Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting start niet (Wyeast 3944 Belgian Witbier)

Gestart door Eric v B, 09-08-2016 12:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

Zondag heb ik een Tarwe tripel gebrouwen met als gist Wyeast 3944 Belgian Witbier. Woensdag heb ik de smackpack gesmackt maar deze bolde niet goed op. Vrijdag avond heb ik een starter gemaakt maar daar kwam niet veel leven in. Zondag heb ik gebrouwen en er lag toch een laagje gist in de starterfles. Ik heb het grootste gedeelte van de starter afgegoten en de rest met bezinksel goed gemengd en toegevoegd aan de afgekoelde wort. Na 24 uur stond het omgekeerde dopje van het waterslot tegen de deksel aan maar geen bubbels. Vanmorgen (ongeveer 34 uur na toevoegen van de slurry) nog steeds geen bubbels in het waterslot.
Ik heb voor mezelf een aantal opties bedacht en krijg graag advies wat de minst slechte optie is:
  • Geduld hebben en afwachten (hoelang???)
  • Slurry aftappen (ik heb een FastFermentor) en een nieuwe starter maken (hoelang kan ik het wort met een zeer beperkte vergisting laten staan?)
  • Andere (korrel)gist toevoegen. Ik heb nog liggen: WB-06, Nottingham en Bry-97
  • Andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Juindorper

Ik zou voor optie 2 gaan want je hebt hoogstwaarschijnlijk te weinig gist.
Zelf trek ik altijd ruim een week uit voor het maken van een starter.

William

Vorige week ook een bier met dezelfde gist gebrouwen (mfd:14 juli). Na het smacken stond het pack binnen 3 uur bol en ook de starter ging als een speer. Maar daar heb jij niets aan.

Ik zou ook een nieuwe starter proberen te maken met genoeg voeding (voedingszout met zink, olijfolie, flink roeren). Als deze na 24 uur niet op gang komt zou ik op een korrel overgaan.

Daarnaast zou ik proberen het vat nog eens flink te roeren / schudden om de gist in suspensie te brengen (nadat je iets hebt afgetapt voor bovenstaande  ;) )

Petertje

Kan het ook zijn dat je Fastferment lekt? Deze heb ik zelf ook namelijk en wel eens een volledig vergist bier gehad zonder activiteit in het waterslot.

Eric v B

Ik denk dat ik toch ff voor optie 1 ga. Toen ik vanavond thuis kwam stond het waterslot toch flink te bubbelen. De vergisting is dus toch begonnen. De verhalen over flinke schuimvorming en blow off herken ik niet. Ik ben benieuwd waar het heen gaat.

tdp

"Et hätt noch emmer joot jejange" zal dus ook in deze wel opgaan ;)

Groet,
de TDP

Eskil

Citaat van: Juindorper op 09-08-2016  13:09 uIk zou voor optie 2 gaan want je hebt hoogstwaarschijnlijk te weinig gist.
Zelf trek ik altijd ruim een week uit voor het maken van een starter.
Yep, ik houd tegenwoordig ook rekening met een week. Dan weer wordt er te laat bezorgd, dan krijg je oude gist  die je in een drie traps starter moet starten om genoeg te hebben.
Als je toevallig een dag of wat eerder klaar bent kan het gewoon in de koelkast.

Heuvinger brouwerij

Irritant!
Ik had vorige week een Wyeast 1762 Belgian Abbey Ale II activator (XL) produktie datum december 2015, deze wilde ook niet bollen.
Gelukkig had ik nog een Wyeast 1762 Belgian Abbey Ale II activator (XL) van nog een maand oud, deze bolde in 3 uur.
Toegevoegd en de volgende dag ging het schuim al door de watersloten, nog nooit gehad!

Juindorper

Citaat van: jandebehanger op 10-08-2016  16:00 uIrritant!
Ik had vorige week een Wyeast 1762 Belgian Abbey Ale II activator (XL) produktie datum december 2015, deze wilde ook niet bollen.
Gelukkig had ik nog een Wyeast 1762 Belgian Abbey Ale II activator (XL) van nog een maand oud, deze bolde in 3 uur.
Toegevoegd en de volgende dag ging het schuim al door de watersloten, nog nooit gehad!
Per maand ouderdom moet je rekening houden met 1 dag extra tijd om op te bollen.
In dit geval had je dus al 9 dagen extra nodig.

Eric v B

Citaat van: tdp op 10-08-2016  12:48 u"Et hätt noch emmer joot jejange" zal dus ook in deze wel opgaan ;)

Groet,
de TDP

:D Je hebt gelijk... hoop ik.

Eric v B

Citaat van: Eskil op 10-08-2016  15:20 uYep, ik houd tegenwoordig ook rekening met een week. Dan weer wordt er te laat bezorgd, dan krijg je oude gist  die je in een drie traps starter moet starten om genoeg te hebben.
Als je toevallig een dag of wat eerder klaar bent kan het gewoon in de koelkast.
Goed plan, ik denk dat ik ook maar een week aanhoudt voortaan.

Eric v B

Citaat van: Eric v B op 09-08-2016  21:07 uDe verhalen over flinke schuimvorming en blow off herken ik niet.
Die moet ik dus ff terugnemen. Gisteravond zag ik aan de afscheiding in het gistvat dat er, dat er zo'n 15 cm  schuim bovenop het wort/jongbier heeft gestaan.
Heel verrassend (voor mij) na de trage start.

mbroek

Citaat van: Eric v B op 11-08-2016  12:44 uDie moet ik dus ff terugnemen. Gisteravond zag ik aan de afscheiding in het gistvat dat er, dat er zo'n 15 cm  schuim bovenop het wort/jongbier heeft gestaan.
Heel verrassend (voor mij) na de trage start.

Volgens mij ben je nu helemaal gerust dat het goed komt.  :)

Eric v B

Het is meer dan goed gekomen. Trage start en trage nagisting. Vandaag weer gemeten en een dag of 5 zelfde SG: 1,010. Dat is een SVG van 89,8%! De leverancier van de gist geeft aan SVG 74%. De smaak en geur zijn goed. Geen infectie.
"Probleem" is nu dat het biertype niet meer klopt. Alcoholgehalte is nu (bottelsuiker meegerekend) 10,8%. Betekent volgens mij dat ik nu een Pale Barley Wine heb gebrouwen ipv een Spelt/Tarwe tripel of moet ik zeggen Spelt/Wheat Wine?  ::)

William

Citaat van: Eric v B op 30-08-2016  09:48 uHet is meer dan goed gekomen. Trage start en trage nagisting. Vandaag weer gemeten en een dag of 5 zelfde SG: 1,010. Dat is een SVG van 89,8%! De leverancier van de gist geeft aan SVG 74%. De smaak en geur zijn goed. Geen infectie.

Interessante SVG. Zat er suiker in de stort?

Ik heb pas een witbier gebrouwen, zonder suiker die tot  83% is gekomen.

Nu staat er een tripel te vergisten op deze gist die met 10% suiker nu op 83% zit en nog niet klaar is.

Eric v B

Citaat van: William op 30-08-2016  17:56 uInteressante SVG. Zat er suiker in de stort?

Ik heb pas een witbier gebrouwen, zonder suiker die tot  83% is gekomen.

Nu staat er een tripel te vergisten op deze gist die met 10% suiker nu op 83% zit en nog niet klaar is.
Nee, was een brouwsel zonder suiker.

mbroek

Citaat van: Eric v B op 30-08-2016  09:48 uHet is meer dan goed gekomen. Trage start en trage nagisting. Vandaag weer gemeten en een dag of 5 zelfde SG: 1,010. Dat is een SVG van 89,8%! De leverancier van de gist geeft aan SVG 74%. De smaak en geur zijn goed. Geen infectie.
"Probleem" is nu dat het biertype niet meer klopt. Alcoholgehalte is nu (bottelsuiker meegerekend) 10,8%. Betekent volgens mij dat ik nu een Pale Barley Wine heb gebrouwen ipv een Spelt/Tarwe tripel of moet ik zeggen Spelt/Wheat Wine?  ::)

Zei ik toch, komt wel goed. Een "Grand Cru"? Als het je maar smaakt.

Eric v B

Citaat van: mbroek op 30-08-2016  22:01 uZei ik toch, komt wel goed. Een "Grand Cru"? Als het je maar smaakt.
Je moet eens meedoen met de lotto  ;D
De smaak is nu goed. Beetje zoet met een klein bittertje in de nasmaak. Ik ben erg benieuwd als hij gebotteld is.
Bedankt voor het meeleven  ;)

Biertje1985

Citaat van: Petertje op 09-08-2016  14:19 uKan het ook zijn dat je Fastferment lekt? Deze heb ik zelf ook namelijk en wel eens een volledig vergist bier gehad zonder activiteit in het waterslot.
Bekend fenomeen  :o :nut:

Vergelijkbare Topics (7)

41702

Reacties: 22
Gelezen: 2397

35131

Reacties: 38
Gelezen: 5982

15416

Gestart door KennyV

Reacties: 28
Gelezen: 7985

44332

Reacties: 10
Gelezen: 727

37490

Reacties: 11
Gelezen: 2432

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.