Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bijna alle hop ontsnapt in wort - wat te doen?

Gestart door JBL, 01-03-2021 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

De mening van Jacques dat je minstens 8 maal per jaar moet brouwen om de routine vast te houden, klopt.
Ik ben na bijna acht maanden weer aan het brouwen en heb een behoorlijk domme fout gemaakt.
Ik brouw met de Grainfather, met een hopspider voor de hopgiften.
Ik ben een tripel aan het brouwen.
Schroten, maischen en spoelen gingen prima. Maar toen ging het mis.
Ik was vergeten dat je tijdens het koken de deksel van de ketel af moet houden.
Dus ik was aan het koken met deksel. Nadat ik even wat anders was gaan doen, zag ik waar dit toe leidt: overkoken... De smurrie kroop door het middengat van mijn deksen en liep langs de randen van de ketel.
Groene smurrie, dus ik neem aan ook veel hop.
Ik heb de rommel opgeruimd en schoongemaakt waar dit mogelijk was. Daarna mijn hopspider gecontroleerd. Mijn vermoeden bleek juist: er zat nog maar verdomd weinig hop in de hopspider.
Het meeste is uit de hopspider overgekookt en in het wort terecht gekomen.
Ik verwacht straks grote problemen bij het het circuleren en het koelen. Verstopte filter, misschien ook een verstopte pomp...
Of kan het nog meevallen?
Wat is het beste wat ik nu kan doen? Gewoon doorgaan en kijken wat er gebeurt?

Eriks

Een keer deels iets vergelijkbaars gehad. Ik heb toen alles, na het koelen, door een filter zal mijn gisting vat in laten lopen. Kans op infectie, ja. Maar is goed gekomen

Snelbier

Rondpompen kan je vergeten, pompje trekt dat niet.
Hopkoken als normaal, beetje verlies voor lief nemen.  Meeste ibu's gaan in eerste kook in het wort zitten.
  Bij twijfel wat extra aromahop doen, maar ik zou het zo laten.
Koelen met dompelkoeler.  Tegenstroomkoeler (als je die hebt) gaat niet werken met zoveel losse hop.
Whirlpoolen tijdens en na koelen, met de roerstok.
Hop+eiwit laten uitzakken..
Hevel in de ketel, en rustig overhevelen naar gistvat.
Als hevel verstopt: terugblazen en opnieuw beginnen..
Als hevelen NIET lukt: héél voorzichtig ketel kantelen en heldere wort afgieten naar gistvat.
Beetje oldskool brouwen, met 'troubleshooting'. Moet toch lukken?  :brouwen:
Sterkte,  Snelbier.

Zie reactie van Eriks:  filter in gistvat.  Goede tip.

Snelbier

Als je alleen een tegenstroomkoeler  hebt wordt het een groter probleem..
Filter zal snel dichtslaan met trub, maar je moet wél koelen.. Kip/ei-verhaal..
- Warme wort (met hop) via filter naar schoon vat gieten, ketel snel schoonspoelen, wort teruggieten en koelen..
  Niet bepaald zuurstofvrij brouwen..  Infectiegevaar laten we maar even achterwege, heb je deels zelf in de hand.
Filter zal ook snel dichtslaan omdat in het warme wort veel fijn eiwit zit.

Ghetto-koeling: de vuile manier (heb het echt allemaal zo gedaan):
-  Bevroren waterflessen in het wort.  Koelt best lekker. Moet je ze wél in de vriezer hebben liggen.
- Bevroren eten, diepvrieskip, etc  in extra schone plastic zak in het wort hangen. Mits je een gevulde vriezer hebt   ???

Ergste scenario is dat je nu echt niet kan koelen.
Giet alles over in 1 of 2 afgesloten gistvaten, en zet ze koud weg.  Liever in koelkast dan op balkon, want het weer wordt warmer.
Gist doseren als de vaten < 25'C zijn.  Zo snel mogelijk om infecties voor te zijn.
Als de trub is uitgezakt de boel alsnog filteren naar gistvat, dmv hevel en evt ilterzak of hopfilter.

beermenke

Gaat allemaal best meevallen, ik doe de pellets er altijd los in. Koken, koelen met dompelkoeler, laten bezinken en afhevelen, al tientallen brouwsels met succes gebrouwen. Gewoon schoon werken zoals altijd.
Ja, ik weet dat het niet de werkwijze is waarvoor je de Grainfather gekocht hebt... Misschien wordt dit wel extra lekker bier en wil je niet anders😀🙃

Snelbier

Citaat van: beermenke op 01-03-2021 &nbsp;15:54 uGaat allemaal best meevallen, ik doe de pellets er altijd los in. Koken, koelen met dompelkoeler, laten bezinken en afhevelen, al tientallen brouwsels met succes gebrouwen. Gewoon schoon werken zoals altijd.
Ja, ik weet dat het niet de werkwijze is waarvoor je de Grainfather gekocht hebt... Misschien wordt dit wel extra lekker bier en wil je niet anders😀🙃
Helemaal mee eens, MITS je een dompelkoeler hebt. Ik weet nu in ieder geval dat dat simpele ding blijft, werkt gewoon altijd.
Diepvrieskip in het wort is natuurlijk 'not done',  maar werkt wel, en lekker op de bbq.

Natlip

Arjen1969

Zoals Beermenke zegt, gewoon hevelen (ik zou wel even whirlpoolen) na koelen en in je gistvat. Hetzelfde is mij ook eens overkomen en eigenlijk geeft deze manier van werken uiteindelijk gewoon een mooi bier.

JBL

Ik merkte dat circuleren inderdaad lastig werd.
Ben daarom nog verder terug in de tijd gegaan, toen ik nog brouwde in een grote soepketel met de hop vrij erin. Na het koken schepte ik met een kan telkens een litertje die ik vervolgens door een zeef in het vergistingsvat goot. Tot de soeppan leeg was. Daarna het vergistingsvat met de hete wort in de badkuip met koud water tot het voldoende afgekoeld was om de gist toe te voegen.
Dat ging eigenlijk altijd goed. Nooit problemen gehad.
Dus ik heb mijn schenkkan en mijn zeef weer gepakt en het bad weer laten vollopen.
Ging redelijk goed. 17 liter tripel in wording staat nu op 24 graden Celsius. Zojuist gist toegevoegd.
Ben benieuwd... De kans op infectie is wellicht groter. En ook veel zuurstof toegevoegd met het schenken en zeven.
Over een weekje of 6 weet ik het.
Ik hou jullie op de hoogte.
Leerpunt voor mij: denk niet dat je na een langere tijd niet brouwen het allemaal wel weer eventjes probleemloos doet zonder je in de stappen te verdiepen.

Snelbier

En altijd een plan B achter de hand, en gezond verstand.  Ouwe soeppan, tuinslang, badkuip, etc..
Een absoulte beginner met brouwautomaat was nu vastgelopen, jij niet.
- Zuurstof in het lauwe wort zou ik me weinig zorgen over maken.  Gist doet daar wel wat goeds mee  ;)
- Infectiegevaar? Je had toch alles schoon? Als het fout gaat weet je waar de zwakte zat.
Proost en succes met het bier van Snelbier

volleybaltrainer

Ik zou me er niet druk om gemaakt hebben. Ik brouw IPA's in de Grainfather met 200 tot 300 gram hop in de whirlpool, pellets gewoon los in de ketel. Daarna gewoon koelen met de tegenstroomkoeler, nog nooit een probleem gehad, ook geen verstopt filter of problemen met de pomp.

Jacques

Citaat van: JBL op 01-03-2021 &nbsp;18:43 uLeerpunt voor mij: denk niet dat je na een langere tijd niet brouwen het allemaal wel weer eventjes probleemloos doet zonder je in de stappen te verdiepen.

Routine, maar ook steeds proberen je brouwproces te verbeteren zorgen er voor dat je betere bieren brouwt.
Af en toe een foutje maken is geen probleem daar leer je van. En als je vaker brouwt kom je niet zonder bier te zitten wanneer het eens helemaal mis gaat. In de loop der jaren ben ik na aanvankelijk eerst groter daarna steeds kleiner gaan brouwen. Ik brouw nu vaker en heb een grotere verscheidenheid aan zelfgebrouwen bieren in huis.

Vergelijkbare Topics (7)

40484

Reacties: 113
Gelezen: 15295

15620

Reacties: 13
Gelezen: 6429

44932

Reacties: 1
Gelezen: 445

32718

Reacties: 21
Gelezen: 5811

1243

Reacties: 20
Gelezen: 14639

31571

Reacties: 24
Gelezen: 5975

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.