Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur van een eenstapsmaisch

Gestart door Hopfenfox, 13-11-2020 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Citaat van: seed7 op 24-11-2020  17:20 uDank je Jan. Mooi plaatje en info.

In de draad wordt een paar keer over de 72 ºC stap geschreven. Die heeft een tweeledig doel. De enzymen zijn al een paar keer ter sprake geweest, maar de curve van Crisp laat mooi zien dat het verstijfselingstraject ook pas in de buurt van die temperatuur klaar is. Als je die stap niet mee pakt houd je zetmelen over in je bier. Dat is ook wat ik opmerk als ik een een- en tweestapsmaisch vergelijk. Het bier einde gisting is bij een eenstaps is troebeler. Je neemt blijkbaar toch niet ontrolde zetmeelgranules mee naar de kook waar ze dan wel ontrollen. Moet maar weer eens met het jodium aan de slag.

Ingo

Ik heb dit ook gezien in een novemberexperiment . Helaas zijn de plaatjes uit deze draad verdwenen en kan ik ze niet meer toevoegen.

Ik had Brixwaarde en de roerweerstand (torsie op de roerder) tijdens maischen gemeten bij een 62/72 en een 68/72 schema. Bij verhogen van de temperatuur naar 72 ºC  zag je een toename in Brix (oplossen en omzetten van suikers) maar ook een toename in de torsie. De laatste waarschijnlijk als gevolg van zwellen en later oplossen van zetmeel. Roeren an sich zich zal ook zetmeel vrijmaken.

Hieronder nog maar een keer de plaatjes van het verloop van Brix en torsie als functie van temperatuur - tijd.

Jacques

Jarenlang heb ik het beslag met de hand geroerd. Ook ik merkte dat de weerstand groter werd als je rond de verstijfselingstemperatuur bent.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.