Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te hoge vergistingsgraad?

Gestart door MrJeJo, 17-08-2016 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

MrJeJo

Vorige week heb ik een IPA gebrouwen, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32095.0.html

De hoofdvergisting is inmiddels op zn eind, en ik heb inmiddels al twee keer gist afgetapt. Ik check dan ook meteen SG en deze staat nu op 8,2 Brix. Wat eigenlijk te laag is... Met een start SG van 1.066 en nu 8.2 brix, kom ik op een eind SG van 1.014 (1.016 gepland) en dat geeft een SVG van 78,8%. Wat eigenlijk al te hoog is voor Wyeast 1056, deze zou max 77% zijn.

Ik heb ook geproefd en ik proef niets raars (zeker niet zuur). Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is het normaal om betere vergistingsgraad te halen?

MrJeJo

Daarbij komt ook nog eens dat de vergisting nog langzaam doorgaat, want ik zie nog steeds enkele keren per minuut een bel ontsnappen uit het waterslot.

SanderH

Waarom denk je dat er iets mis is? SVG is niet zo ver "out of Range" en als je meer vergistbare suikers hebt gemaakt dan niet vergistbare ten opzichte van het originele recept... Geen probleem! Wordt een iets droger bier dan gepland, hoewel ook dat zal wel meevallen met een verschil tussen 1.014 en 1.016.

MrJeJo

Ik verwacht dat het SG nog wel wat puntjes zal zakken, ik ben benieuwd hoe ver... Ik zag in BrouwHulp dat bij deze gist de vergistingsgraad op 75% staat ingesteld, mogelijk is dat een iets te conservatieve instelling om mee te rekenen. De waarde zit precies tussen 73% en 77% in die Wyeast opgeeft, misschien moet ik in het vervolg uitgaan van een betere vergisting voor mijn setup, zodat de benadering in de software beter klopt.

Brouwers

De waardes zijn richtgetallen en geen harde specs. Dat je vergistingsgraad 1 procent hoger is dan de specificatie van de fabrikant is niet iets om over in paniek te raken.
Meet over een paar dagen nogmaals het sg, kan gewoon zijn dat de vergisting voorbij is. Daarnaast kan het zijn dat je refractometer wat meer afwijkt door het wort/bier samenstelling, naast je begin sg/brix en eind brix moet je eigenlijk het wort correctie factor weten. Vaak wordt 1.04 aangehouden maar het kan voor je bier afwijken. Je kan eigenlijk beter met je hydrometer je eind sg meten om deze exact te weten.
Ik had laatst zelfs een bier wat volgens mijn refractometer op 1.006 was geƫindigd, de hydrometer gaf toch echt 1.002 aan. Misschien ergens een meetfout gemaakt met begin sg.

Jacques

Citaat van: MrJeJo op 17-08-2016  18:14 uVorige week heb ik een IPA gebrouwen, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32095.0.html

De hoofdvergisting is inmiddels op zn eind, en ik heb inmiddels al twee keer gist afgetapt. Ik check dan ook meteen SG en deze staat nu op 8,2 Brix. Wat eigenlijk te laag is... Met een start SG van 1.066 en nu 8.2 brix, kom ik op een eind SG van 1.014 (1.016 gepland) en dat geeft een SVG van 78,8%. Wat eigenlijk al te hoog is voor Wyeast 1056, deze zou max 77% zijn.

Ik heb ook geproefd en ik proef niets raars (zeker niet zuur). Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is het normaal om betere vergistingsgraad te halen?

Niets aan de hand. Deze gist haalt regelmatig vergistingsgraden tussen de 80 en 85%.

Je vergistingsgraad is afhankelijk van heel veel factoren. Gist is zeker een belangrijke factor maar er zijn er meer zoals het gebruik van suiker en caramouten. Voor meer informatie verwijs ik naar dit artikel van de wiki.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.