Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over vergisting

Gestart door Ricky, 09-11-2017 07:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Ricky

15 dagen geleden mijn tripel gebrouwen die ik al 10 keer gebrouwen heb.
Begin SG 1.081. Begint altijd super hard en zet altijd blowoff. Dit was nu ook het geval, dus keek er niet raar van op. Na 15 dagen kwam niet veel leven uit waterslot en besloot (omdat ik een Wyeast 3787 gebruik) hem over te hevelen naar een schoon vat.
Tijdens overhevelen SG gemeten van 11.6 Brix (omgerekend met invloed van alcohol want ik gebruik een refractometer) kom ik uit op een SG van 1.021.
Normaal gaat hij naar de 1.011.
Nu is het wat kouder geworden in huis (16 graden) en heb hem meteen op zolder in het washok gedaan (21 graden) maar geef nu geen kick van leven.
Starter was 600 ml op 20 L maar die stond een tijd stil ivm spoed ziekenhuis.
Denk dat mijn starter niet goed was of de temperatuur niet top was.

Ik heb nog een zak Wyeast 3787 liggen... gebruiken of wachten op temperatuur wat gaat doen? Staat nu 2 dagen op 20/21 graden.

Chris71

Je leest vaker verhalen over het stilvallen van deze gist wanneer de temperatuur te laag wordt. Waarom gebruik je niet een neutrale gist om de klus af te maken, b.v. US-05? Even wat water koken met gistvoeding, afkoelen, gist hydrateren en toevoegen aan het jongbier.

Ricky

Citaat van: Chris71 op 09-11-2017  08:21 uJe leest vaker verhalen over het stilvallen van deze gist wanneer de temperatuur te laag wordt. Waarom gebruik je niet een neutrale gist om de klus af te maken, b.v. US-05? Even wat water koken met gistvoeding, afkoelen, gist hydrateren en toevoegen aan het jongbier.
Nooit last gehad van deze gist, deze gaat na mijn idee altijd als een trein en gaat behoorlijk ver door 1.008 -1.010. Daarom vind ik mijn huidige erg hoog voor de tijd dat hij heeft vergist.
Korreligst of een andere behalve die ik gebruikt heb ga ik niet doen.

jaapz

Je kan met een forced fermentation test kijken of de vergisting klaar is, of dat er nog vergistbare suikers in het wort zitten.

Ik vind 1.021 niet zo heel hoog, maar ik heb verder geen ervaring met deze gist.

Easywoods

Citaat van: jaapz op 09-11-2017  08:46 uJe kan met een forced fermentation test kijken of de vergisting klaar is, of dat er nog vergistbare suikers in het wort zitten.

Hey weer wat geleerd, gezien dit de 10e batch is van het zelfde recept is in dit specifieke geval de uitslag voorspelbaar  ;)

Chris71

CiteerKorreligst of een andere behalve die ik gebruikt heb ga ik niet doen.

Maak dan een kleine starter met je 3787, vergeet niet gistvoeding toe te voegen. Overigens doet een andere, neutrale, gist in deze fase al niks meer voor de smaak, het gaat er gewoon om dat de aanwezige vergistbare suikers nog worden omgezet.

Nog geen maand geleden heb ik een quadrupel gebrouwen met deze gist. Begin SG 1088, eind SG 1010. Gewoon zorgen dat je temperatuur niet terugvalt, want dan gaat het in slaapstand waar het niet meer uitkomt. Google maar eens, je komt heel veel verhalen tegen hierover. Voor de rest is het geweldige gist.

Ricky

Citaat van: Easywoods op 09-11-2017  10:32 uHey weer wat geleerd, gezien dit de 10e batch is van het zelfde recept is in dit specifieke geval de uitslag voorspelbaar  ;)
Als temperatuur niks doet maak ik een giststarter van 300 ml, vertroetelen (lieve woordjes en zo) en dan hopen 0.010 te verlagen.

Ricky

Citaat van: Chris71 op 09-11-2017  13:55 uMaak dan een kleine starter met je 3787, vergeet niet gistvoeding toe te voegen. Overigens doet een andere, neutrale, gist in deze fase al niks meer voor de smaak, het gaat er gewoon om dat de aanwezige vergistbare suikers nog worden omgezet.

Nog geen maand geleden heb ik een quad gebrouwen met deze gist. OG 1088, FG 1010. Gewoon zorgen dat je temperatuur niet terugvalt, want dan gaat het in slaapstand waar het niet meer uitkomt. Google maar eens, je komt heel veel verhalen tegen hierover. Voor de rest is het geweldige gist.

Bedankt, ik ga het proberen :-)

davyd

NIET wachten tot starter uitgegist is, dan heeft het wsch. geen nut. Toevoegen in VOLLE vergisting. Dus bij zgn. high kraeusen.

tdp

Citaat van: davyd op 09-11-2017  14:14 uNIET wachten tot starter uitgegist is, dan heeft het wsch. geen nut. Toevoegen in VOLLE vergisting. Dus bij zgn. high kraeusen.

+1

Ricky

Citaat van: davyd op 09-11-2017  14:14 uNIET wachten tot starter uitgegist is, dan heeft het wsch. geen nut. Toevoegen in VOLLE vergisting. Dus bij zgn. high kraeusen.
Snap ik. Ik had hem ook gemaakt in de veronderstelling hem te gebruiken maar spoed ziekenhuis bezoek heb ik hem gelaten. Na 4 dagen pas terug thuis gekomen.

tdp

Citaat van: Ricky op 09-11-2017  15:57 uSnap ik. Ik had hem ook gemaakt in de veronderstelling hem te gebruiken maar spoed ziekenhuis bezoek heb ik hem gelaten. Na 4 dagen pas terug thuis gekomen.

Davyd bedoelt waarschijnlijk dat wanneer je nu een extra starter zou maken, deze moet toevoegen op het moment dat deze volop actief is.

davyd

Ricky

Citaat van: davyd op 09-11-2017  16:06 uInderdaad.
Ah ja inderdaad, net SG gemeten (niet gedaald) giststarter is gemaakt

Jacques

Citaat van: jaapz op 09-11-2017  08:46 uJe kan met een forced fermentation test kijken of de vergisting klaar is, of dat er nog vergistbare suikers in het wort zitten.

Ook hier op het forum is deze methode beschreven. Wordt ook labo vergisting genoemd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.