Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingskast verwarming uitgevallen ...

Gestart door Woeka, 09-03-2021 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Woeka

Vandaag kwam ik er achter dat de verwarming in de vergistingskast (60 watt gloeilamp) het niet meer doet.

Nu vraag ik me even af wat we het beste kunnen doen. De vergisting lijkt klaar te zijn.

Het is een Weizen die we voor een tweede keer brouwen. De vorige keer was het bier aardig troebel kunnen we daar nog wat aan doen?

JessyH

Als ik zo kijk, lijkt het alsof er nog een langzaam dalende lijn wat tot aan het moment dat de warmtelamp uitviel. Op basis van deze gegevens kan ik (wellicht iemand anders wel) niet met zekerheid zeggen dat de vergisting ook echt ten einde was. Ik raad je aan om voor de zekerheid altijd het SG te meten met een refracto- of hydrometer en niet direct uit te gaan van wat de Ispindel zegt. Je kunt met een Ispindel zeker mooi het verloop van de vergisting volgen, maar het apparaat laat zich makkelijk beïnvloeden door bijvoorbeeld gist of koolzuurbellen die aan de Ispindel vastplakken.

Wellicht is het een idee om toch het verwarmingselement te vervangen en terug te brengen naar de vergistingstemperatuur. Ik durf alleen niet te zeggen wat dit voor effect zal hebben op het bier.
Wacht voor de zekerheid even op iemand anders z'n reactie.

Troebelheid hoort natuurlijk bij een Weizen, maar mocht dit niet je voorkeur hebben kun je hem wat langer lageren. De troebelheid zakt dan wat meer uit. Waarschijnlijk wel wat langzamer dan dat je gewend bent bij andere bieren, want veel Weizengisten hebben een lage flocculatie.

Pimmels

Ik denk nieuwe lamp / lint er in en even afwachten ?
Geen verandering, dan meten en bottelen.
Trouwens weizen is altijd troebel.... :proost:

Jacques

Citaat van: Pimmels op 10-03-2021  09:17 uIk denk nieuwe lamp / lint er in en even afwachten?
Geen verandering, dan meten en bottelen.

Ook mijn gedachte. Laat het bier nog een week staan bij 21 ºC. Als het SG niet daalt kun je bottelen.

Overigens heb ik een Inkbird ITC-308 wifi voor de temperatuurregeling van mijn gistkast. Die kun je zo instellen dat er een alarm afgaat als de temperatuur onder een ingestelde waarde komt. Wel zo fijn als de verwarming van de gistkast uitvalt...

Opaslof

Ik denk dat ik mijn gistkast ga uitbreiden met een tweede lamp. Kans dat ze allebei uitvallen is erg klein. Zo heb ik toch een backup.

jacob b

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.