Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting gestopt?

Gestart door Bvk1983, 07-05-2020 18:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Op 26-4 heb ik een IPA gebrouwen met US-05 korrelgist en een begin SG van 1070, gemeten met dobber. De eerste 3 dagen was het waterslot hyperactief, daarna een dag langzaam geborreld en daarna niks meer waargenomen. Ik ging er vanuit dat dit zou komen omdat de hoofdvergisting voorbij was.

Vandaag voor het eerst weer gemeten, met het idee dat als het SG zondag nog het zelfde is dan te gaan bottelen. Vanwege de kleine batch (5 liter, maar door hoger kookverlies maar net meer dan 4 liter overgehouden) vandaag gemeten met een refractometer. Deze gaf een waarde van 1035 aan, terwijl het beoogde eind SG ongeveer 1017 zou moeten zijn. Ik ga zondag sowieso nog op nieuw meten om te kijken of hij nog gelijk is gebleven, maar voor mijn gevoel had hij veel verder moeten zijn nu.

Ben ik gewoon ongeduldig of is mijn vergisting waarschijnlijk ergens stilgevallen?

rfrins

Op hoeveel graden heb je vergist?

Ik had dit laatste ook met een vergisting op 18 graden.
Toen heb ik een beetje gist voeding toegevoegd en iedere dag de temperatuurkast 1 graad verhoogd en ging de vergisting netjes door...

Bvk1983

Als het mis is gegaan leg ik daar de fout neer: hij heeft de eerste 5 dagen in de (geisoleerde) garage gestaan tot we koude nachten kregen. Nu staan hij onder een dekentje in een kamer op de 1e verdieping.

De spullen voor mijn vergistkast zijn nog niet allemaal binnen. Mijn eerstvolgende brouwsel zal gecontroleerd vergist worden.

squaadgras

https://www.roerstok.nl/t-n/refractometers

Refractometer zal niet de juiste dichtheid/SG aangeven door alcohol/koolzuur/etc. tijdens/na vergisting. Zonder omrekentooltje alleen te gebruiken vóór de vergisting gestart is. Hydrometer voor tijdens/na vergisting.

Evt. mogelijk om juiste SG te bepalen a.d.h.v. omrekentooltje van Hans Halberstadt. Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.0.html

Anyway 1035 gaat een stuk lager zijn, ergens rond de 1020-.

Succes :degroeten:

Bvk1983

Ah dat zou top zijn. Toch maar even met de dobber meten dit weekend. Kan ik de refractometer wel gebruiken om te kijken of de vergisting stilstaat of is dat ook onbetrouwbaar?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 07-05-2020  19:22 uAh dat zou top zijn. Toch maar even met de dobber meten dit weekend. Kan ik de refractometer wel gebruiken om te kijken of de vergisting stilstaat of is dat ook onbetrouwbaar?

Een refractometer is prima te gebruiken maar je moet wel een rekentool gebruiken als de vergisting gestart is. Naast de uitstekende rekentool van Hans Halberstadt is er ook een hele handige app voor je mobiel. Deze heet BrewKing. Deze net gebruikt. Ik kom op een eind SG van 1014...

Bvk1983

Dank voor de tips. Ik heb de tool gedownload en de app geïnstalleerd. Toch met een gerust hart bottelen dit weekend.

Vergelijkbare Topics (7)

39827

Reacties: 12
Gelezen: 2696

33699

Reacties: 11
Gelezen: 2729

22-04-2017 21:18 u
door orangeloo
27228

Reacties: 4
Gelezen: 2602

15416

Gestart door KennyV

Reacties: 28
Gelezen: 7952

41923

Reacties: 13
Gelezen: 1580

35916

Reacties: 10
Gelezen: 2400

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.