Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gestopte hoofdvergisting bij te hoge temperatuur bij start?

Gestart door Gijsbock, 16-01-2017 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Gijsbock

Goedenavond allemaal,

Afgelopen zaterdag zijn we, 2 brouwvrienden en ik, enthousiast gestart met ons allereerste brouwsel. Met behulp van oa. dit forum uiteindelijk uitgekomen op een recept om een Tripel Karmeliet na te brouwen. Tot aan het gisten is alles redelijk goed verlopen. Afgezien van een thermometer die tijdens het maischen besloot om er mee te stoppen - gelukkig snel bij de buren eentje kunnen lenen.

Onze gistkast (koelkast, warmte-element, aangestuurd door brewpi) werkte vooraf perfect, echter vanaf het moment dat we zijn gestart met de hoofdvergisting, bleek de koelkast niet de koelen. Hierdoor hebben we ruim een dag vergist op 24 graden C (temperatuur in de kast), de vergisting was erg actief, veel 'blubs'.

Echter vandaag, 48 uur na brouwen, lijkt de vergisting gestopt: waterslot is niet actief. Temperatuur is inmiddels constant 20 graden. Morgen ga ik het SG meten en zal ik hier een update geven. Is het mogelijk dat de vergisting is gestopt door de hoge start temperatuur? Wat kan ik doen om 'm weer op gang te krijgen?

bultje76

Meten is weten, wat was de begin sg en wat is de waarde nu?

Dat het slot niet actief is betekent niet per se dat de vergisting is beeindigd. In de nagisting gaat 't allemaal wat rustiger aan.

Brouwers

24 graden is niet ideaal voor je smaak, maar je gist is er des te blijer mee. Kans is wel groot dat je veel esters en hogere alcoholen hebt in je bier maar dat is ook sterk gist afhankelijk. Welke gist hebben jullie gebruikt?

Jeroen D

Hallo,

Meestal is het zo dat het heftige deel voorbij is, maar dat het nu langzaam doorgaat.

Als je in een plastic emmer vergist kunt even op de deksel duwen totdat je waterslot weer normaal staat. Dan kun je morgenochtend weer kijken of je waterslot toch weer is veranderd. (Dus het water naar buiten is geduwd).

Jeukstaardt

Goed mogeljk dat het bier uitvergist is hoor met zo'n temperatuur.
Wat zijn je waarden? Volume, begin SG, welke gist en hoeveel?
Zou nu niks doen, gewoon even afwachten en eens een meting doen.

sunlight

Waarschijnlijk niks aan de hand. Ik heb zaterdag ook gebrouwen en hier is het slot ook rustig. Bij 24 graden gaat het gewoon wat vlugger en krijg je meer bijsmaken bij sommige gisten. Meet je sg maar eens.

Gijsbock

Heb vandaag gemeten en de vergisting lijkt goed te verlopen :-)

Volume in gistvat: 62 liter
Korrelgist: T-58 Fermentis, 55 gram
Begin SG: 1088
Zojuist gemeten SG: 1028

Jacques

Citaat van: Gijsbock op 18-01-2017  20:48 uHeb vandaag gemeten en de vergisting lijkt goed te verlopen :-)

Volume in gistvat: 62 liter
Korrelgist: T-58 Fermentis, 55 gram
Begin SG: 1088
Zojuist gemeten SG: 1028

Een vergistingsgraad van 68%. Het lijkt er een beetje op dat het bier inderdaad uitgegist is of daar vlak bij zit. Volgens Fermentis is de vergistingsgraad 70%. De werkelijk vergistingsgraad is ook afhankelijk van het recept. Vooral de hoeveelheid caramout en het percentage suiker in de stort maakt uit.

Vergelijkbare Topics (7)

17403

Reacties: 8
Gelezen: 4203

41753

Reacties: 7
Gelezen: 1470

28185

Gestart door seed7

Reacties: 11
Gelezen: 3797

23801

Reacties: 32
Gelezen: 9836

45351

Reacties: 3
Gelezen: 628

32964

Reacties: 8
Gelezen: 1841

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.