Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hevelen

Gestart door arend1989, 17-09-2017 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

arend1989

Hoi brouwers! Ik zit met een vraag. Sinds 5 dagen staat mijn brouwsel van 20 liter te gisten in een 35l. gistvat. Voorheen brouwde ik in kleine emmertjes van 5 liter, en dan bottelde ik gewoon rechtstreeks met het kraantje vanuit de gistemmer. Toch kwam er dan wat residu mee in de flesjes.

Nu heb ik mijn grote gistvat wel iets schuin gezet (zodat het residu aan de andere kant van t vat neerdaalt), maar:

-moet ik nu alsnog hevelen naar een ander vat (of even mijn brouwpan), dan mijn gistvat schoonmaken, en dan weer terughevelen?
-zo ja, wanneer en hoelang moet ik dat doen? (Gisting loopt nu op z'n eind)
-een hevelslang, kan dat gewoon een PVC slang uit een bouwmarkt zijn die gedesinfecteerd is?

Of kan ik ten slotte ook gewoon alles zo laten staan, en bottelen vanuit mijn gistvat?

Edwin brouwt

Ik zou niet overhevelen als je geen kleiner vat of mandfles hebt. Na de hoofdvergisting wordt er minder koolzuur gevormd en heb je kans op oxidatie als er veel ruimte boven in je vat is.

Ik zou voor je volgende brouwsels en 15 l mandfles kopen en wel overhevelen. Dat ruimt de dode gistcellen lekker op, maar ik zou deze batch lekker laten zien tot het bottelen.

Volgens mij kun je prima hevelen met een schone tuinslang, maar zoiets is echt veel handiger:
https://www.Brouwmarkt.nl/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html
(zomaar een winkel)

Succes!

hansHalberstadt

Tuinslangen zijn niet levensmiddelen bestendig en bevatten giftige weekmakers die vrijkomen in je bier. Neem siliconenrubberslang. Dat werkt ook nog veel fijner.

CeesM

Citaat van: arend1989 op 17-09-2017  08:42 u-een hevelslang, kan dat gewoon een PVC slang uit een bouwmarkt zijn die gedesinfecteerd is?
Als het een transperante pvc slang is kan het geen kwaad. Gekleurde slangen bevatten o.a. cadmium. En dat wil je echt niet in je bier hebben.

brouwerwaldonk

Ik zou je aanraden om na het koken en alle andere bewegingen van het wort/bier te hevelen enkel met een inox buis voorzien van een passende silicone slang en indien nodig een droesemkapje. Zo kan je alle bezinksel laten waar het is en neem je het niet mee. Bovendien kan je silicone slang degelijk ontsmetten met warmte het verdraagt temperaturen tot 200°C. Plastiek begint te smelten bij 100°C.

en bekom je helder wort.

En later ook helder bier.

Voor 2 euro plus verzendkosten bekom je van mij een inox hevelbuis met droesemkapje.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-09-2017  13:46 uVoor 2 euro plus verzendkosten bekom je van mij een inox hevelbuis met droesemkapje.

Beste brouwerwaldonk,

Graag geen reclame maken in berichten op dit forum, ook al is de prijs zeer laag...

Wisdom

Citaat van: EdwinBrouwt op 17-09-2017  09:05 uIk zou niet overhevelen als je geen kleiner vat of mandfles hebt. Na de hoofdvergisting wordt er minder koolzuur gevormd en heb je kans op oxidatie als er veel ruimte boven in je vat is.

Ik zou voor je volgende brouwsels en 15 l mandfles kopen en wel overhevelen. Dat ruimt de dode gistcellen lekker op, maar ik zou deze batch lekker laten zien tot het bottelen.

Volgens mij kun je prima hevelen met een schone tuinslang, maar zoiets is echt veel handiger:
https://www.Brouwmarkt.nl/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html
(zomaar een winkel)

Succes!

Jacques, Met alle respect, ik zie het verschil van bovenstaande niet met de opmerking van brouwerwaldonk, of had hij erbij moeten zetten (zomaar een brouwer)?

lier

Ik heb zo'n automatische hevel, prima ding nooit meer anders en hygiënisch want je hoeft niet meer met je mond aan te zuigen.
Bij je volgende bestelling voor ingrediënten gewoon in het boodschappenwagentje en klaar

AukeRadelaar

Gisteren heb ik zo'n automatische hevel geprobeerd (per ongeluk de maxi besteld). Ik vond het een onding, heb uiteindelijk met een vergiet gewerkt en de hevel met een klap in zijn eindstation (afvalbak) gedeponeerd. Iemand een goed alternatief?

CeesM

Ik ga deze gebruiken aan de slang tussen de aftapkraan en afvulpijpje.
https://nl.aliexpress.com/item/Pressure-Washer-Water-Filter-In-Line-High-Pressure-Cleaning-Machine-Parts-3-4-20mm-Hose-Inlet/32818331693.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.V7tJb9
Als alternatief voor de dure, moeilijk verkrijgbare Bouncer Beer inline filter.

Jacques

Citaat van: Wisdom op 17-09-2017  23:41 uJacques, Met alle respect, ik zie het verschil van bovenstaande niet met de opmerking van brouwerwaldonk, of had hij erbij moeten zetten (zomaar een brouwer)?

Het verschil is dat brouwerwaldonk reclame maakt voor producten die hij zelf maakt en verkoopt. Ook andere leveranciers is het niet toegestaan rechtstreeks in berichten goederen te koop aan te bieden. Dat brouwerwaldonk niet veel vraag voor de hevel en weinig zal verdienen is geen reden om af te wijken van de regel geen verkoop in berichten. Alleen op het prikbord is het toegestaan spullen te koop aan te bieden en dan alleen indien het gaat om incidentele verkoop.

bierinjisp

Citaat van: CeesM op 18-09-2017  17:13 uIk ga deze gebruiken aan de slang tussen de aftapkraan en afvulpijpje.
https://nl.aliexpress.com/item/Pressure-Washer-Water-Filter-In-Line-High-Pressure-Cleaning-Machine-Parts-3-4-20mm-Hose-Inlet/32818331693.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.V7tJb9
Als alternatief voor de dure, moeilijk verkrijgbare Bouncer Beer inline filter.

Ook hierbij vraag ik me af of dit wel voedselveilig is. hij is ten slotte gemaakt om auto's mee te wassen.
De Bouncer is voor $32 incl verzenden oa verkrijgbaar op Amazon. Zo heel veel duurder is dat nu ook weer niet en deze is wel gemaakt om in aanraking t e komen met voedingsmiddelen.

CeesM

Citaat van: bierinjisp op 19-09-2017  09:24 uOok hierbij vraag ik me af of dit wel voedselveilig is. hij is ten slotte gemaakt om auto's mee te wassen.
De Bouncer is voor $32 incl verzenden oa verkrijgbaar op Amazon. Zo heel veel duurder is dat nu ook weer niet en deze is wel gemaakt om in aanraking t e komen met voedingsmiddelen.
Het is een gewone waterfilter van nylon en ABS. Nylon is stevig en een schone kunststof. ABS is de transparante kunststof dat ook bij de Bouncer wordt gebruikt. Bij die $32,-- komt nog BTW en inklaringskosten bij van ca. € 17,--.

Jules

Citaat van: CeesM op 19-09-2017  17:05 uHet is een gewone waterfilter van nylon en ABS. Nylon is stevig en een schone kunststof. ABS is de transparante kunststof dat ook bij de Bouncer wordt gebruikt. Bij die $32,-- komt nog BTW en inklaringskosten bij van ca. € 17,--.
ABS (Acrilonytril-Butadieen-Styreen) is een kunststof die behoorlijk wat weekmakers en andere additieven bevat. Lijkt mij zeker niet de 1e keus voor een voedseltoepassing... Alleen al de resthoeveelheden styreen (= aangemerkt als mogelijk carcinogeen) lijkt me voldoende reden dit niet te gebruiken.

Hoewel het in de voedselindustrie veel gebruikt wordt voor verpakkingen. Onderzoek wijst uit dat bij gebruik van deze verpakkingen er migratie optreedt en er styreen in het voedsel komt.

Overigens is ABS ook de kunststof gebruikt voor de welbekende LEGO onderdelen.

Mvg J

Eric v B

Citaat van: Jules op 20-09-2017  09:49 uOverigens is ABS ook de kunststof gebruikt voor de welbekende LEGO onderdelen.

Die heb ik vroeger veel in de mond gehad en ik leef nog steeds...

CeesM

Citaat van: Jules op 20-09-2017  09:49 uHoewel het in de voedselindustrie veel gebruikt wordt voor verpakkingen. Onderzoek wijst uit dat bij gebruik van deze verpakkingen er migratie optreedt en er styreen in het voedsel komt.
Bij het filteren is de contacttijd ca. 15 minuten. De omvang van migratie is hier te verwaarlozen.

hansHalberstadt

Het gaat ook vooral om de temperatuur. Bij hogere temperatuur komt er sneller stoffen uit het plastic vrij. Overigens gebeurt dat ook bij ps koffiebekertjes . Die zijn dan zogenaamd wel voedselveilig, maar als je er koffie in doet ruik je aan de buitenkant van de bekertjes al de bekende lucht (benzeen en andere vervelende stoffen).

Vergelijkbare Topics (7)

10472

Reacties: 12
Gelezen: 4564

39891

Reacties: 1
Gelezen: 691

27738

Reacties: 7
Gelezen: 3364

17798

Reacties: 11
Gelezen: 5310

23757

Reacties: 12
Gelezen: 4667

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.