Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH-meten. Doe ik het goed?

Gestart door joepp, 07-02-2017 11:13 u

Vorige topic - Volgende topic

joepp

Dus ik pH-papier aangeschaft om dus mijn bier naar een hoger niveau te brengen.

De zoekfunctie gebruikt om mezelf het een ander te leren over pH-metingen van mijn wort. Maar ik kwam er maar niet achter hoeveel correctie vloeistof ik moest toedienen.

Dus ben ik empirisch aan de gang gegaan. Ik heb mijn melkzuur via via dus weet de sterkte niet. niet gevraagd.
Mijn meting doe ik vlak voor de 60 graden stap. Mijn mais zit dan al 10 minuten in de ketel.
Recept tarwebier, 3 kg pils en 3 kg tarwe
voor 30 liter bier

Dus ben ik iedere keer 3 ml gaan toevoegen aan mijn wort om vervolgens opnieuw te meten.

Op de foto is mijn 'rapportage' te zien.
even toegelicht: helemaal links had ik nog melkzuur aan mijn meet-atribuut hangen waardoor de meting erg zuur uitviel (logisch). Maar ook wel prettig om te ervaren hoe het eruit ziet als het duidelijk erg zuur is.
na 15ml heb ik in een keer 6ml toegevoegd. (iets met geduld, waar ik blijkbaar te weinig van heb)
https://myalbum.com/album/DVN6vPe6vK8Z

Mijn vraag is dus of ik het zo redelijk goed doe.
Misschien had ik 3ml minder moeten toevoegen?
Daarbij vind ik het aflezen van de kleuren gewoon best lastig. In het brouwhok lijkt het duidelijk terwijl het hier met beter licht allemaal weer anders valt.

Iemand daarbij misschien een goede correctie formule of iets dergelijks?
Wat zijn jullie ervaringen?

Groet Joep!

Ik doe vanmiddag nog een brouw. Misschien kan ik het dan beter doen 

DirkB

Ik heb nooit goed met dat papier kunnen werken, ik zag het verschil echt niet... Ik heb dus maar een digitale meter aangeschaft. Geen antwoord waar je dus direct wat aan hebt, maar het 'ligt' niet aan jou.

Als je je waterprofiel weet, en dat invoert in BrouwHulp, dan komt BrouwHulp trouwens met heel erg aardige suggesties over hoeveel toe te voegen. Klopt bij mij heel goed. Zo vind ik 21 ml melkzuur op 30 liter wel erg veel, maar goed, je zegt zelf al niet te weten hoe sterk je melkzuur is, dus dat is een ook wat losse flodder.

Succes in ieder geval!

Jacques

Citaat van: joepp op 07-02-2017  11:13 uDe zoekfunctie gebruikt om mezelf het een ander te leren over pH-metingen van mijn wort. Maar ik kwam er maar niet achter hoeveel correctie vloeistof ik moest toedienen.

Dat heb je niet kunnen vinden omdat het heel sterk afhankelijk is van de in je leidingwater opgeloste zouten (mineralen) en de samenstelling van je moutstort. Zo geeft tarwemout een hogere pH-waarde dan pilsmout. Donkere mouten zorgen voor een lage pH-waarde. Als die veel in je storting zitten zul je niet hoeven aan te zuren. Sterker nog je moet dan calciumcarbonaat toevoegen om de pH om hoog te brengen.

Sommige software zoals BrouwHulp kunnen een goede voorspelling maken van de pH die je krijgt aan de hand van de gegevens over het water en de mouten. Maar dat is niet meer dan een voorspelling. Door daadwerkelijk te meten weet je de pH-waarde.

Overigens is het wanneer je meer gaat meten handig om een pH-meter aan te schaffen.
Zie ook dit topic.

Een goede en betaalbare meter kun je aanschaffen via Conrad of Bol.com. Bijvoorbeeld deze.

SanderH

Dompel je het complete pH papiertje onder in de vloeistof? Op de foto's lijkt het of er alleen een druppel op 1 van de vakje zit.

goom

Citaat van: SanderH op 08-02-2017  08:52 uDompel je het complete pH papiertje onder in de vloeistof? Op de foto's lijkt het of er alleen een druppel op 1 van de vakje zit.
Daar lijkt het wel erg sterk op

Ernesto

Citaat van: Jacques op 07-02-2017  22:33 uEen goede en betaalbare meter kun je aanschaffen via Conrad of Bol.com. Bijvoorbeeld deze.

Welke? Je linkt werkt niet.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Ernesto op 08-02-2017  13:06 uWelke? Je linkt werkt niet.  :weetniet:

Ik heb de link aangepast.
Ik zie overigens niet hoe je een vervangende elektrode kunt bestellen.

Overigens heeft BOL.com meerdere pH-meters. Als je iets bij Bol.com bestelt dan graag via de links op dit forum. Je kunt ook zoeken bij Bol.com door het zoekvenster in te vullen in de advertentie op dit forum en op de knop zoeken te klikken (geen enter geven...). Als je dat zo doet kost het je niets extra maar help je wel het forum financieel.

Erick

Citaat van: goom op 08-02-2017  12:36 uDaar lijkt het wel erg sterk op
Zo staat het ook op de verpakking van die strips, ik citeer:" 1 druppel van de te meten vloeistof op het middelste blokje laten vallen en vergelijken met de kleurschaal".
(Heb toevallig dezelfde strips, en vindt het ook niet fijn werken)

Oscar

Deze....een veel beter prijs/kwalitteit verhouding ben ik nog niet tegen gekomen. Deze is top, de  rest wat ik hier op het forum voorbij heb zien komen is rotzooi vergeleken bij dit. Goed meten is weten... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 08-02-2017  21:49 u

Deze....een veel beter prijs/kwalitteit verhouding ben ik nog niet tegen gekomen. Deze is top, de  rest wat ik hier op het forum voorbij heb zien komen is rotzooi vergeleken bij dit. Goed meten is weten... :)

Een beetje kort de bocht Oscar. Er zijn meer goede meters.

De meter die jij aanbeveelt kost € 79,99 bij Conrad. Dat is toch zo'n € 30 meer dan de meter waarnaar ik in dit topic verwijs.

Overigens heb ik zelf een Extech pH 100. Een ideale pH meter. Kost € 99.99 bij Conrad. Deze meter is zeer nauwkeurig, waterproef en zeer gemakkelijk te kalibreren. Hij heeft een platte elektrode waardoor hij makkelijk te reinigen is. De elektrode kan eenvoudig vervangen worden.

mr.chelsea

Ik kon ook niks met die papiertjes en heb ook die Voltcraft aangeschaft, werkt uitstekend!

ejet

Bij de Extech PH110 kan je ook nog de elektrode bijvullen met KCl. Mijn aanname is dat de elektrode dan langer mee kan gaan aangezien de vloeistof in een niet-bijvulbare meter langzaam opgaat maar ik heb hem pas een half jaar in gebruik dus ik kan daar nog niet echt iets over zeggen. De elektrode is tevens vervangbaar (€ 50 (bij TME) dan wel weer tov €40 (bij conrad, € 31 bij TME) van de PH100).

De PH110 is bestelbaar bij TME: http://www.tme.eu/en/details/ph110/pH-meters-and-testers/extech/ voor €120 + ongeveer €10 verzenden.

Mike101

Een vraag mbt de Extech PH110.

Is het verstandig om toch een reserve elektrode mee te bestellen of zou door het bijvullen dit niet nodig zijn?

Serge VL

Citaat van: Mike101 op 03-03-2017  14:42 uEen vraag mbt de Extech PH110.

Is het verstandig om toch een reserve elektrode mee te bestellen of zou door het bijvullen dit niet nodig zijn?
Als je de PH110 bestelt zou ik geen elektrode bij bestellen, bij goed onderhoud is de leeftijd van zulke electrode heel lang. (ik heb de zelfde en die gaat al ondertussen al meer dan 3 jaar mee)
Het vul dopje is ook de jucntion en deze kan je dus nog eens apart vervangen (normaal zijn er daar al 3 van bijgeleverd), en het is toch meestal de juction die verstopt of vervuilt raakt bij elektrodes.
Waarom nu geld uitgeven voor iets dat je mogelijk pas binnen xx jaar nodig hebt.?

Wisselstukken gewoon bij Brouwland die verkopen die ook en hebben de stukken in stock liggen.

HuygenMeester

Citaat van: Oscar op 08-02-2017  21:49 u

Of er beter zijn weet ik niet maar mij bevalt deze uitstekend :proost:
Omdat ik wat kleurenblind ben heb ik het gedoe met strookjes al lang achter mij gelaten  :-\ Via werk van mijn vrouw jaren met een afgeschreven pH meter ( zo één waar je nog aan knopjes moet draaien ^-^ ) gewerkt.
Ik heb er overigens voor  bovenstaand model bij Conrad maar € 50,00 voor betaald ca 3 jaar geleden
 :degroeten:
Huygenmeester

HuygenMeester

Citaat van: Mike101 op 03-03-2017  14:42 uEen vraag mbt de extech Ph110.

Ligt eraan of je de elektrode droog laat staan dan is het gauw gebeurd. Bij normaal gebruik gaat zo'n ding wel 10 jaar mee. Ik zou die extra elektrode niet meebestellen.
En mocht je toch een keer pech hebben door vallen o.i.d. dan heb je voor de volgende brouw wel weer een nieuwe. Zo erg is het nou ook weer niet om een keer zonder PHmeten te brouwen.
 :degroeten:
Huygenmeester

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.