Relatie tussen heftigheid hoofdvergisting en vergistingstemperatuur

Gestart door JBL, 19-08-2016 09:45 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Ik ben momenteel een blond biertje aan het vergisten met S-04.
Gisteren gebrouwen en gisteravond is schoorvoetend de vergisting gestart.
Ik had een stevige hoofdvergisting verwacht met volgens Mr.Malty ruim voldoende droge gistkorrels (11 gram op 12 liter wort met een begin sg van 1061, waarvoor Mr.Malty 8 gram genoeg achtte).
Maar het is een tamelijk rustig verlopende hoofdvergisting: niet meer dan 40 blubjes per minuut. En er is nog geen spatje water uit het waterslot geblazen. Ik zie ook een minimaal schuimlaagje.
Bij eerdere vergistingen ging het soms geweldig tekeer: de helft van het water uit het waterslot, schuimlagen van soms meer dan 10 cm enz.  :gistsmile:

Ik vergist bij 18 ºC. Er is ongetwijfeld een relatie tussen de vergistingstemperatuur en de heftigheid van de hoofdvergisting. Past deze tamelijk rustige hoofdvergisting bij deze temperatuur (voor dit gist)?
Of hebben anderen heel andere ervaringen?  ???

Nog even wat aanvullende info:
- Ik vergist 12 liter in een 25 liter vat. Er is dus veel kopruimte, die eerst met koolzuur gevuld moest worden.
- Ik heb de gist over het wort gestrooid bij een hogere temperatuur (circa 25 ºC), en daarna het vat gesloten en langzaam afgekoeld naar 18 ºC.
- Op de verpakking van Fermentis stond als datum 03-17. Ik neem aan dat dit de 'ten minste tot' houdbaarheidsdatum is. Ik weet niet welke productiedatum ik daaraan kan koppelen, en wat de vitaliteit is. Maar ik ga ervan uit dat dit wel goed zit.
- Ik heb iets ruim water in het waterslot gedaan, waardoor ik een fractie boven de markeringsstreepjes kwam. Maar dit is volgens mij verwaarloosbaar.
- Er zit tamelijk veel eiwit in het wort. Na afkoeling lag er een laag van bijna 2 cm op de bodem. (Maar dit heb ik vaker gehad, zonder dat dit een stevige hoofdvergisting in de weg stond).

hans_nwk

Veel kopruimte zorgt voor minder blubjes (niet bij een slangen waterslot wel bij zo'n ding met een deksel). Misschien moet het nog op gang komen, dag 2-3 is bij mij vaak het heftigst bij wat zwaardere bieren.

Groet,
Hans

JBL

Citaat van: hans_nwk op 19-08-2016  10:29 uVeel kopruimte zorgt voor minder blubjes (niet bij een slangen waterslot wel bij zo'n ding met een deksel). Misschien moet het nog op gang komen, dag 2-3 is bij mij vaak het heftigst bij wat zwaardere bieren.

Groet,
Hans

Bedankt, Hans. Misschien dat 'ie inderdaad nog wat heftiger wordt.

Welk waterslot bedoel je precies?
Ik heb zo'n klein klassieke, twee cilindertjes naast elkaar met een rood dopje.

Blubt die minder bij veel kopruimte?
Of bedoel je juist die andere?

William

Weet je zeker dat het vat goed afsluit? Lekkage kan ook leiden tot schijnbaar lagere activiteit.

Zie je wel een duidelijk hoprand in het vat? Een en ander is ook sterk gistafhankelijk.

Brouwers

Laatste keer dat ik s04 gebruikt heb zag ik ook vrij weinig activiteit. Na 24 uur had ik voor de zekerheid maar een meting gedaan, bleek dat het bier nagenoeg was uitvergist. Ik had 11 gr op 20 l a 1.055 toegevoegd. Dus was niet te veel. Vergisting was dacht ik op 19 graden.
Andere bieren die ik ermee gebrouwen heb lieten een wat normalere vergisting zien, maar volgens mij waren ze allemaal wel redelijk rap door de hoofdvergisting 2-3 dagen.

En om je vraag te beantwoorden, er is een verband tussen temperatuur en heftigheid van de vergisting. In de normale range van brouwtemperaturen geldt over het algemeen dat hoe hoger de temperatuur des te heftiger de hoofdvergisting.

hans_nwk

Citaat van: JBL op 19-08-2016  11:13 uBedankt, Hans. Misschien dat 'ie inderdaad nog wat heftiger wordt.

Welk waterslot bedoel je precies?
Ik heb zo'n klein klassieke, twee cilindertjes naast elkaar met een rood dopje.

Blubt die minder bij veel kopruimte?
Of bedoel je juist die andere?
Die blubt evenveel, dat is het slangenwaterslot dat ik bedoelde.

Bij dit type:
https://www.Brouwmarkt.nl/speidel-cylindrisch-waterslot-rubber-stop.html kan bij een heftige vergisting wat meer lucht per blub ontsnappen, het hoedje blijft dan wat langere omhoog gedrukt.

freelive

Hallo Brouwies

Bij sommige van deze klassieke watersloten zijn bij het pijpje wat in het rubber gaat scherpe braampjes welke lekkage kunnen geven.
 Effe rond schuren of vijlen

JBL

Citaat van: freelive op 19-08-2016  13:35 uHallo Brouwies

Bij sommige van deze klassieke watersloten zijn bij het pijpje wat in het rubber gaat scherpe braampjes welke lekkage kunnen geven.
 Effe rond schuren of vijlen

Klopt. Bij de meeste zit een ruwe naad waar de twee helften aan elkaar zijn 'geplakt'. Ik heb die voorzichtig weggeschuurd, en daarna gepolijst met tandpasta (werkt echt goed!).
Dus daar zit de verklaring voor mijn wat rustige hoofdvergisting wellicht ook niet.
Ik merkte zojuist overigens dat het gist inmiddels iets steviger aan de slag is. Nog niet echt heel wild, maar toch voldoende om erop te vertrouwen dat het allemaal wel goed komt...   ;)

hansHalberstadt

Bij 18 ºC heb ik gemerkt dat de gisting inderdaad veel langzamer kan zijn. Bij mijn laatste bier met La Chouffe gist en begin SG 1080 stopte de gisting zelfs weer na een dag. en ik heb de activiteit gevolgd via de refractometer en weet zeker dat ik geen last heb van lekkende watersloten. Gisting op bv 22 ºC kan echt veel sneller gaan. Een en ander zal zeker ook afhangen van de giststam en de zwaarte van je wort en de hoeveelheid actieve gist. Als gist de neiging heeft om neer te slaan dan heb je bij kleine hoeveelheden al snel een meekoppeleffect. Gisting gaat langzaam. Daardoor weinig beweging waardoor nog meer gist neerslaat, dus nog langzamer gisten en evt stopt gisting dan.   

Vergelijkbare Topics (7)

19478

Reacties: 34
Gelezen: 12958

16798

Gestart door carpen

Reacties: 15
Gelezen: 6241

13057

Reacties: 6
Gelezen: 3917

2086

Gestart door wim

Reacties: 5
Gelezen: 9387

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.