Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Water warmen met Quooker

Gestart door Dexter38, 26-01-2019 11:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Dexter38

Vermoedelijk een domme vraag, maar domme vragen bestaan niet. En aangezien ik het in de literatuur niet terug kan vinden, stel ik 'm hier maar even.

Ik heb de beschikking over een Quooker, waarmee het water bijna gekookt uit de kraan komt. Door dat te mengen met koud water, is het een eenvoudig kunstje om het water op de gewenste begintemperatuur voor maischen en spoelen te krijgen.

Nu mijn vraag: kan ik dat zo doen, of is heeft koken van het water ook nog andere rollen in het brouwproces?

Koen S

Om te maischen is dit prima als je eenstaps maischt in een koelbox of goed geïsoleerde pan/emmer.
Ik gebruikte in mijn beginperiode een zelfgemaakte 'hooikist': een grote doos die ik isoleerde met piepschuim platen en waarin ik een groot plastic vat zette: de temperatuur zakte tijdens 1 uur maximum 1 of 2 graden.
Om te koken heb je natuurlijk wel een brouwketel nodig.

Dexter38

Dank. Maar dit is niet helemaal wat ik bedoel. Normaal gesproken warm je, voordat je gaat maisschen of spoelen  je water op. Ik zou die stap over slaan door water uit de quooker te gebruiken en dat met koud water naar de goede temperatuur te mengen.

Chilobrachys

Dat water wordt met de quooker ook gewoon opgewarmd he ;)
Aanmengen met koud water tot de gewenste temperatuur is geen probleem.

Knobby

Men zegt wel eens dat je voor (voedsel)koken geen warm water uit de kraan moet pakken omdat daar meer koper in oplost dan in koud water. Echter zal bij zo'n quooker (wat een verschrikkelijke naam trouwens) maar weinig lengte leiding zijn, en misschien ook wel niet van koper. Ik pak voor maischen en spoelen wel gewoon warm water uit de kraan want de gist vind die paar koper ionen juist wel lekker ;)

tdp

Citaat van: Knobby op 26-01-2019  15:16 uMen zegt wel eens dat je voor (voedsel)koken geen warm water uit de kraan moet pakken omdat daar meer koper in oplost dan in koud water. Echter zal bij zo'n quooker (wat een verschrikkelijke naam trouwens) maar weinig lengte leiding zijn, en misschien ook wel niet van koper. Ik pak voor maischen en spoelen wel gewoon warm water uit de kraan want de gist vind die paar koper ionen juist wel lekker ;)

Eindelijk een medestander :). Alles waar een Q voor een C of een K wordt gebruikt, of een Z voor een S.... of een 4 voor for...

Dexter38

Citaat van: Knobby op 26-01-2019  15:16 uMen zegt wel eens dat je voor (voedsel)koken geen warm water uit de kraan moet pakken omdat daar meer koper in oplost dan in koud water. Echter zal bij zo'n quooker (wat een verschrikkelijke naam trouwens) maar weinig lengte leiding zijn, en misschien ook wel niet van koper. Ik pak voor maischen en spoelen wel gewoon warm water uit de kraan want de gist vind die paar koper ionen juist wel lekker ;)

Dat heet nou marketing. Maar inderdaad, alle aanwezige leidingen hier in huis zijn sowieso van kunststof... nieuwbouw, hè...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.