Mini keg bewaren in koelkast zonder tap/CO2 en bijvullen mini keg mogelijk?

Gestart door Brew-flu, 25-05-2021 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Brew-flu

Dag allen,

Momenteel ben ik aan het twijfelen om naast het vullen op fles ook eens te gaan beginnen met het gebruiken van een mini keg. Hiervoor had ik de Ikegger op het oog; omdat ik wel voor een bewezen product wil gaan en mijn batches doorgaans niet groter zijn dan 10 liter (liever veel afwisseling i.p.v. 40 liter van hetzelfde drinken:)).

Nu zag ik dat die Kegs allemaal komen met tap en opzetstuk voor CO2. Een hele basale vraag wellicht voor de ervaren personen; maar kan ik z'n keg ook in de koelkast neerleggen zonder de tap en het CO2 opzet stuk eraan? Er zit een ball lock spear op; dus mij lijkt het wel van. Dit zou mij namelijk in staat stellen om de keg op te slaan in de koelkast i.p.v. iets aparts te moeten regelen.

Verder nog een ander vraag; Kan je bier (met lage koolzuur; bijv 2-3 GR/L) bottelen en dat gebruiken om in een latere fase een keg "bij te vullen"? Snap dat dit niet altijd de bedoeling is; maar het gaat ook om het idee om vanuit een keg te schenken:)

Ik hoor graag wat jullie ervaring is! Thanks alvast voor de feedback!

Hop meneer

Er zijn ook keg doppen met alleen een balllock. Zet het bier op de keg, beetje CO2 erop voor de conservering. Zodra je het keg wil gebruiken, laat je de druk eraf, vervang je die door door de dop met je tap aansluitingen en dan op de gewenste CO2 verzadiging brengen. Iets omslachtig maar je hoeft dan minder tapdoppen te kopen. Ik gebruik zelf doppen met 2 ball locks en heb 1 tap met ball lock, Dan kan die ook op meerdere kegs gebruiken. (Tussendoor wel schoon maken)

Maar waarom zou je bier in de koelkast op gaan slaan?

Een keg bijvullen kan, maar dan heb je ook kans op infectie en dan kan je de hele inhoud wegkieperen. Eerst leegdrinken, schoonmaken en dan opnieuw vullen.

Brew-flu

Je hebt helemaal gelijk, het bier kan natuurlijk buiten de koelkast bewaard blijven. Dank voor je reactie,.

Vergelijkbare Topics (7)

17328

Reacties: 2
Gelezen: 1746

38551

Reacties: 16
Gelezen: 2911

30932

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 9
Gelezen: 3873

19835

Reacties: 9
Gelezen: 2704

4166

Gestart door karinara

Reacties: 2
Gelezen: 2255

09-04-2006 11:50 u
door karinara

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.