Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag over hoofd en na vergisting

Gestart door Martijn0172, 23-11-2016 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Twee weken geleden mijn eerste brouwsel gebrouwen, dit was een tripel startpakket van De Wijkgaarde met geschroot mout. Ik weet niet welke ingrediënten dit pakket exact had. Nu was mijn start SG 1079, maar gezien ik maar op 6,5 liter uitkwam ipv de 8 liter heb ik ongeveer 1,2 liter water een dag er na toegevoegd (op aanraden van de Wijkgaarde). Het waterslot heeft enorm zitten borrelen ongeveer 3 dagen lang. Daarna was alles stil, op zondag, maandag en dinsdag was het SG 1022. Op woensdag heb ik het het jongbier overgeheveld naar een ander vat voor 2 weken nagisting (volgens het recept). Er bleef op de bodem een stopverfachtige smurrie achter. Nu een week later zit het vat weer volop te vergisten, veel borrels uit het waterslot en zeker 1 cm schuim op het jongbier. Is dit normaal? Ik had nog wel wat gistingsactiviteit verwacht maar niet zo hevig.

tdp

Die smurrie is onder andere dode gist, eiwitten, etc. Dit is niet erg, sommigen zweren er zelfs bij om het jongbier hier vanaf te halen en over te hevelen naar een 2e vat. Door de zuurstof die je (onbewust) weer toevoegt aan je jongbier, kan het zijn dat de overige gistcellen weer erg actief worden. Hoe erg? Geen idee. Heb je dezelfde temperatuur, of vergist je nu warmer/kouder? Wat is je huidige SG?

Ik zou vandaag even meten, en over een paar dagen weer. Zonder die meetgegevens kan er niet echt een goed antwoord gegeven worden :). In ieder geval hoef je je niet direct zorgen te maken  :brouwen:

Martijn0172

Dank voor je reactie. Ik heb net wat afgetapt om de SG te meten. Het viel meteen al op dat er enorm veel koolzuur in zit, de SG kwam ook op de 1032 maar ik denk dat de meter omhoog gedrukt word door de koolzuur? Ik heb het even geproefd, het begint al een echte biersmaak te krijgen, er zat wel een schoonmaak nasmaak aan maar ik begrijp dat dit voor kan komen tijdens het proces. Ik ga gewoon wachten tot het slot weer stil ligt en check het dan weer.

Alcohol zit er sowieso in want tijdens het typen van dit bericht ben ik toch enigszins licht in mijn hoofd :nut:

hans_nwk

Citaat van: Martijn0172 op 23-11-2016  14:10 uDank voor je reactie. Ik heb net wat afgetapt om de SG te meten. Het viel meteen al op dat er enorm veel koolzuur in zit, de SG kwam ook op de 1032 maar ik denk dat de meter omhoog gedrukt word door de koolzuur?
Dat kan heel goed. Een paar keer overgieten kan helpen om te ontgassen. Je hydrometer moet rechtop staan en een keer draaien kan helpen om eventuele belletjes los te laten komen.

Als je ver van 20 °C af zit moet je ook corrigeren voor de temperatuur en sowieso even wachten zodat je meter de temperatuur van het bier heeft overgenomen.
Temperatuur heeft maar weinig invloed als je binnen een graad of 3 van de 20 °C zit.

Groet,
Hans

Vergelijkbare Topics (7)

41104

Reacties: 18
Gelezen: 2293

34808

Reacties: 11
Gelezen: 2553

28171

Reacties: 9
Gelezen: 3552

18454

Reacties: 35
Gelezen: 18700

15433

Reacties: 17
Gelezen: 4437

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.