Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen met een eenstapmaisch

Gestart door Edolem, 15-04-2016 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Edolem

Ik vroeg me af... Is weizen te doen via een eenstapmaisch? Of is toch echt beter om eerst 52 gradenstap in te boƻwen?

Chilobrachys

DirkB

Ik heb net de eerste weizen op die ik 3 weken terug pas gebrouwen heb, zit pas een week op de fles. uitstekend gelukt! 50% tarwe, 50% bohemian pilsener, beetje hallertauer. 1 staps maisch, Wyeast 3086 erbij (slurry van 1.3 liter starter). 2 weken op 17 graden in de gistkast. Echt mijn beste biertje tot nu toe. De volgende keer doe vervang ik iets van de bohemian voor een iets donkerdere mout. De kleur is nu heel 'hoegaarden', iets meer amber vind ik mooier. De neus heeft vrij veel banaan, de smaak is echt heerlijk fris hefeweizen.

Edolem

Op hoeveel graden had je hem?

Edolem

Okay, ik heb het hele draadje gelezen (thread niet gebruikende).
Het topic doet me vijandig aan. het lijkt steeds vaker een forum te zijn van onderlinge discussie en ergernis. Maar goed. Dat in de kantlijn.
Mijn conclusie. Liever toch brouwen met een 40 graden stap en daarna door naar bijvoorbeeld 62. Misschien dat ik dat ook nog even doe via 52. Hoelang 40 en 52? 10 minuten?
En daarna vergisten op 20 graden. Ik gebruik alleen een korrelgist (WB06) en geen vloeibare.

bierfan

Ik heb heel toevallig afgelopen zondag een witbier/weizen gebrouwen met de wb-06.
Ik heb een uur op 65 graden gemaischt.

Hij is vandaag op het fust gegaan, maar zoals ik het nu kan beoordelen wordt het een best biertje.
Ik heb m vergist op 20 graden.

Brouwers

Als je alleen korrel wilt gebruiken zou ik de mangrove jacks of de gozdawa weizen gist gebruik. Vind dat de wb06 een vrij leeg bier geeft. Met de mangrove heb ik geen ervaring, maar de gozdawa gaf bij mij een beter resultaat

DirkB

Citaat van: Edolem op 15-04-2016  21:44 uOp hoeveel graden had je hem?

Ook wel handig om er even bij te zeggen inderdaad... 90 minuten op 67 graden. BIAB, vandaar de 90 minuten.

Wisdom

Citaat van: DirkB op 16-04-2016  09:30 u... BIAB, vandaar de 90 minuten.

Kun je dat uitleggen. Brouw ook BIAB maar heb nog weinig ervaring hiermee.

Vergelijkbare Topics (7)

27110

Reacties: 12
Gelezen: 4523

17343

Reacties: 24
Gelezen: 17293

44459

Reacties: 13
Gelezen: 1127

30063

Reacties: 6
Gelezen: 2395

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.