Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Metingen?

Gestart door studenthsl, 23-01-2017 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

studenthsl

Hey! Na het brouwen van witbier en alles gemeten te hebben, probeer ik te begrijpen wat de metingen inhouden. Ik had een aantal vragen en vroeg me af of jullie hierbij konden helpen?

1. De begin-SG van witbier hoort tussen de 1044 en de 1052 te liggen. Mijn begin SG is 1039. Wat houdt dit in? Wat voor invloed heeft dit op het bier? Wat moet er gebeuren? Kan ik dit nog corrigeren? Ik kon dit niet vinden op het internet. Handige links zijn welkom

2. De alcoholpercentage van witbier ligt tussen de 4,5 -  en 5,5. Mijn laatst gemeten percentage is 2,44% (Dit was 1 week na het brouwen). Is dit erg? Kan dit zijn gekomen door het toevoegen van teveel hop? Ik had ergens gelezen dat je hierdoor meer smaak hebt en minder alcohol.

3. Niet al het zetmeel was opgelost. Wat voor invloed heeft dit op de vergisting en het eindresultaat? Is het dan hierdoor dat ik een lager alcoholpercentage heb? Aangezien de glucose wordt omgezet tot alcohol. 

Eskil

Volgens mij snap je het heel goed, bij punt 3 geef je zelf het antwoord. Gooi er bij het inschenken wat citroensap bij en je hebt een radler ;)

tdp

1. Lager begin SG is vaak ook lager alcoholpercentage. Kun je evt rechtrekken door suiker tijdens het gisten toe te voegen, ik zou dit persoonlijk niet doen.
2. Is het bier uitvergist? Heb je gemeten met een hydrometer of een refractometer? Wanneer je met een refractometer gemeten hebt, heb je dit gecorrigeerd?
3. Je kunt alleen de suikers vergisten die in je wort zitten. Op zich maakt het niet direct veel uit, als je er qua rendement maar rekening mee gehouden hebt.

Tip: Koop het boek Verander water in bier, van Adrie Otte. Door dit boek te lezen, zit je voor/tijdens/na het brouwen niet met al deze vragen.

Vergelijkbare Topics (3)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.