Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier te bitter (?)

Gestart door brother_beer, 05-05-2019 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

brother_beer

Dag mede brouwers,

Onlangs hebben we met onze nieuwe tweedehandse grainfather een donkere IPA gebrouwen, 23 L, volgens het recept van brouwbeesten: https://brouwbeesten.nl/recept-nachtvlinder-black-ipa/ . Brouwdag is volgens ons zonder echte opmerkelijkheden verlopen, enige was dat we de drooghop in de eerste vijf dagen hebben gedaan in plaats van de laatste vijf van de vergisting. Het eind SG zou op 1017 moeten komen, wij zitten nu op 1024 en zijn van plan over ongeveer een week te gaan bottelen (mits deze is uitgegist tzt. Nu merkten we bij het proeven van het sample dat we hem net iets te bitter vinden, een beetje een nare bittersmaak. Het bier is natuurlijk nog niet helemaal ontwikkeld, maar we zaten er over te denken om er nu iets mee te gaan doen. Zou bijvoorbeeld wat aanzoeten kunnen helpen, met bijvoorbeeld lactose (en zoja hoeveel etc) ? Of hebben jullie andere adviezen/inzichten wat betreft ons dilemma :-).

Hartelijke groet,
Brother beer

Jacques

Geduld, geduld en geduld!

Veel bitterstoffen worden opgenomen door de gist. Deze zakt einde vergisting uit en raak je kwijt.
Verder wordt de bitterheid met de tijd minder. (Ook het hoparoma...)

BrouwMark

Juist! Wacht tot je bier helemaal is uitvergist (dus ook niet zeggen: we willen over een week gaan bottelen, daar trekt de gist zich helemaal niks van aan).

Dan pas proeven, je proberen voor te stellen hoe het bier zal smaken gekoeld en met prik. Het zal vast meevallen.

Je koudhop de eerste vijf dagen ipv de laatste 5 (hebben jullie het eruit gehaald dan?) geeft een aardig smaakverschil, maar je moet dan eerder denken aan minder hoparoma. Bitterder wordt je bier er bij mijn weten niet van...

EBC

Je brouwt een bier met 105 IBU, en vindt het dan net iets te bitter?

Ik vrees dat er niet veel aan te doen is, geduld gaat dat bier niet snel minder bitter maken.

Brouw een bier zonder hop en meng het met deze IPA.

Koen S

Niet aanzoeten, gewoon bottelen (als je zeker bent dat het is uitgegist) met 5 à 6 g suiker/liter. Niet meer, want koolzuur verhoogt de bitterheidsbeleving.

brouwerwaldonk

Niet bottelen, hou het gewoon in de lagering en brouw een ander met heel weinig hop. Als dit klaar is, na de lagering mengen en dan alles bottelen. Niet bang zijn uw eerste bier wordt echt niet slecht er gebeurt niets mee op voorwaarde dat uw lagermandfles vat helemaal vol zit. 

In januari hetzelfde voorgehad, omdat ik eigen hop had genomen en enkel de hele grote bellen.

Die extra grote bellen bevatten veel meer alfazuur dan gemiddeld en daardoor was mijn bier totaal niet meer te drinken omdat ik het veel te bitter vond. Ik heb alles gebotteld eind februari en ik ben dat bier nu aan het drinken en vind het nu heel lekker. 

brother_beer

Bedankt allen voor de goede tips en vriendelijkheid! Zoals ik al wel eens eerder heb gezegd heb ik niets meer dan lof voor de hulp die mensen willen geven, ik wil als ik wat deskundiger ben ook graag wat meer gaan toevoegen aan de community.

Helaas weet ik niet of we nu nog een tweede ronde kunnen doen (we willen graag op onze verjaardag schenken :-)), maar het is geruststellend dat de bitter wat kan afnemen en dat we misschien niets hoeven te doen. Ook gaan we echt pas een besluit nemen als het helemaal is uit gegist zoals jullie aanraden. Al moet ik zeggen dat in het begin toen de vergisting nog niet zo ver als nu is, het bitter minder op de voorgrond stond(logisch) en het in mijn mening beter smaakte. Ik krijg ook het gevoel dat jullie aanzoeten dmv lactose niet zo snel doen  ;D?

Jacques

Citaat van: EBC op 05-05-2019  07:28 uIk vrees dat er niet veel aan te doen is, geduld gaat dat bier niet snel minder bitter maken.

Met de tijd gaat de bitterheid altijd omlaag...
Vaak ervaren en heel wat wetenschappelijke studies hebben dit bevestigd.
Zie bijvoorbeeld Changes in bitterness as beer ages naturally
en A study of beer bitterness loss during the various stages of the Romanian beer production process

Dit geldt in het bijzonder voor gistend bier. Dat kan heel bitter zijn. Tijdens de vergisting neemt de bitterheid af doordat bitterstoffen worden opgenomen in de gist dan wel uitvlokken. De oplosbaarheid van alfazuren neemt af als de pH lager is.

EBC

Citaat van: Jacques op 05-05-2019  13:33 uMet de tijd gaat de bitterheid altijd omlaag...
Zie bijvoorbeeld Changes in bitterness as beer ages naturally
en A study of beer bitterness loss during the various stages of the Romanian beer production process

Dit geldt in het bijzonder voor gistend bier. Dat kan heel bitter zijn. Tijdens de vergisting neemt de bitterheid af doordat bitterstoffen worden opgenomen in de gist dan wel uitvlokken. De oplosbaarheid van alfazuren neemt af als de pH lager is.

Heb je de link naar het recept geopend?

Als je begint met 105 IBU in je recept, dan blijft het een bitter bier.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-05-2019  14:40 uHeb je de link naar het recept geopend?

Als je begint met 105 IBU in je recept, dan blijft het een bitter bier.

Ja, dat is een stevig bitter bier. Maar dan nog wordt de beleving van de bitterheid met de tijd minder.
Er wordt door brother_beer gesproken over een nare bittersmaak. Dat kan een gevolg zijn van gistbitterheid.
Zolang de vergisting nog niet is afgerond zweeft er nog veel gist in het bier.
Een nare bitterheid kan ook het gevolg zijn van een te hoge pH-waarde, een reden te meer om de pH-waarde van het wort tijdens het koken in de gaten te houden.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 05-05-2019  13:33 uMet de tijd gaat de bitterheid altijd omlaag...

Daar houden de huidige IPA-brouwers geen rekening mee (hun IPA's komen kort na het brouwen op de markt). De oorspronkelijke IPA-brouwers hielden wel rekening met de ca. 5 maanden durende tocht naar India.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 05-05-2019  15:45 uDaar houden de huidige IPA-brouwers geen rekening mee (hun IPA's komen kort na het brouwen op de markt). De oorspronkelijke IPA-brouwers hielden wel rekening met de ca. 5 maanden durende tocht naar India.

Voor een fijn hoparoma is het inderdaad goed een IPA vers te drinken.
Waar ik primair op wijs is de bitterheid tijdens de vergisting minder wordt. Zolang er nog vergisting is kun je niet veel zeggen over de bitterheid omdat die afneemt.

EBC

Citaat van: Drents Hopbier op 05-05-2019  15:45 uDe oorspronkelijke IPA-brouwers hielden wel rekening met de ca. 5 maanden durende tocht naar India.

Dat van IPAs en die reis naar India is niet waar hoor. Dat is een marketingverhaal.

Vergelijkbare Topics (7)

37464

Reacties: 4
Gelezen: 2207

31219

Reacties: 4
Gelezen: 2387

22898

Reacties: 23
Gelezen: 8689

8182

Gestart door Nicolaas

Reacties: 32
Gelezen: 17501

42197

Reacties: 29
Gelezen: 3734

39406

Reacties: 11
Gelezen: 2140

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.