Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Extra water later toevoegen?

Gestart door erdeve, 05-03-2017 20:21 u

Vorige topic - Volgende topic

erdeve

Gisteren heb ik een brouwdag gehad. Gezien een aantal aanpassingen in mijn brouwopstelling had ik geschat dat mijn brouwzaalrendement 70% zou zijn. Ik moest uitkomen op een SG van 1071 maar dit is uiteindelijk 1082 geworden.
Nu heb ik er gisteren niet aan gedacht om extra water toe te voegen. Is het verstandig om dat nu nog te doen of vlak voor het bottelen? Of is het minder verstandig en moet ik maar accepteren dat het een wat zwaarder bier wordt deze keer?

Peterrr

Hoi,
Ik doe het wel eens tegelijkertijd als ik de suikerwater voor de vergisting op fles maak.
Gewoon wat meer, werkt prima.
Ook tijdens een overheveling naar bottelvat wat water extra.
Gaat altijd prima.

Grt Peter

Oscar

Citaat van: erdeve op 05-03-2017  20:21 uIs het verstandig om dat nu nog te doen of vlak voor het bottelen?

Nee want dan krijg je oxidatie... Koud water bevat zuurstof. Niet doen dus!

Citaat van: erdeve op 05-03-2017  20:21 uOf is het minder verstandig en moet ik maar accepteren dat het een wat zwaarder bier wordt deze keer?

Dit dus... :brouwen:

goom

Citaat van: Oscar op 05-03-2017  20:45 uNee want dan krijg je oxidatie... Koud water bevat zuurstof. Niet doen dus!

Dit dus... :brouwen:
Ik sluit mij hier bij aan

Ansius

Citaat van: Oscar op 05-03-2017  20:45 uNee want dan krijg je oxidatie... Koud water bevat zuurstof. Niet doen dus!
.
Wel doen.
Bottelwater wel eerst koken.

erdeve

Citaat van: Peterrr op 05-03-2017  20:31 uGaat altijd prima.

Citaat van: goom op 05-03-2017  21:37 uIk sluit mij hier bij aan

Citaat van: Ansius op 05-03-2017  21:54 uWel doen.
Bottelwater wel eerst koken.

Bedankt voor de reacties. Het was prettiger voor mij geweest als iedereen unaniem zou zijn  :nut:
Omdat ik zelf altijd vrij voorzichtig ben tijdens vergisten en bottelen, neig ik toch het meest naar het antwoord van Oscar.

RienP

Even afgezien van de oxidatie: Als je water toevoegt na de vergisting, dan verdun je ook de smaak. Zelf zou ik kiezen om maar te accepteren dat het bier wat zwaarder is. Dat geeft het minste risico.

Als je toch wilt verdunnen, dan zou ik het nu doen. Zuurstof wordt tijdens de 1e 2-3 dagen van de vergisting nog wel opgenomen door de gist. Ik zou wel voorzichtig het water bijgieten(eventueel hevelen met een ontsmette hevel) om de hoeveelheid zuurstof te minimaliseren.

erdeve

Ik ben om, ik laat het lekker zo.
Er zijn teveel signalen om het niet te doen.
Bedankt!

Neetje

Citaat van: erdeve op 06-03-2017  11:28 uIk ben om, ik laat het lekker zo.
Er zijn teveel signalen om het niet te doen.
Bedankt!

Leermoment,
Helft bottelen. Dan wat water toevoegen en rest bottelen.
Zodra hergisting enz. gereed is, van ieder een flesje gelijkertijd openen en proeven.

Jacques

Citaat van: RienP op 06-03-2017  10:03 uAls je toch wilt verdunnen, dan zou ik het nu doen. Zuurstof wordt tijdens de 1e 2-3 dagen van de vergisting nog wel opgenomen door de gist. Ik zou wel voorzichtig het water bijgieten(eventueel hevelen met een ontsmette hevel) om de hoeveelheid zuurstof te minimaliseren.

Mee eens. Als je verdunt voor de vergisting met leidingwater is dat geen enkel probleem. De zuurstof is op dat moment zelfs gewenst om meer gistcellen te krijgen. Op alle andere momenten van het brouwproces moet je wel oppassen voor zuurstofopname. Dus verdunnen vlak voor het bottelen kun je beter niet doen.

Jacques

Citaat van: Neetje op 06-03-2017  14:30 uLeermoment,
Helft bottelen. Dan wat water toevoegen en rest bottelen.
Zodra hergisting enz. gereed is, van ieder een flesje gelijkertijd openen en proeven.

Zo kort na het bottelen zul je niet zo veel verschil proeven. Beter is het de vergelijking uit te voeren na 3 maanden en na 6 maanden nog een keer. Door de veroudering wordt het effect van de oxidatie groter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.