleerde thermo tegen het vat) is NIET de omgevingstemperatuur, kan ruim 4'C schelen!
- Temperatuur verhogen voor beter uitgisten is vooral zinvol als je koel hebt vergist, en dan meestal een week warm houden, géén 2 dagen.
   Verhogen kan (zonder rare bijsmaken) al als het jongbier voor ruim 50% is vergist , zou bij Topgist op dag-2 of 3 zijn...
   Met jouw 22'C zit je al aan de warme kant, zou het lekker zo laten.  De Topgist gaat echt niets extra doen op 24'C (mijn ervaring)..
- Na ruim 2 weken begint Topgist bij mij uit te zakken, helderder bier.
   Heb nog nooit Topgist geforceerd gekoeld (coldcrash) om het (nog) helderder te krijgen.  Gebeurt in de fles toch wel..
- Vergisting met Topgist voortaan op 19'C?? Ligt eraan wat je wil..  Wat meer esters (warmere hoofdgisting) kan een streven zijn..
  Meer esters kan ook minder schuim-houdbaarheid geven, dus zoeken naar juiste balans, of ander gist, ervaring   >:D
  Voor die paar bieren waar ik Topgist gebruik (oa Skuumkoppe-variant en OudBruin) gaat hoofdgisting tot 21'C, zonder rare smaakjes. Gemeten tegen gistvat, NIET ruimte-temperatuur.
   De 'truc' is om de hoofdgisting rond dag 2-3 echt op die 21'C te houden; gist schiet snel door ivm eigen warmte-ontwikkeling.
=========================
Alles op een rij:
- 22'C is warm genoeg voor nagisting. Weinig winst om hoger te gaan, scheelt misschien een paar dagen op 3 weken totale vergisting.
- Koelen om gist te klaren?  Met dit gist bijna nutteloos.  Binnen 3 weken gisting is het helder, en desnoods wordt het 2 weken na bottelen ook helder.
- Wanneer bottelen?? Simpel, als SG meerdere dagen (liefst een week) stabiel is.   Mits, maar tenzij.. ?
  Topgist heeft me nooit teleurgesteld, ook niet in mijn blikbrouw-verleden waar ik onwetend alle brouwconventies verkrachtte.
    Ruim binnen 2 weken uitvergist, en binnen 3 weken helder zónder overhevelen of coldcrash..
Proost, Snelbier

Alexander_H

Even inhaken op Snelbier , ik had mijn temperatuursensor bij mijn eerste brouwsels in de vergistingkoelkast hangen, en ik zag via mijn ispindel in het vat toch behoorlijke verschillen en fluctuaties in de temperatuur van het bier zelf. Toen heb ik de sensor mbv een sponsje en een touw tegen mijn vergistingsemmer geplakt, nu schommelt de temperatuur max 0,2 a 0,3 graden. Dat maakt een behoorlijk verschil!

Vergelijkbare Topics (7)

30286

Reacties: 24
Gelezen: 5979

2944

Reacties: 14
Gelezen: 14200

38218

Reacties: 2
Gelezen: 1289

32151

Reacties: 5
Gelezen: 2019

25549

Reacties: 6
Gelezen: 2598

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.