Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gestokte vergisting of normaal?

Gestart door tonincx, 04-09-2020 10:32 u

Vorige topic - Volgende topic

tonincx

Ik heb afgelopen weekend een session NEIPA gebrouwen (+/-4% alcohol).  Start SG 1.044 en brouwsoftware zegt geschat eind SG 1.010
Ik heb voor de eerste keer Kveik gist gebruikt . Lallemand Voss ( 2 zakjes)
Vergist op 38 graden en SG is gezakt op 1 dag van 1.044 naar 1.024 maar is nu na 4 dagen nog steeds 1.024 dus uitgegist denk ik . Maar 1.024 is zo hoog.
Omdat  het een session is heb ik wel enkel 1 uur gemaischt op 71 graden om wat meer body aan het bier te geven, dus veel onvergistbare suikers.
Is dat de reden van de hoge eind SG of is de vergisting gestokt?

Ik heb in het verleden al eens een keer flinke bier fonteinen gehad door een niet volledig uitgegist bier te bottelen.
En omdat dit een duur bier is met zoveel hop wil ik dit liever niet om zeep helpen.

Gerb

Dat is een vrij lage vergistingsgraad inderdaad. Je hebt best veel gist gebruikt  voor een kveikbier, die kun je het best onderenten. Ik denk dat je na 4 dagen gewoon nog even wat meer geduld moet hebben. Meet over 1 week nog een keer, dan weet je zeker of dit het is of dat het nog doorgegaan is.

brewt

Citaat van: tonincx op 04-09-2020  10:32 uIk heb afgelopen weekend een session NEIPA gebrouwen (+/-4% alcohol).  Start SG 1.044 en brouwsoftware zegt geschat eind SG 1.010
Ik heb voor de eerste keer Kveik gist gebruikt . Lallemand Voss ( 2 zakjes)
Vergist op 38graden en SG is gezakt op 1 dag van 1.044 naar 1.024 maar is nu na 4 dagen nog steeds 1.024 dus uitgegist denk ik . Maar 1.024 is zo hoog
Omdat  het een session is heb ik wel enkel 1uur gemaischt op 71 graden om wat meer body aan het bier te geven , dus veel onvergistbare suikers.

Ik heb in het verleden al eens een keer flinke bier fonteinen gehad door een niet volledig uitgegist bier te bottelen.
En omdat dit een duur bier is met zoveel hop wil ik dit liever niet omzeep helpen.

Ik kan je geen antwoord op je vraag geven maar ik vind het wel een beetje vreemd op basis van mijn eigen ervaring met deze gist.
Ter referentie, ik heb 1 zakje Lallemand Voss gebruikt op 10 liter wort, start SG 1.055. Het is een IPA, een uur op 66c gemaischt.
17-08 SG 1.055
20-08 SG 1.010
22-08 SG 1.010 - gebotteld - vergistingsgraad 81.1%

JanEric

Waarmee heb je dat eind SG gemeten? Met een refractometer toevallig?
Zo ja dan moet je het omrekenen, hiervoor zijn er meerdere tools te vinden, ook op de site van Hobbybrouwen.

Griebelienus

Klinkt als een verstokte vergisting (aannemende dat je met een hydromter hebt gemeten).
Het beste wat je dan kunt doen het vat voorzichtig schudden en is langzaam opwarmen en eventueel nog een paar honderd gram suiker. De meeste gisten worden dan weer actief. (Geen extra gist toevoegen, dat helpt vaak noiet, zie elders op dit forum)
En natuurlijk...geduld!

Snelbier

Citaat van: tonincx op 04-09-2020  10:32 u.. heb ik wel enkel 1uur gemaischt op 71 graden om wat meer body aan het bier te geven , dus veel onvergistbare suikers.
Gemaischt boven 71'C..  Veel 'moelijke' suikers dus. Wie weet hoe dit gist daar mee omgaat? Ik in ieder geval niet.
Volgens Lallemand geeft dit gist in 'standaardwort' medium tot hoge SVG.
Jouw wort is zeker niét standaard, dus SVG zal dalen. De 45% die je nu hebt lijkt laag, maar kan best normaal zijn in deze situatie.
Succes,  Snelbier.

JanDeGraaff

@Tonincx: kun je laten weten of je inderdaad met een hydrometer die 1,024 gemeten hebt?
SG 1,024 op een refractormeter is ongeveer 6 Brix. Als je dat in een correctiecalculator gooit, kom je op een FG van rond de 1,012. Dat zou dan prima kunnen kloppen.

Anderzijds moet je kveik onderenten, dus minder gebruiken dan 'normaal', om een zo vitaal mogelijk gist/vergisting te krijgen. Voss kan zelfs tegen extreem onderenten. Meer info hier: Lars Garshol Blog. Lars is zo'n beetje de Kveik yoda.
Twee zakjes lijkt mij echt veel teveel. Het kan zomaar zijn dat als de vergisting gestokt is, dat hierdoor komt (in combinatie met de 'moeilijke suikers'; het lijkt een ongelukkige samenloop van foutjes)

Citaat van: tonincx op 04-09-2020  10:32 uIk heb in het verleden al eens een keer flinke bier fonteinen gehad door een niet volledig uitgegist bier te bottelen.
En omdat dit een duur bier is met zoveel hop wil ik dit liever niet om zeep helpen.
Overigens, bierfonteinen worden niet alleen veroorzaakt door onvolledig vergiste bieren te bottelen. Vaker is een infectie hier de oorzaak van.

Jacques

Citaat van: tonincx op 04-09-2020  10:32 uOmdat  het een session is heb ik wel enkel 1 uur gemaischt op 71 graden om wat meer body aan het bier te geven, dus veel onvergistbare suikers.

Dat is gelukt...  :)  Bij 71 graden worden er weinig vergistbare suikers aangemaakt!

Lallemand Voss is geen var diastaticus gist. Dus de grote suikers worden niet alsnog verkleind door enzymen uit de gist.

Ik neem aan dat je heel veel koudhop gebruikt in je NEIPA. De enzymen uit de hop zullen de grote suikers heel langzaam afbreken. Dit betekent dat je heeeeel veel geduld moet hebben...

tonincx

Er drijft een ispindel in het vat om de vergisting te volgen maar eind SG is gemeten met een hydrometer.

Ik heb deze morgen nog eens gemeten en het is nu 1.022 dus klein beetje gezakt.

ik had gelezen in forums dat je kveik moet onder enten maar dit is een commerciële gist en op het zakje van Lallemand Voss staat : piching rate 0.5 - 1 g/l.
ik heb een batch van 42 liter dus 22 g is het laagste wat de producent aanbeveelt.

Citaat van: Griebelienus op 04-09-2020  16:02 uKlinkt als een verstokte vergisting (aannemende dat je met een hydromter hebt gemeten).
Het beste wat je dan kunt doen het vat voorzichtig schudden en is langzaam opwarmen en eventueel nog een paar honderd gram suiker. De meeste gisten worden dan weer actief. (Geen extra gist toevoegen, dat helpt vaak noiet, zie elders op dit forum)
En natuurlijk...geduld!

Schudden met 42 liter bier is niet gemakkelijk maar ik ga dat straks eens proberen en er een paar 100 g suiker bij doen.

Citaat van: Jacques op 04-09-2020  23:19 uIk neem aan dat je heel veel koudhop gebruikt in je NEIPA. De enzymen uit de hop zullen de grote suikers heel langzaam afbreken. Dit betekent dat je heeeeel veel geduld moet hebben...

Er zit bijna 7 g/l koud hop in, het bier.  Ik kan het ook heel snel opdrinken :-)
Ik heb ook een paar vaten en kan eventueel een kleine 30 liter op vat  zetten en force carboneren  en dan koud wegzetten. ik denk dat dat het veiligste gaat zijn en de flesjes zo snel mogelijk opdrinken.

Griebelienus

Citaat:

Schudden met 42 liter bier is niet gemakkelijk maar ik ga dat straks eens proberen en er een paar 100 g suiker bij doen.

Maar je kunt natuurlijk ook heel voorzichtig roeren om het sediment op te schudden (met ale mogelijke voorzorgsmaartegelen voor een besmetting, oxidatie enz). 42 liter schudden zal verdraaid lastig zijn.  :biersmile:

de Machtige Wil

Citaat van: Griebelienus op 07-09-2020  16:06 uCitaat:

Maar je kunt natuurlijk ook heel voorzichtig roeren om het sediment op te schudden (met ale mogelijke voorzorgsmaartegelen voor een besmetting, oxidatie enz). 42 liter schudden zal verdraaid lastig zijn.  :biersmile:

Ik zou dat niet doen en het deksel erop laten om oxidatie buiten te houden. Licht zwenken met het vat moet ook werken lijkt me. 

tonincx

Dry hop moest er toch uit gisteren. Dus vat zo goed als mogelijk geschud en 300 g suiker opgelost in gekookt water toegevoegd.  Lijkt te helpen . Door het zwenken en de suiker steeg sg eerst met 2 punten maar is ondertussen al 5 gezakt volgens de ispindel.

Jacques

Citaat van: tonincx op 08-09-2020  20:18 uDry hop moest er toch uit gisteren. Dus vat zo goed als mogelijk geschud en 300 g suiker opgelost in gekookt water toegevoegd.  Lijkt te helpen . Door het zwenken en de suiker steeg sg eerst met 2 punten maar is ondertussen al 5 gezakt volgens de ispindel.

Door vergisting van de toegevoegde suiker stijgt het alcoholgehalte en daarmee daalt het SG...

ExPeteriment

Citaat van: Griebelienus op 07-09-2020  16:06 uCitaat:

Kun je het vat op een steekwagentje schuiven? Zo heb ik weleens lekker 40 liter geklotst.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.