Hergisting is mislukt, bottelgist of eerst nog even in een gistfles

Gestart door Dookiy, 02-03-2017 16:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Dookiy

29 december een zwaar blond gebrouwen, gebruikte gist is WY 1099 Whitbread. Verwacht eind-SG volgens BrouwHulp zou 1.023 zijn, gebotteld op 1.022 met 6 gram bottelsuiker per liter.

Nu heb ik op de één of andere manier de gist aanwezig in de fles vakkundig de nek omgedraaid (iets met vloerverwarming vermoed ik) Het bier blijft plat, vorige week heb ik aan een aantal flesjes een beetje T-58 toegevoegd en dat deed  wonderen:

Nu vraag ik me af: is het wijs om op een bier met een SG van 1.028 (vandaag gemeten) bottelgist toe te voegen of is het  verstandig om het eerst verder uit te laten gisten in een mandfles met verse T-58 en een nieuwe suikergift bij bottelen?

Kan ik met de T-58 als bottelgist alleen een verdere vergisting verwachten en daarmee creëer ik dus bottle bombs?

Jacques

Ik denk niet dat er iets mis gegaan is met de vloerverwarming. Gist kan temperaturen tot 39 ºC overleven.

Vermoedelijk heb je het bier langer dan 3 weken laten staan nadat de vergisting is afgelopen. De gist is dan nog maar weinig vitaal en heeft dan moeite met de hergisting op de fles.

Zelf bottel ik nagenoeg al mijn bieren binnen 3 weken nadat ik gebrouwen heb. Ook hele zware bieren. Dankzij het gebruik van voldoende gist en calciumzouten gaat de vergisting snel en klaart het bier snel.

Als je het bier een tijd hebt laten staan kun je om zeker te zijn van de hergisting een bottelgist gebruiken. Gebruik daarvoor niet een willekeurige gist maar speciale bottelgist die alleen eenvoudige suikers vergist. Op die manier kun je bierbommen voorkomen.

Overigens is over dit onderwerp heel wat geschreven op dit forum. Kijk eens bij de tag hergisting op de fles.

Dookiy

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  22:00 uVermoedelijk heb je het bier langer dan 3 weken laten staan nadat de vergisting is afgelopen. De gist is dan nog maar weinig vitaal en heeft dan moeite met de hergisting op de fles.

...

Als je het bier een tijd hebt laten staan kun je om zeker te zijn van de hergisting een bottelgist gebruiken. Gebruik daarvoor niet een willekeurige gist maar speciale bottelgist die alleen eenvoudige suikers vergist. Op die manier kun je bierbommen voorkomen.

Overigens is over dit onderwerp heel wat geschreven op dit forum. Kijk eens bij de tag hergisting op de fles.

Het waterslot deed anders vermoeden, dagelijks de activiteit in de gaten gehouden en op basis daarvan, samen met een gelijkblijvende SG  gebotteld binnen een week. De enige andere afwijkende variabele was de vloerverwarming, vandaar mijn vermoeden.

Bedankt voor de tip mbt bottelgist, alhoewel ik in een aantal topics onder de tag waar je naar linkt lees dat T-58 een prima bottelgist is, heb ik Lallemand CBC-1 besteld bij Van der Kooy. Just to be sure.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Dookiy op 04-03-2017  09:02 uHet waterslot deed anders vermoeden, dagelijks de activiteit in de gaten gehouden en op basis daarvan, samen met een gelijkblijvende SG  gebotteld binnen een week. De enige andere afwijkende variabele was de vloerverwarming, vandaar mijn vermoeden.

Bedankt voor de tip mbt bottelgist, alhoewel ik in een aantal topics onder de tag waar je naar linkt lees dat T-58 een prima bottelgist is, heb ik Lallemand CBC-1 besteld bij Van der Kooy. Just to be sure.  :biersmile:

Als je bier op een vloer met vloerverwarming staat zijn er continu temperatuurverschillen. Hierdoor werkt je waterslot regelmatig. Veel betrouwbaarder is te kijken naar het SG.
Beter is het om een echte bottelgist te gebruiken die een hoge alcoholtolerantie heeft en ook alleen korte suikers vergist.

T-58 is geen echte bottelgist. Wel heeft deze gist een vrij lage vergistingsgraad. Het is daarom niet te verwachten dat de gist veel langere suikers vergist. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de S-33.

Dookiy

Niet zo relevant maar uiteraard heeft de mandfles niet op de vloerverwarming gestaan maar op zolder, continu op 17 graden afgeschermd van licht. Pas na bottelen hebben de flesjes een tijdje op een warmer plekje gestaan met vloerverwarming...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.