Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingsschema ondergister

Gestart door Coen90, 27-06-2020 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Coen90

Hoi allemaal,

We hebben onlangs voor het eerst om een ondergister gebrouwen. De vergisting kwam goed op gang, maar ik ben toch een beetje onzeker over het vergistingsschema met name wat betreft de diacetyl rust. Kan de diacetylrust op de fles worden uitgevoerd of is het beter om dat op een ander moment te doen?

Mijn plan is als volgt:

Dag 1 Hoofdvergisting 12,5 C
Dag 7 Overhevelen 12,5 C (Afhankelijk van SG)
Dag 12-16 bottelen 18 C (Afhankelijk van SG)
2 dagen later 5 C

Is dat realistisch qua vergisting? Of zouden jullie het anders doen?

Alvast bedankt voor jullie input!

volleybaltrainer

Het op druk komen van een ondergister duurt echt wel meer dan 2 dagen, dus wanneer je geen plat bier wilt hebben, zou ik het gewoon een tijd, minimaal een week bij 20-25 graden weg zetten na het bottelen.

Voor de rest even zoeken op het forum, onlangs nog een zelfde topic geweest.

Groeten Marco

beun

Ik hou altijd 1 temperatuur aan. Meestal tussen de 10 en 12 ºC.
Als het sg stabiel is en ik proef geen diacetyl dan ga ik bottelen. Anders verhoog ik de temperatuur iets.
Bottelen is meestal na 4-5 weken. Alles wel weer afhankelijk van gistsoort. Bij temperatuur onder de 12 ºC ent ik tussen 15-20 gram korrelgist per 10 liter.
Hergisting doe ik meestal iets koeler dan bovengistend zo rond de 18-20 ºC. Als het bier dan na ca. 3 weken vrij is van diacetyl  etc. gaan ze de koeling in. Dan kan het nog zeker vier weken duren voordat de optimale smaak bereikt wordt.
stefan

Coen90

Bedankt voor de input, ik had er bijvoorbeeld geen rekening mee gehouden dat de vergisting zoveel trager zou verlopen. We gaan zo meteen het SG meten, dus dan kunnen we meteen proeven voor diacetyl.

We gebruiken S-189 gist voor onze pilsener, dat was ik vergeten te vermelden.

Citaat van: volleybaltrainer op 27-06-2020  18:53 uVoor de rest even zoeken op het forum, onlangs nog een zelfde topic geweest.

Groeten Marco

Dat had ik gedaan, dat was ook de aanleiding van dit topic, ik kon namelijk niet echt een eenduidig antwoord vinden. Ook in het boek van Jacques staat bij de pils 2 dagen naar 16 ºC (lageren bij 2 ºC) maar ergens anders op dit forum vertelde hij dat hij vooral op de fles lagert dus daarom twijfelde ik over het moment van de diacetylrust. Heb ook in bewezen recepten gezocht, maar zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

EDIT: Na 8 dagen zitten we al wat onder ons  doel SG (gecorrigeerd voor alcohol; doel 1011, nu 1009). Ik proef niet meteen diacetyl, maar ik heb ook weinig referentie daarin behalve beschrijvingen van de smaak.

Coen90

Heb nu wel het topic gevonden waar je aan refereerde, bedankt Marco.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26880.0.html

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.