Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen over schuimvorming bij vergisting

Gestart door VanDenBerge, 22-01-2020 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

VanDenBerge

Goedemiddag!

Ik heb vorige week dinsdag (8 dagen geleden) met de Wyeast 3787 (Trappist High Gravity) mijn eerste Tripel gebrouwen (Recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40396.0.html). Vandaag wilde ik voor het eerst kijken hoever de vergisting is gevorderd om te bepalen of ik hem zou kunnen overhevelen naar mijn mandfles of niet. Tot mijn verbazing zit deze nu op een Brix van 11.7 wat overeenkomt met een SG van 1.020 (Begin SG was 1.089 en de SVG is nu 77.5%). Volgens BrouwHulp is mijn geschatte eind SG 1.014. Mijn conclusie: Te laat om over te hevelen. (Mee eens?)

Voordat ik ga bottelen ga ik sowieso nog even wachten en enkele dagen meten om te kijken of de vergisting nog bezig is, maar wat mij opvalt is dat er nog erg veel schuimvorming in het gistvat (Speidel 20 L) zit. Ik vroeg me af of dit nog iets zegt over de activiteit van het gist? Moet ik eerst wachten totdat dat weg is? Ik had al gelezen dat dit gist veel schuimt, maar weet niet of ik er ook iets mee moet. Ik was benieuwd of mensen die hier meer ervaring mee hebben me hier iets over kunnen vertellen.
Ik ga sowieso nog even wachten totdat ik er iets mee ga doen.

Oxhead

Mooi op tijd om over te hevelen. In de mandfles zal het nog wel een paar punten zakken. Ik zou het nog 2 weken in de mandfles laten op 19 graden en dan bottelen. Tenminste als er dan nagenoeg geen activiteit meer is.

:brouwen:

middelaersch

Overhevelen is ook niet nodig hoor, er komen steeds meer brouwers die niet meer overhevelen.
Zoek maar eens op het forum!

Oxhead

Citaat van: middelaersch op 22-01-2020  22:23 uOverhevelen is ook niet nodig hoor, er komen steeds meer brouwers die niet meer overhevelen.
Er zijn er ook maar zat die het wel doen hoor. Zoek maar op het forum. ;)

middelaersch

Citaat van: Oxhead op 22-01-2020  23:31 uEr zijn er ook maar zat die het wel doen hoor. Zoek maar op het forum. ;)

Precies, de meningen daarover zijn zeer verdeeld, en ieder moet zijn eigen keuze maken.
Daarom ook mijn tip 'zoek maar eens op het forum', dan kom je die discussies vanzelf tegen.

Vele wegen leiden naar bier, voor de kortste weg zie onderstaande link:  :biersmile:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 22-01-2020  22:23 uOverhevelen is ook niet nodig hoor, er komen steeds meer brouwers die niet meer overhevelen.

Wel of niet overhevelen is afhankelijk van meerdere factoren.

Bij de goedkope vergistingsemmers die bij veel beginnerspakketten zitten is het aan te raden. Deze emmers sluiten namelijk vaak niet goed af. Als je je bier laat staan in een dergelijke emmer nadat de vergisting is afgerond loop je het risico op oxidatie en een kaaminfectie.

Bij een goed sluitend gistvat is de noodzaak om over te hevelen veel minder. Dan is het het zaak het bier niet te lang op de gist te laten staan om de gevolgen van autolyse (het uiteenvallen van gistcellen) te beperken.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 24-01-2020  13:58 uWel of niet overhevelen is afhankelijk van meerdere factoren.

Bij de goedkope vergistingsemmers die bij veel beginnerspakketten zitten is het aan te raden. Deze emmers sluiten namelijk vaak niet goed af. Als je je bier laat staan in een dergelijke emmer nadat de vergisting is afgerond loop je het risico op oxidatie en een kaaminfectie.

Bij een goed sluitend gistvat is de noodzaak om over te hevelen veel minder. Dan is het het zaak het bier niet te lang op de gist te laten staan om de gevolgen van autolyse (het uiteenvallen van gistcellen) te beperken.

Ja, ik ga er wel vanuit dat je een goed gistvat gebruikt, en zodra het bier goed is uitgegist ook gaat bottelen.

VanDenBerge

Mijn oranje Speidel emmer sluit prima, dus ik laat het rustig zitten. Ik zal straks weer eens meten. Ik las ook veel over verstokte vergistingen na overheveling met deze gist, dus loop op deze manier ook minder risico.
Bedankt voor het meedenken!

Jacques

Citaat van: VanDenBerge op 24-01-2020  20:50 uIk las ook veel over verstokte vergistingen na overheveling met deze gist, dus loop op deze manier ook minder risico.

Een verstokte vergisting krijg je vooral door het enten van te weinig gist aan het begin van de vergisting en niet als je tijdig overhevelt.

Vergelijkbare Topics (7)

26644

Reacties: 8
Gelezen: 2429

9192

Reacties: 5
Gelezen: 2494

43713

Reacties: 3
Gelezen: 524

28846

Reacties: 27
Gelezen: 8590

19230

Reacties: 15
Gelezen: 5474

37800

Reacties: 16
Gelezen: 3489

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.