Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschil tussen gecontroleerde en ongecontroleerde vergisting

Gestart door mbroek, 16-10-2016 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

mbroek

Eigenlijk naar aanleiding van http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32481.msg495028.html#msg495028

Vandaag een hobgoblin kloon gebrouwen (recept staat hier op het forum), gepitcht en daarna gesplitst. Alleen niet in twee gelijke delen, maar een van 13 en een van 2 liter.

Het vat met de 13 liter zou normaal gesproken in de gistkast gaan, maar die is nog niet vrij. Wel staat die nu in een donkere kelder met heel weinig temperatuur verloop, momenteel is het daar 18 ºC.

Omdat het 2 liter vaatje heel erg makkelijk achter temperatuur schommelingen aan gaat zal ik die in een koelbox zetten. Die koelbox gaat naar buiten. Het temperatuur verloop zal hierdoor wat geleidelijker gaan. Aan het vaatje zit een temperatuur sensor (DS18B20) die ik kan uitlezen zonder de koelbox te openen. Mijn plan is die 's morgens en 's avonds uit te lezen. Het ander vat wordt continue gelogd.

Om de vergisting toch goed te starten mag het kleine vaatje vannacht binnenblijven.

Begin SG 1.054, gist Danstar Windsor. Het hele pakje gehydrateerd toegevoegd aan de oorspronkelijke 15 liter.

Sander van Dijk

Maar nu zijn beide vergistingen toch ongecontroleerd? Het grotere vat heeft een stabiele omgevingstemperatuur, maar dat zegt niets over de temperatuur van het wort. Je weet dan wel hoeveel de temperatuur van de vloeistof gaat afwijken van de omgevingstemperatuur.

En het kleine vaatje is natuurlijk ook niet gecontroleerd.

mbroek

Citaat van: Sander van Dijk op 17-10-2016  05:56 uMaar nu zijn beide vergistingen toch ongecontroleerd? Het grotere vat heeft een stabiele omgevingstemperatuur, maar dat zegt niets over de temperatuur van het wort. Je weet dan wel hoeveel de temperatuur van de vloeistof gaat afwijken van de omgevingstemperatuur.

En het kleine vaatje is natuurlijk ook niet gecontroleerd.

Dat klopt helemaal. Van het grote vat is de omgeving en bier temperatuur gelogd. Maar er zal gerust een groot verschil ontstaan met het kleine vat. De titel had misschien beter kunnen zijn stabiele tegen onstabiele vergisting temperatuur.

Jacques

Citaat van: mbroek op 17-10-2016  09:27 uDe titel had misschien beter kunnen zijn stabiele tegen onstabiele vergisting temperatuur.

Dat kun je nog aanpassen...

Niels B.

Ik heb ook eens zo'n experiment uitgevoerd. Omdat we eigenlijk teveel wort overhadden hebben we de batch in tweeën gesplitst, maar we hadden slechts 1 koelkast.

Het bier hebben we ingestuurd voor het ONK 2014, en de 3e prijs mee gewonnen.
Echter, weten we niet meer of het de gecontroleerde versie was of de ongecontroleerde!!!  ;D

mbroek

Het grote vat is na een dag gecontroleerd vergist op 20  ºC en blijft daar voorlopig op staan.

Het kleine vaatje heb ik vanmorgen naar binnen gehaald, die was uiteindelijk gezakt naar 11,6  ºC en staat nu naast een CV radiator.
Uiteindelijk paste die niet in een koelbox maar is ingepakt in 4 lagen bubbelwrap en in een emmer gezet. De loze ruimte is opgevuld met theedoeken. Bij metingen 2 maal daags is het temperatuur verloop heel geleidelijk.

In volgende berichten komen de mooie overzichten wel. Vrijdag ga ik de SG tussenstand opnemen.

mbroek

Citaat van: Niels B. op 18-10-2016  22:01 uIk heb ook eens zo'n experiment uitgevoerd. Omdat we eigenlijk teveel wort overhadden hebben we de batch in tweeën gesplitst, maar we hadden slechts 1 koelkast.

Het bier hebben we ingestuurd voor het ONK 2014, en de 3e prijs mee gewonnen.
Echter, weten we niet meer of het de gecontroleerde versie was of de ongecontroleerde!!!  ;D

Ik vermoed dat bij deze het verschil wel te proeven zal zijn. Deze is al van 19 ºC naar 24 ºC en naar 12 ºC gegaan en staat nu weer binnen. De hoofdgisting is denk ik nog niet geheel gedaan. Over twee dagen ga ik een meten.

We gaan het zien.

mbroek

Citaat van: Jacques op 18-10-2016  21:46 uDat kun je nog aanpassen...

Na een dag toch gecontroleerd gaan vergisten, ik denk er nog even over na over een andere titel.

mbroek

Door omstandigheden is er niet veel van gekomen om serieus met dit experiment bezig te zijn. De vergisting wacht daar niet op en het van het kleine vat zijn de gegevens alleen in de eerste week opgenomen.

Het nadenken over de titel van dit verhaal is dan ook niet moeilijk, ik heb het "Exp 2016" van het onderwerp verwijderd. Alles wordt nog wel gebotteld en geproefd en de resultaten daarvan zal ik evengoed laten weten, maar geen log gegevens en verdere onderbouwing van het experiment daarbij.

Soms staat het brouwen even op een (te) laag pitje.

Vergelijkbare Topics (7)

28177

Reacties: 17
Gelezen: 5472

36788

Reacties: 25
Gelezen: 6218

30571

Reacties: 12
Gelezen: 3775

23808

Reacties: 5
Gelezen: 2531

4702

Reacties: 25
Gelezen: 11133

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.