Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te hoge vergistingstemperatuur

Gestart door Kokkebil, 12-10-2016 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Mijn brouwsel, een Ale staat te vergisten in de gistkast.

Tot mijn grote schrik zie ik dat de temperatuur in het vat is opgelopen tot 28 gr.

Koeling werkt niet!  Draadbreuk in de stekker van de koelkast.

Wat (kunnen) zijn de gevolgen voor het brouwsel zijn?

freelive

Gewoon voorlopig buiten of in de schuur zetten

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 12-10-2016  19:45 uMijn brouwsel, een Ale staat te vergisten in de gistkast.

Tot mijn grote schrik zie ik dat de temperatuur in het vat is opgelopen tot 28 gr.

Koeling werkt niet!  Draadbreuk in de stekker van de koelkast.

Wat (kunnen) zijn de gevolgen voor het brouwsel zijn?

Ben je wel koud begonnen? Vooral aan het begin van de vergisting worden veel hogere alcoholen gevormd waaruit later esters gevormd worden. Hogere alcoholen geven meer smaak maar werken ook zeer schuimnegatief.
Als de hoofdgisting al voorbij is valt de invloed van de hogere temperatuur mee. Maar een lange tijd op een hoge temperatuur kan wel leiden tot meer autolyse.

Jukkie

Citaat van: Kokkebil op 12-10-2016  19:45 uWat (kunnen) zijn de gevolgen voor het brouwsel zijn?

Ik heb zoiets een paar weken geleden gehad.. Met het schuim valt het nog wel mee, alleen smaakt het bier ondanks het redelijke eind SG 1014 erg zoet. Hier geef ik de hoge start vergistingstemp - 28°C - de schuld van :-)

Jacques

Citaat van: Jukkie op 13-10-2016  06:55 uIk heb zoiets een paar weken geleden gehad.. Met het schuim valt het nog wel mee, alleen smaakt het bier ondanks het redelijke eind SG 1014 erg zoet. Hier geef ik de hoge start vergistingstemp - 28°C - de schuld van :-)

Als je het bier veel bottelsuiker geeft kun je de mindere schuimhoudbaarheid voor een gedeelte compenseren. Had je veel bottelsuiker gebruikt, of was het bier nog niet helemaal uitgegist bij het bottelen?

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 12-10-2016  23:04 uBen je wel koud begonnen? Vooral aan het begin van de vergisting worden veel hogere alcoholen gevormd waaruit later esters gevormd worden. Hogere alcoholen geven meer smaak maar werken ook zeer schuimnegatief.
Als de hoofdgisting al voorbij is valt de invloed van de hogere temperatuur mee. Maar een lange tijd op een hoge temperatuur kan wel leiden tot meer autolyse.

Temperatuur staat op 21 ºC.
Vergisting was ca. 3-4 dagen bezig.
Begrijp ik het goed dat ik minder bottelsuiker moet gebruiken voor het schuim. Hoeveel gebruiken?

Kokkebil

Citaat van: freelive op 12-10-2016  19:53 uGewoon voorlopig buiten of in de schuur zetten

De handel gerepareerd en direct weer laten koelen, maar dat duurt toch wel even voordat het we
er op de juiste temp. is

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 14-10-2016  19:39 uBegrijp ik het goed dat ik minder bottelsuiker moet gebruiken voor het schuim. Hoeveel gebruiken?

Nee. Ik wees er op dat je het negatieve effect op de schuimhoudbaarheid kunt compenseren door meer bottelsuiker te gebruik (bijvoorbeeld 8 tot 10 g per liter). Het hogere koolzuurgehalte zorgt voor een grotere stroom aan koolzuurbelletjes.

Vergelijkbare Topics (7)

17369

Reacties: 9
Gelezen: 4248

32151

Reacties: 5
Gelezen: 2029

8268

Reacties: 3
Gelezen: 2203

28393

Gelezen: 3297

26153

Gelezen: 3328

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.