Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lupuline uit verse hop?

Gestart door Edwarff, 25-09-2017 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwarff

Ik heb gisteren mijn Cascade en Centenial geoogst, samen ruim 600 gram nat.

Ik heb mij niet gewaagd aan drogen en zo, ik heb meteen een dikke IPA gebrouwen.

Het viel mij wel op dat de Centenial naast natuurlijk de citrus geur ook een beetje iets van knoflook weg had. Dit herken ik niet van de Centenial van Brouwmbarkt. De Cascade had dat niet. Iemand een idee wat dat kan zijn?

Eenmaal in het gistvat zag ik gele deeltjes in het vat. Lupuline? Moet ik mij zorgen maken?

William

Citaat van: Edwarff op 25-09-2017  20:40 uIk heb mij niet gewaagd aan drogen en zo, ik heb meteen een dikke IPA gebrouwen.

Met alleen maar natte hop heb ik één van mijn, naar mijn mening, lekkerste bieren gemaakt - Cascade only. De verse hop gaf er een ontzettende romig mondgevoel aan (en een mooie troebeling).

Adbrouwt

Citaat van: William op 25-09-2017  20:47 uMet alleen maar natte hop heb ik één van mijn, naar mijn mening, lekkerste bieren gemaakt - Cascade only. De verse hop gaf er een ontzettende romig mondgevoel aan (en een mooie troebeling).
Hoe had je de hopgift gedaan. Los in de ketel of in een hopzakje?

hansHalberstadt

Citaat van: Edwarff op 25-09-2017  20:40 uIk heb gisteren mijn Cascade en Centenial geoogst, samen ruim 600 gram nat.

Ik heb mij niet gewaagd aan drogen en zo, ik heb meteen een dikke IPA gebrouwen.

Het viel mij wel op dat de Centenial naast natuurlijk de citrus geur ook een beetje iets van knoflook weg had. Dit herken ik niet van de Centenial van Brouwmbarkt. De Cascade had dat niet. Iemand een idee wat dat kan zijn?

Eenmaal in het gistvat zag ik gele deeltjes in het vat. Lupuline? Moet ik mij zorgen maken?

Dat gele kan ik niet goed plaatsen. lLpuline lost als het goed is op dus zie je niet meer terug. lijkt ook wel heel troebel. Hoe was de eiwituitvlokking tijdens het koken?

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 25-09-2017  23:27 uDat gele kan ik niet goed plaatsen. lupuline lost als het goed is op dus zie je niet meer terug. lijkt ook wel heel troebel. Hoe was de eiwituitvlokking tijdens het koken?
Vorige week heb ik een Porter gebrouwen met een Cascade (35 g eigen oogst 2016) hopgift tijdens het afkoelen op 80 ºC. Ook hier had ik lupuline (?) op het wortoppervlak. Mijn wort was zwarter maar het had mijn foto kunnen zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 26-09-2017  12:38 uVorige week heb ik een Porter gebrouwen met een Cascade (35 gr eigen oogst 2016) hopgift tijdens het afkoelen op 80 ºC. Ook hier had ik Lupuline (?) op het wortoppervlak. Mijn wort was zwarter maar het had mijn foto kunnen zijn.

Dus geen hop bij vlam uit, maar als je al aan het koelen bent? Dan zou dit wel kunnen ja.

Edwarff

Nee, bij mij betrof het hopgiften op 60, 20 en 5 minuten.

Vergelijkbare Topics (7)

44839

Reacties: 28
Gelezen: 1448

25635

Gestart door Hay

Reacties: 2
Gelezen: 1388

32245

Reacties: 18
Gelezen: 4306

4852

Reacties: 10
Gelezen: 7327

31571

Reacties: 24
Gelezen: 5980

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.