Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Al dan niet prepareren eiken vaatjes

Gestart door rlandzaat, 26-11-2018 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

rlandzaat

Dag brouwvrienden,

Zaterdag twee weken geleden hebben we een quadrupel gebrouwen met de bedoeling deze te lageren op twee eiken vaatjes. Die vaatjes zijn nog helemaal nieuw, zitten zelfs nog in het plastic verpakt. We zijn van plan de vaatjes aanstaande zaterdag te gaan vullen. De inhoud van het éne vaatje is 25 liter, de ander 15 liter.

Ik vraag me af, moeten die vaatjes nog op de één of andere wijze worden gedesinfecteerd? Starsan lijkt me niet zo'n goede optie, maar hoe dan wel?

En verder, zou het goed zijn om de vaatjes één of meer dagen met water te vullen, zodat ze goed dicht trekken en er niet meteen veel bier in het hout trekt?

Groeten, René

Guppie

Omtrent het bevochtigen vond ik het volgende.

https://tasbrouwwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/11/Gebruiksaanwijzing_eiken_houten_vaten_voor_drank.pdf

Nu ben ik totaal geen expert maar dat klinkt me logisch, qua desinfecteren zie ik veel over stoom op internet, heb constructies gezien van snelkookpannen met een stoomslang naar het vat.

Maar goed zo ver ben ik nog niet ;-)

Wildor

Het desinfecteren met stoom heeft Jens Jacobs tot een kunst verheven  ::)

Neem er even de tijd voor, een pareltje uit de serie van BrouwTV!  :lol:

William

marc0871

Citaat van: Guppie op 26-11-2018  16:24 uOmtrent het bevochtigen vond ik het volgende.

https://tasbrouwwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/11/Gebruiksaanwijzing_eiken_houten_vaten_voor_drank.pdf

Nu ben ik totaal geen expert maar dat klinkt me logisch,  qua desinfecteren zie ik veel over stoom op internet, heb constructies gezien van snelkookpannen met een stoomslang naar het vat.

Maar goed zo ver ben ik nog niet ;-)

Ha, die zitten hier praktisch om de hoek.

rlandzaat

Die video van BrouwTV heb ik onlangs gezien, ja. Reuze vermakelijk. Ik ben als stoker/machinist berokken bij het Stoomgemaal Arkemheen in Nijkerk, dus dat gedoe met die stoom spreekt me wel aan  :D

Het zijn nieuwe vaatjes, dus ik denk, dat ik ze even met koud water vul om ze lekvrij te maken. Ik moet "Milk the Funk" nog lezen, dus dat zou me nog op andere gedachten kunnen brengen.

Bedankt zover in ieder geval.

RienP

24 uur met koud water zodat het hout zich vol kan zuigen. Je weet dan ook gelijk of er lekkages zijn.
Daarna 15 minuten stomen om te ontsmetten.

Guppie

Citaat van: Wildor op 26-11-2018  17:32 uHet desinfecteren met stoom heeft Jens Jacobs tot een kunst verheven  ::)

Neem er even de tijd voor, een pareltje uit de serie van BrouwTV!  :lol:

William

Meest geniale vind ik de naam van zijn bier, Het derde bier ;-)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.