Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Heb ik hier te maken met een infectie?

Gestart door Robbb, 25-04-2019 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Robbb

Wat drijft er in op mijn bier? Is dit nou een infectie?

dirk

Stukjes kiem van de bostel lijkt het zo, ziet er op het oog verder prima uit.

Robbb

Ik had er even bij moeten vermelden dat het om een better brew extract pakket gaat, ik ben nog wegwijs aan het worden in het brouwproces. Kan dat ook in die paketten voorkomen?

BrouwMark

Lijkt mij niet bezonken restjes op het wort gestrooide gist.

dirk

Kan ook vlokjes gist/eiwit zijn, wat weer op stijgt.

Ziet nog niet echt verontrustend uit.

Als de gisting voorbij is zakt alles weer uit.

Robbb

Citaat van: dirk op 25-04-2019  21:21 uKan ook vlokjes gist/eiwit zijn, wat weer op stijgt.

Ziet nog niet echt verontrustend uit.

Als de gisting voorbij is zakt alles weer uit.
Ik heb net het sg gehalte gecheckt die is 1008 en er zit naar mijn idee haast geen koolzuur in. Geen schuimlaag in de maatbeker. Zal ik hem morgen nog maar een keer controleren? Ik was eigenlijk al van plan om morgen te bottelen maar dat kan ik denk ik beter even uitstellen lijkt mij.

dirk

Denk dat de boel uitvergist is, maar ik weet ook niet van welke dichtheid het afkomt.

Als je de SG weer wilt controleren, dan kun je beter 2 tot 5 dagen wachten, ik verwacht namelijk niet dat je na 1 dag duidelijk ziet of er nog verandering is.

middelaersch

Citaat van: Robbb op 25-04-2019  21:30 u.... en er zit naar mijn idee haast geen koolzuur in.

Dat komt pas na het bottelen, koolzuur die voor het bottelen ontstaat blijft vrijwel niet in het bier zitten....

Robbb

Bedankt voor de tips en info. Ik laat hem nog 2 dagen staan en kijk dan nog een keer hoe het er voor staat :)

brouwerwaldonk

Hevel over met een droesemkapje naar een ander vat en laat het heel koud een tijdje staan. Met wat geluk is het helder en zonder die brokjes, en kan je helder bier bottelen.

Jacques

Citaat van: Robbb op 25-04-2019  21:30 uIk heb net het sg gehalte gecheckt die is 1008 en er zit naar mijn idee haast geen koolzuur in. Geen schuimlaag in de maatbeker. Zal ik hem morgen nog maar een keer controleren? Ik was eigenlijk al van plan om morgen te bottelen maar dat kan ik denk ik beter even uitstellen lijkt mij.

Volgens mij is er ook niet zo veel aan de hand. In ieder geval kan dat niet zien aan de foto.
Je kunt beter over een dag of 4 nog een keer controleren. Na één dag is er nagenoeg geen verschil.

Heb je het bier geproefd? Als het bier geïnfecteerd is krijg je een afwijkende smaak...

BrouwMout.nl

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  22:56 uHeb je het bier geproefd? Als het bier geïnfecteerd is krijg je een afwijkende smaak...

Houd er wel rekening mee, dat als je weinig ervaring hebt met jongbier proeven, de smaak al snel afwijkend lijkt.
De bitterheid zal wat harder zijn dan het uiteindelijke bier en je proefstaal zal zonder koolzuur zijn, dat geeft een heel andere ervaring, moet je doorheen proeven.

Robbb

Het bier smaakte prima. Inderdaad de bitterheid was aanwezig maar verder soepel en geen zure of rare smaakafwijking. Bij zonlicht kon ik beter zien dat het waarschijnlijk van de schuimlaag was van de hoofgisting waaronder koolzuurbelletjes zaten waardoor het niet was gezonken. Bedankt voor de tips en info!

Vergelijkbare Topics (7)

1777

Gestart door Richard

Reacties: 18
Gelezen: 16367

35916

Reacties: 10
Gelezen: 2417

28522

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 20
Gelezen: 7743

02-05-2015 10:09 u
door homoeccentricus
18189

Reacties: 23
Gelezen: 10200

38374

Reacties: 41
Gelezen: 6767

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.