Te lang maischen? Of een andere oorzaak voor langzame start vergisting?

Gestart door JAS, 26-01-2016 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

JAS

Gisteren heb ik 20 liter APA gebrouwen. Hierbij zijn echter een paar dingen net anders verlopen dan normaal bij mij, en ik ben benieuwd of dit verklaart waarom de vergisting nu na 12 uur nog niet op gang wil komen.

Het recept is als volgt:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBr-5
Naam receptAmerican Pale Ale
Brouwdatum25-01-2016
BiertypePale Ale (American)
Volume20,5
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)41 IBU
Brouwzaalrendement70,6 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
22,10 lWater uit Water Rotterdam-Kralingen2,90 gCaSO47,01 mlMelkzuur10,86 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l39 mg/l119 mg/l55 mg/l127 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,421 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC80,0 %
0,276 kgPale Crystal moutThomas Fawcett and Sons60 EBC5,0 %
0,276 kgBiscuitDingemans50 EBC5,0 %
0,221 kgPale Ale moutDingemans7 EBC4,0 %
0,221 kgCara 20Dingemans20 EBC4,0 %
0,111 kgCara 120Dingemans120 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1-Stap67,0 °C1 min.75 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,2 gCentennialbellen10,3%75 min.24,6 IBU
12,0 gCentennialbellen10,3%15 min.4,6 IBU
21,3 gCentennialbellen10,3%5 min.5,1 IBU
12,0 gCascadebellen5,8%5 min.1,6 IBU
4,0 gChallengerbellen7,0%5 min.0,6 IBU
46,7 gCentennialbellen10,3%koudhop0,0 IBU
16,0 gCentennialbellen10,3%0 min.3,8 IBU
6,1 gCascadebellen5,8%0 min.0,8 IBU
4,0 gChallengerbellen7,0%0 min.0,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C

Bij het maischen heb ik voor het eerst een een-staps maischschema gehanteerd van 75 minuten op 67 graden. Ik ben eigenlijk vergeten om hierna ''uit te maischen'' op 78 graden, wat ik normaal wel doe. Wat echter het punt was is dat ik tijdens het filteren, toen ik eenmaal het wort mooi helder had, even ''gestoord'' ben in mijn brouwproces. Je weet wel, familie die even langs komt hobbelen om te kijken naar de hobby. Echter heb ik me hierdoor laten afleiden en heeft het vervolgens toch wel een halfuur geduurd voordat ik verder ging met filteren. Al met al heeft het maischen misschien dus wel 7 kwartier geduurd, waarbij het laatste halfuur de temperatuur gezakt is richting <65 graden.

Een ander aspect is dat bij een vorige keer brouwen een heel laag brouwzaalrendement had (56 %), uiteindelijk kwam dit waarschijnlijk door te grof schroten. Om safe te spelen, en omdat ik nog steeds niet een heel goed inzicht heb ik de rendementen die ik (consequent) behaal, heb ik ditmaal ipv 70-75 %, nu het recept ingevoerd op een BZR van 65 %. Echter, omdat ik goed de tijd heb genomen de schrootmolen goed af te stellen, kwam ik nu op een rendement uit van >70 %. Gevolg: Uiteindelijk 20 liter wort met SG 1.060 ipv 1.050. Geen punt zou je denken, meer bier is beter, alleen kwam ik nu met de 11,5 gram US-05 krap uit. Mr malty gaf aan dat ik 13 gram nodig had, maar die had ik helaas niet.

Ik heb het gistvat weggezet op 19 graden, de US-05 gehydrateerd (de klonten lieten zich moeilijk oplossen, dus ''voorzichtig'' roeren niet helemaal aan de orde).
Vanochtend na 12 uur na enten heb ik met een steriele lepel voorzichtig nog eens in het wort geroerd om alle eventuele klontjes te doen oplossen, maar nog steeds geen echte bubbels, enkel lichte druk op het vat.

Wat zou dit kunnen verklaren? Moeilijk vergistbare suikers door te lang maischen/niet uit maischen, te weinig gist of iets anders?
Heb het vat nu naar 20 graden gezet en maar alvast een extra zakje US-05 besteld via de post bij Van der Kooy..

Brouwers

Langer maischen leidt tot een beter vergistbaar wort.
12 uur wachten is nou niet bepaald heel lang, dus meer geduld hebben. Blijkt ook wel als je aangeeft dat je al een lichte druk voelt op de emmer. Oftewel de vergisting is begonnen.

RienP

Zoals Brouwers aangeeft: Geduld. 1 zakje US-05 kan best 20 liter aan tot een SG van 1060 zonder rare bij-effecten.

ATHOOGLAND

Bij mij start de US05 altijd wat langzamer met de vergisting dan de ander bovengistende gisten. Met 24 uur zal je zien dat de vergisting lekker op gang komt.

Wolter

Rustig afwachten. Het zou kunnen dat je bij het hydrateren van de gist de temperaturen niet goed hebt gehad waardoor er meer gist is dood gegaan dan gewenst waardoor het langer duurt.

JAS

Bedankt voor de reacties, het lijkt erop dat ik wederom gestruikeld ben over een van de lastigste aspecten van deze hobby: geduld.
Inmiddels zie ik de activiteit langzaam toenemen. Hopelijk staat ie vanavond lekker te blazen :)

Jacques

Een langzame start en verloop van de vergisting is een gevolg van het enten van te weinig actieve gist.

Wat ook kan zijn is dat je gistvat niet helemaal gasdicht is. Als er een dikke laag schuim op het bier staat terwijl het waterslot maar amper werkt is dat de oorzaak.

JAS

Bedankt voor de toevoeging Jacques.

De langzame start kan inderdaad te maken gehad hebben met dat ik net iets te weinig gist heb toegevoegd, het was immers minder dan mr malty of BrouwHulp aangaf.
Gelukkig is de vergisting nu mooi gaande, niet heel intensief, maar hij bubbelt gestaag door. Er staat een stevige laag schuim op het bier. Het gistvat zal dus niet lek zijn :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.