Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort koelen in vergistingsvat

Gestart door JOhtheo, 01-05-2016 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

JOhtheo

Dag,

Heb een FastFerment gekocht en vroeg me af wat er verkeerd gaat als ik het gekookte wort niet snel koel maar direct in het vergistingsvat giet. Zodoende het vergistingsvat direct (nogmaals) steriliseer. FastFerment in de koelkast ophang en op de thermostaat laat koud worden.  Volgende ochtend na check op temp. gist er in.
Kan dat? Of mis ik dan een processtap, ga daarmee in de fout.

Hoop dat iemand me hierin kan inlichten,
bvd

marc0871

Vorige week had ik geen koeler om mijn wort te koelen.
Toen heb ik mijn gistingsemmer met wort een nachtje buiten gezet en de gist 's morgens toegevoegd.
Nog nooit zo'n heftige vergisting gehad en het bier ziet er nog steeds schoon uit.
Ideaal is het niet, maar het kan wel.
Wel meer kans op oxidatie, naar ik het zo lees.

Brouwers

Meer kans op oxidatie, dms en infectie. Ik zou het alleen doen als om een of andere reden je koeler kapot zou zijn. De kans op slecht bier is gewoon te groot. Een bus starsan en een spiraal of plaatkoeler zijn nou ook weer niet de kosten.

Waarom zou je het op deze manier willen doen?

Adrie

Dit zogenaamde no-chill brewing wordt in Australiƫ, waar water schaars is, vaak toegepast. Maar wat zij wel proefondervindelijk hebben vastgesteld is, dat dit alleen goed gaat als je het wort in een luchtdicht afgesloten container (bijvoorbeeld een jerrycan) doet, alle lucht eruit perst en dan afsluit. Er zit dan alleen wort in het vat en geen lucht, zodat er geen oxidatie en besmetting kan optreden. Er zijn zelfs experimenten geweest waarbij men het wort na afkoelen nog een paar weken liet staan en daarna pas gist toevoegde. Dit leverde een prima bier op.

marc0871

Zo doet Stephen Dobson het ook voor zijn whisky wort ;D.

JOhtheo

Duidelijk, dank voor info.
Ga regulier koelen, afstand tot de kraan is redelijk groot, vandaar de afweging,
wordt dus gewoon een lange(re) slang. (En op termijn een betere brouwplek)

Jacques

Citaat van: Adrie op 01-05-2016  15:40 uDit zogenaamde no-chill brewing wordt in AustraliĆ«, waar water schaars is, vaak toegepast. Maar wat zij wel proefondervindelijk hebben vastgesteld is, dat dit alleen goed gaat als je het wort in een luchtdicht afgesloten container (bijvoorbeeld een jerrycan) doet, alle lucht eruit perst en dan afsluit. Er zit dan alleen wort in het vat en geen lucht, zodat er geen oxidatie en besmetting kan optreden. Er zijn zelfs experimenten geweest waarbij men het wort na afkoelen nog een paar weken liet staan en daarna pas gist toevoegde. Dit leverde een prima bier op.

Oxidatie en infectie sluit je zo inderdaad uit. Echter niet de extra vorming van Mailardproducten door de extra hittebelasting. Voor een donker bier niet zo'n probleem maar voor een licht gekleurd bier wel.

Het beste is gewoon zo snel mogelijk koelen. Zelf heb ik de Australische methode ook in het verleden uitgevoerd en ondervonden dat geforceerd koelen frisser smakende bieren oplevert.

Vergelijkbare Topics (7)

518

Gestart door Herman

Reacties: 2
Gelezen: 7574

44990

Reacties: 5
Gelezen: 734

25739

Reacties: 5
Gelezen: 1573

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.