Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is meerdere keren SG meten echt nodig bij lichte bieren?

Gestart door Haagse Wouter, 03-05-2016 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Bij lichte bieren komt er een punt dat het SG niet heel veel lager meer kan.
Ik heb een Weizen nu 10 dagen staan. Het waterslot lijkt niets meer te doen dus, en ik meet het SG. Dit blijkt 1,008 te zijn.
Maakt het heel veel uit of je 2 dagen wacht en nog eens meet of nog 4 dagen wacht, meet en het sowieso bottelt. Heel veel meer zal er niet vanaf kunnen gaan.
Wat denken jullie hierover?

Jacques

Om zeker te zijn dat je geen spuiters bottelt kun je het beste nog een keer meten over 2 tot 3 dagen voordat je alles klaar zet om te bottelen. Als het SG dan nog steeds 1008 is kun je met een gerust hart gaan bottelen.

Haagse Wouter

Sowieso wel een goed idee om te meten voor ik ga bottelen. Maar is dit risico bij lichte bieren groot? Zolang je niet aan het bovenste limiet zit qua suiker toevoegen moeten er nog best veel puntjes vanaf wil je een spuiter krijgen. Hoe ver moet een bier op fles doorgisten voor het een spuiter wordt?

Brouwers

6-8 gr/l suiker komt overeen met 2 sg punten. Dus je hebt niet zoveel nodig om een spuiter te krijgen. Over het algemeen meet ik maar 2 keer, voor het lageren en tijdens het bottelen.

Sander van Dijk

Wat Brouwers zegt, je hebt niet heel veel nodig om spuiters of bierbommen te creƫren. Bovendien is het ook sterk gist afhankelijk. Als je bijvoorbeeld de Belle Saison gebruikt, kan het eind SG zelf nog onder de 1,000 uitkomen. Als je hem dan met 1,008 bottelt met ook nog 7 gram bottelsuiker per liter heb je wel een probleem. :pan:

Maar vaak heb je wel een aardig idee waar je op uit gaat komen. Dus ik meet als ik denk dat de vergisting is afgelopen. Dan laat ik het nog ca 2 dagen staan en dan meet ik weer. Als het SG dan niet gezakt is, ga ik cold crashen en dan snel daarna bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.