Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting langer dan verwacht; lageren in mandfles of bottelen?

Gestart door Luiaard, 07-05-2017 11:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Luiaard

Beste Hobbybrouwers,

Mijn Hopfenweizenbier is wat langer aan het vergisten als vooraf gedacht. Na 8 dagen blupt het waterslot namelijk nog en het lijkt nog wel even te duren. De SG is van 1.054 naar 1.018 gedaald, aan het waterslot te zien kan dit nog wel een paar dagen doorgaan. In principe geen probleem, maar ik ga dinsdagnacht een week op vakantie. Vóór die tijd moet ik dus handelen, want het geheel op +-20 graden celcius te laten staan lijkt me niet ten goede van het bier.

Nou heb ik zelf twee opties bedacht:

1: Het geheel in de kelder, daar is het c.a. 15 graden en hier kan het een weekje extra lageren.
2: SG dinsdagmiddag meten, en met wat gevoel en met behulp van http://fabier.de/biercalcs.html inschatten hoeveel "speise" ik kan toevoegen (ik heb namelijk 1 liter wort direct ná de kook gistvrij en steriel in flesjes in de koelkast bewaard.

De vraag is nu dus: Wat is de beste optie? Nog even koel lageren in de mandfles of bottelen en dan alsnog koel lageren (hierbij sla ik dan de 3 dagen hergisting op 21 graden over)?

Het recept dat ik brouw is overigens in http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34099.0.html te lezen.

Fermon

Heb je alles overgeheveld voor de nagisting in de mandfles, of zit het vanaf het begin in de mandfles?
Als je alles hebt overgeheveld zal ik het lekker tijdens de vakantie laten(je hebt een vergisting graad van ongeveer 66%, s33 vergist wel verder door dan 66%) dus je bier is nog niet uit  vergist! Dus ook nog niet lageren!

Als je het nog niet hebt overgeheld zal ik dat nu doen, en dan gewoon in de mandfles laten en na je vakantie bottelen.

Nooit te vroeg bottelen, want dan heb je kans op bommen, door teveel aan koolzuur wat er in de flesjes wordt gevormd!!!

Luiaard

@Vrumona,

Ik heb het geheel overgeheveld na de hoofdvergisting. Ik gebruik echter de WB-06 gist, maar ook deze zal wel in staat zijn door te gisten lijkt mij. Dus ik kan het geheel gewoon laten staan op 20 graden celcius? Blijft er genoeg gist over voor de hergisting op deze manier? Voorgaande keren heb ik namelijk (met Wyeast en Danstar gisten) slechts 3-4 dagen gegist voorafgaand aan het bottelen, echter bij een lager begin SG.

Juindorper

Ik zou hem gewoon lekker laten staan als het dinsdag nog niet klaar is. Je bent maar een week weg.

Fermon

Citaat van: Luiaard op 07-05-2017  13:35 u@Vrumona,

Ik heb het geheel overgeheveld na de hoofdvergisting. Ik gebruik echter de WB-06 gist, maar ook deze zal wel in staat zijn door te gisten lijkt mij. Dus ik kan het geheel gewoon laten staan op 20 graden celcius? Blijft er genoeg gist over voor de hergisting op deze manier? Voorgaande keren heb ik namelijk (met Wyeast en Danstar gisten) slechts 3-4 dagen gegist voorafgaand aan het bottelen, echter bij een lager begin SG.

Zoals Juindorper ook zegt lekker laten staan, ook omdat je het hebt overgeheveld. Je kan het gerust nog een of twee weken laten staan, je hebt dan nog voldoende gist in het bier voor de hergisting op de fles.

Luiaard

Bedankt voor de antwoorden, ik laat hem gewoon staan.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.