Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting lijkt niet te willen starten

Gestart door rlandzaat, 22-08-2016 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

rlandzaat

Na een aantal keren met twee ervaren vrienden samen te hebben gebrouwen heb ik en paar maanden geleden een kleine brouwset overgenomen bestaande uit o.a. een schijven schrootmolen, een weckpan van ongeveer 30 liter, één kunststof vergistingsemmer en een tot vergistingskast omgebouwde koelkast met daarin een FastFermenter. Om het SG te meten zitten er twee dompelaars bij en een refractometer. Al met al een heel complete set voor een beginner.

Zaterdag j.l. heb mijn eerste brouwsel gebrouwen m.b.v. een Arsegan Irish Red pakket. Zo'n pakket is bedoeld voor 20 liter bier en gaandeweg ben ik er zaterdag achter gekomen, dat dit echt de limiet is voor die weckpan. Het hele proces duurde aanmerkelijk langer dan ik had ingeschat, voornamelijk doordat het vermogen van de weckpan wat krap bleek te zijn (1650 W).

Tijdens het koelen van het wort (met een spiraalkoeler) heb ik de gist gehydrateerd volgens de methode, die Adrie in zijn boek heeft beschreven. In het kort is gaat dat als volgt: water van ca. 37 ºC, gist er op strooien, 15 minuten wachten, omroeren, weer 15 minuten wachten, temperatuur door toevoegen van kleine hoeveelheden gekoelde wort langzaam omlaag brengen.

Nadat ik een klein deel van de tot 20 ºC afgekoelde wort in de FastFermenter had laten lopen heb ik de gehydrateerde gist er aan toegevoegd. Het temperatuurverschil met het wort was minder dan 5 graden. Vervolgens de rest van het wort in de FastFermenter laten lopen.

En toen ging het fout. Ik meende, dat ik de STC-1000 op de vergistingskast op 17 graden had ingesteld, maar dat bleek niet het geval. De volgende morgen was de temperatuur in de vergistingskast en van het wort iets minder als 9 graden  :-[. De temperatuur in de ruimte was bijna 18 graden dus ik heb de deur van de vergistingskast open gezet en de STC-1000 uit. Aan het eind van de middag was de temperatuur van het wort ongeveer 17 graden.

Nu, maandagavond, ongeveer 28 uur nadat de temperatuur van het gistvat op 18 graden heeft gestaan, is er nog nauwelijks sprake van enige activiteit van de gist. Ik heb net overlegd met de één van mijn brouwvrienden en we hebben het idee, dat ik het wort met een steriele spatel zou kunnen omroeren en de temperatuur naar 20 graden zou kunnen verhogen.

Wat is jullie mening? Nog even wachten om te zien of de vergisting alsnog op gang komt? Of roeren en temperatuur verhogen?

René

Flogiston

Allereerst is geduld een belangrijk goed. Zorg voor een hogere temperatuur (met de huidige weersvoorspelling geen probleem lijkt me) en wacht af wat de reactie van je wort zal zijn. Roeren, terwijl alle beginwaarden volgens recept waren, geeft altijd kans op infectie. Dus temperatuur omhoog, en afwachten.

rlandzaat

Maar eens naar de 20 graden gaan? Of nog iets hoger?

Jacques

Heb geduld. Als je voldoende gist hebt geënt komt de vergisting bij 18 tot 20 ºC gewoon op gang.

Je kunt eventueel nog wat gist toevoegen. Hydrateren is overigens niet noodzakelijk. Het levert geen beter bier op, noch zorgt het voor een hogere vergistingsgraad. Het zorgt er alleen voor dat de vergisting net een beetje sneller aan de gang gaat. Bij jou is dat dus niet het geval. Je kunt daarom net zo goed gedroogde gist over het wort strooien. Minder werk en wel zo makkelijk. Er gaat bij het hydrateren wel eens wat mis, bijvoorbeeld doordat er met te weinig water of met te heet water gehydrateerd wordt. Goed hydrateren is niet zo eenvoudig, bij strooien kan er niets mis gaan. Zelf doe ik dat al jaren tot volle tevredenheid.

Adbrouwt

Ik zou het vat lekker dicht laten. Ik heb wel vergistingen gehad die pas na 3 a 4 dagen begonnen en nog een goed bier opleverden. Als je gaat roeren loop je altijd het risico je wort te besmetten.

Zelf brouw ik ook met weckketels en je moet ze goed isoleren bijvoorbeeld met radiator isolatie materiaal of gewoon een slaapzak rondom. Je zult zien dat dit een hoop scheelt en dat zelfs met het vermogen wat je nu hebt de zaak snel opwarmt.

rlandzaat

Ik ben kennelijk wat ongeduldig  :)

Er heeft zich een rand net boven het vloeistofoppervlak gevormd alsof er wel wat vergistingsactiviteit is geweest. Vanaf ca. 10 cm onder het vloeistofniveau lijkt het alsof de gist op de wand is neergeslagen.

Het hydrateren heeft me inderdaad in de problemen gebracht vermoed ik.

Ik ga denk ik wat gist toevoegen, kijken of dat helpt.

De weckketel heeft een dus "jasje" van isolatiemateriaal en ik heb er tijdens het brouwen een oude deken omheen gewikkeld. Dat het zo lang duurde zal ook te maken hebben gehad met de hoeveelheid wort. Bij aanvang van het koken heb je ongeveer 24 liter en dat is eigenlijk teveel voor een ketel van 30 liter. Volgende keer ga ik dus wat minder brouwen, want het was deze keer nog een hele kunst om tijdens het koken het wort in de pan te houden.

Al zou dit brouwsel in de gootsteen terecht komen, ik heb in ieder geval veel geleerd van mijn eerste keer zelfstandig brouwen.

Flogiston

Citaat van: rlandzaat op 23-08-2016  11:25 uIk ben kennelijk wat ongeduldig  :)

Volgens mij zijn we allemaal ooit zo begonnen; ongeduldig!  ;D

Citaat van: rlandzaat op 23-08-2016  11:25 uDe weckketel heeft een dus "jasje" van isolatiemateriaal en ik heb er tijdens het brouwen een oude deken omheen gewikkeld. Dat het zo lang duurde zal ook te maken hebben gehad met de hoeveelheid wort. Bij aanvang van het koken heb je ongeveer 24 liter en dat is eigenlijk teveel voor een ketel van 30 liter. Volgende keer ga ik dus wat minder brouwen, want het was deze keer nog een hele kunst om tijdens het koken het wort in de pan te houden.

Ik gebruik zelf een elektrische ketel van 29 liter en 2000W (met isolatie) en weet daar een enigszins rollende kook mee te bereiken. Dat is echt wel een minimum aan power bij deze inhoud die je nodig hebt.

chm

De Grainfather is ook 2000 Watt voor een volume van ongeveer 30 liter. Rollende kook gaat daar perfect mee.

rlandzaat

Ik kreeg het wort overigens wel goed aan de kook zolang ik het deksel er maar min of meer op liet. Met maar één pan om mee te maishen en te koken verlies je veel warmte doordat je het wort tijdelijk moet opslaan in een emmer om de weckpan schoon te maken. het wort daarna aan de kook brengen kostte meer tijd als verwacht. Voor mij is dat één van de leerpunten geweest.

Wat ik gezien heb van de Grainfather is deze wat langer en smaller als een weckpan. Dat zou misschien wel wat verschil kunnen maken in de mate van warmteverlies. Trouwens, als ik later groot ben wil ik ook een Grainfather   :)

Flogiston

Citaat van: rlandzaat op 23-08-2016  21:28 uHet wort daarna aan de kook brengen kostte meer tijd als verwacht. Voor mij is dat één van de leerpunten geweest.

Ik schep na de maischstappen alles voorzichtig over in een filterton, en geef het, terwijl ik de maischpan schoonmaak, de gelegenheid om een mooi filterbed te vormen. Tijdens de filtering staat deze pan reeds aan om de kook te versnellen. Ik heb inmiddels geen problemen met vertraging ed, maar ook met het brouwen zelf moet men de benodigde tijd in acht nemen.

SanderH

Citaat van: rlandzaat op 23-08-2016  21:28 uIk kreeg het wort overigens wel goed aan de kook zolang ik het deksel er maar min of meer op liet. Met maar één pan om mee te maishen en te koken verlies je veel warmte doordat je het wort tijdelijk moet opslaan in een emmer om de weckpan schoon te maken. het wort daarna aan de kook brengen kostte meer tijd als verwacht. Voor mij is dat één van de leerpunten geweest.

Wat ik gezien heb van de Grainfather is deze wat langer en smaller als een weckpan. Dat zou misschien wel wat verschil kunnen maken in de mate van warmteverlies. Trouwens, als ik later groot ben wil ik ook een Grainfather   :)

De Grainfather is, voor zover ik heb kunnen zien, opgebouwd met een dubbele wand. Dus een kwaliteit RVS binnen pan met een glimmende RVS buitenkant. De daar tussen liggende lucht werkt al als een isolatie materiaal. Aanbrengen van meer isolatie materiaal help alleen maar mee omdat het het terugvloeien van warmte naar de omgeving tegen gaat. Een Weck ketel is gemaakt van een aluminium of stalen pan die voorzien is van een laag emaille, niet een erg best isolatie materiaal.

rlandzaat

Citaat van: Flogiston op 23-08-2016  22:53 uIk schep na de maischstappen alles voorzichtig over in een filterton, en geef het, terwijl ik de maischpan schoonmaak, de gelegenheid om een mooi filterbed te vormen. Tijdens de filtering staat deze pan reeds aan om de kook te versnellen. Ik heb inmiddels geen problemen met vertraging ed, maar ook met het brouwen zelf moet men de benodigde tijd in acht nemen.

Wat een goed idee, dat ga ik de volgende keer ook doen. Moet ik wel een filterton maken van mijn grote kunststof emmer, maar dat komt wel goed. Dank je voor de tip.

rlandzaat

Citaat van: SanderH op 23-08-2016  23:20 uDe Grainfather is, voor zover ik heb kunnen zien, opgebouwd met een dubbele wand. Dus een kwaliteit RVS binnen pan met een glimmende RVS buitenkant. De daar tussen liggende lucht werkt al als een isolatie materiaal. Aanbrengen van meer isolatie materiaal help alleen maar mee omdat het het terugvloeien van warmte naar de omgeving tegen gaat. Een Weck ketel is gemaakt van een aluminium of stalen pan die voorzien is van een laag emaille, niet een erg best isolatie materiaal.

Dat verklaart het wel, ja.

Het huidige brouwsel staat er een beetje zielig bij in de vergistingskast. Morgen krijgt het nog een kans, dan geef ik het nog een verse hoeveelheid gist. Als de vergisting dan niet op gang wil komen is het uithuilen en opnieuw beginnen.

Als ik het brouwen leuk blijf vinden komt er volgend jaar misschien een Grainfather. Of ik maak er zelf één  ;).

bultje76

Citaat van: SanderH op 23-08-2016  23:20 uDe Grainfather is, voor zover ik heb kunnen zien, opgebouwd met een dubbele wand. Dus een kwaliteit RVS binnen pan met een glimmende RVS buitenkant. De daar tussen liggende lucht werkt al als een isolatie materiaal. Aanbrengen van meer isolatie materiaal help alleen maar mee omdat het het terugvloeien van warmte naar de omgeving tegen gaat. Een Weck ketel is gemaakt van een aluminium of stalen pan die voorzien is van een laag emaille, niet een erg best isolatie materiaal.

De grainfather is een enkelwandige ketel.

rlandzaat

Ik heb op aanraden van Jacques een extra zakje korrelgist (Fermentis US-05) toegevoegd, maar dat leek weinig effect te geven. Op het moment, dat ik dit toevoegde, zat er al een "vuilrand" boven het vloeistofoppervlak in de FastFermenter dus kennelijk had er toch een korte vergisting plaatsgehad.

Inmiddels zijn we anderhalve week verder na het brouwen. Het SG is gezakt van ongeveer 1053 naar 1028. Onderin het opvangbakje van de FastFermenter lijkt aardig wat beige bezinksel te liggen.

Ik twijfel of ik zaterdag a.s. zal gaan bottelen of het jongbier eerst in een glazen mandfles zal doen en het nog een poos laat lageren. Het voordeel van direct bottelen is, dat ik eerder aan mijn volgende brouwsel kan beginnen. Met name de vergisting van dit bier lijkt toch wat moeizaam te zijn gegaan. Of het dus de tijd en moeite waard is om het eerst nog een paar weken te lageren betwijfel ik. Ik denk er nog over na...

Jacques

Citaat van: rlandzaat op 31-08-2016  22:32 uIk heb op aanraden van Jacques een extra zakje korrelgist (Fermentis US-05) toegevoegd, maar dat leek weinig effect te geven. Op het moment, dat ik dit toevoegde, zat er al een "vuilrand" boven het vloeistofoppervlak in de FastFermenter dus kennelijk had er toch een korte vergisting plaatsgehad.

Inmiddels zijn we anderhalve week verder na het brouwen. Het SG is gezakt van ongeveer 1053 naar 1028. Onderin het opvangbakje van de FastFermenter lijkt aardig wat beige bezinksel te liggen.

Ik twijfel of ik zaterdag a.s. zal gaan bottelen of het jongbier eerst in een glazen mandfles zal doen en het nog een poos laat lageren. Het voordeel van direct bottelen is, dat ik eerder aan mijn volgende brouwsel kan beginnen. Met name de vergisting van dit bier lijkt toch wat moeizaam te zijn gegaan. Of het dus de tijd en moeite waard is om het eerst nog een paar weken te lageren betwijfel ik. Ik denk er nog over na...

Extra gist toevoegen suggereerde ik omdat de gisting volgens jou nog niet op gang was gekomen. Kennelijk was dit echter wel het geval. In een dergelijke situatie helpt extra gist inderdaad niet veel.

Kun je het volledige recept plaatsen zodat we na kunnen gaan of daar mogelijk de oorzaak van de geringe vergistingsgraad in te vinden is.

rlandzaat

Ik heb een Irish Red pakket van Arsegan gebruikt. Dat bevat het volgende:

Mout
Palemout
Munichmout
Tarwemout
Ambermout 50
Special B-150

Hop
East Kent Golding
Styrian Golding

Extra
UltraMoss

Verder staat aangegeven een begin SG van 1051 en een eind SG van 1011.

Helaas staan er geen gewichten vermeld bij de hoeveelheden mout.

Ik las net op de Wiki het artikel over gestokte vergisting. Ik vraag me af of het na anderhalve week nog zinvol is om die procedure te volgen waarbij er met de gist uit het wort een giststarter te maken.

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:gestokte_vergisting

Brouwers

Citaat van: rlandzaat op 31-08-2016  22:32 uInmiddels zijn we anderhalve week verder na het brouwen. Het SG is gezakt van ongeveer 1053 naar 1028. Onderin het opvangbakje van de FastFermenter lijkt aardig wat beige bezinksel te liggen.
Hoe heb je het eind sg bepaald? Was dat met een refractometer? Zo ja, heb je wel de juiste correctie toegepast?
http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ vul de brix waardes van je refractometer even hier in.

Weet niet of je een korte hevige vergisting hebt gehad, kan zijn dat je gist vat lekt. Heb meer mensen horen klagen over een lekkende fastferment

rlandzaat

Citaat van: Brouwers op 01-09-2016  08:16 uHoe heb je het eind sg bepaald? Was dat met een refractometer? Zo ja, heb je wel de juiste correctie toegepast?
http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ vul de brix waardes van je refractometer even hier in.

Weet niet of je een korte hevige vergisting hebt gehad, kan zijn dat je gist vat lekt. Heb meer mensen horen klagen over een lekkende fastferment

Ik heb het eind SG inderdaad met een refractometer bepaald. Vanavond zal ik de informatie van BrewersFriend goed doorlezen en proberen te achterhalen wat de correctiefactor moet zijn. Echter, als het recept een eind SG van 1011 en ik lees in mijn refractometer een SG 1028 af, dan lijkt me dat wel een groot verschil om toe te schrijven aan de refractometer. Dit is puur een aanname, ik word niet gehinderd door kennis van zaken.

hobbybob

Haal maar door die link dan zul je zien dat je al op 1011 zit, zodra de vergisting is gestart moet je een correctiefactor toepassen met een refractometer.

1051 (13brix) als je nu 7 brix meet zit je op 1013 met een svg van 74% en een alc van 4,9%

Brouwers

Citaat van: rlandzaat op 01-09-2016  10:22 uIk heb het eind SG inderdaad met een refractometer bepaald. Vanavond zal ik de informatie van BrewersFriend goed doorlezen en proberen te achterhalen wat de correctiefactor moet zijn. Echter, als het recept een eind SG van 1011 en ik lees in mijn refractometer een SG 1028 af, dan lijkt me dat wel een groot verschil om toe te schrijven aan de refractometer. Dit is puur een aanname, ik word niet gehinderd door kennis van zaken.
Heeft jou refractometer ook een brix schaal?
Wortcorrectiefactor zorgt voor een paar punten verschil, daar ligt nhiet het probleem. Probleem zit hem in het feit dat de relatie tussen brix en SG niet meer lineair is na de vergisting. Reden is dat de gevormde alcohol heel veel invloed heeft op de brekingsindex van het licht. Er vanuit gaande dat je refractometer alleen een SG schaal heeft, betekend dat je eerst het SG moet omrekeken naar BRIX.
Begin Brix = 13
Eind Brix = 7

Als je deze waardes invult in het tooltje kom je op een eind sg van 1.014 uit (kan nog afwijken door de wortcorrectie factor). Oftewel bier is netjes uitgegist (topic nr 1000+ over verkeerd refractometer gebruik :D)

Als je dit invult in de tool dan kom je niet op 1.028 ui

rlandzaat

Citaat van: Brouwers op 01-09-2016  10:36 uHeeft jou refractometer ook een brix schaal?
Wortcorrectiefactor zorgt voor een paar punten verschil, daar ligt nhiet het probleem. Probleem zit hem in het feit dat de relatie tussen brix en SG niet meer lineair is na de vergisting. Reden is dat de gevormde alcohol heel veel invloed heeft op de brekingsindex van het licht. Er vanuit gaande dat je refractometer alleen een SG schaal heeft, betekend dat je eerst het SG moet omrekeken naar BRIX.
Begin Brix = 13
Eind Brix = 7

Als je deze waardes invult in het tooltje kom je op een eind sg van 1.014 uit (kan nog afwijken door de wortcorrectie factor). Oftewel bier is netjes uitgegist (topic nr 1000+ over verkeerd refractometer gebruik :D)

Als je dit invult in de tool dan kom je niet op 1.028 ui

Ik ga het vanavond meteen controleren. Alvast bedankt voor je goede raad.

rlandzaat

@Brouwers: reuze bedankt voor je advies, want inderdaad, zonder het wort correctie bepaald te hebben kom ik ook uit op 1.014 als ik dat conversietool gebruik. Deze beginner heeft weer wat geleerd.  :)

Ik zou zaterdag kunnen gaan bottelen, maar misschien is het zo gek nog niet om het jongbier nu eerst over te hevelen in één of twee mandflessen en het nog een poosje te lageren. Iemand nog tips en goede raad wat dit betreft?

Jacques

Citaat van: rlandzaat op 01-09-2016  20:22 u@Brouwers: reuze bedankt voor je advies, want inderdaad, zonder het wort correctie bepaald te hebben kom ik ook uit op 1.014 als ik dat conversietool gebruik. Deze beginner heeft weer wat geleerd.  :)

Ik zou zaterdag kunnen gaan bottelen, maar misschien is het zo gek nog niet om het jongbier nu eerst over te hevelen in één of twee mandflessen en het nog een poosje te lageren. Iemand nog tips en goede raad wat dit betreft?

Door één of twee maanden te lageren wordt je bier niet beter.

Wanneer je zeker weet dat het bier is uitgegist en het bier al wat helderder wordt kun je gaan bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

32663

Reacties: 10
Gelezen: 3070

9184

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 4
Gelezen: 2654

24-04-2008 08:30 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.