Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blondie vraag over dry hop versus vergisting

Gestart door ThaLokster, 04-01-2016 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

ThaLokster

Hallo allemaal,

Op 23 december mijn eerste "echte" volledige brouwproces gestart met een moutpakket van Brewferm "Blondie".

Het schroten was ff zoeken naar de juiste grof/fijnheid (ben bang wat te grof te hebben geschroot)

Maischschema:
10 minuten op 45
45 minuten op 62
25 minuten op 72
05 minuten op 78

Spoelen tot 24 liter

70 minuten kooktijd met:
na 10 minuten hop 1 (Styrian Goldings 80 gram)
na 60 minuten hop 2 (Saaz 40 gram) en 500 gram glucose

Start SG: 1052 (volgens recept 1064, ben bang ook wat teveel ingekookt te hebben, want volgens recept moest ik 20 liter overhouden en ik kwam tot 18 liter)

Gebruikte gist: Wyeast 1388 (Belgian Strong Ale)

Op 28 december tussen SG op 1016 (gistingstemperatuur rond de 23 graden) en Lagering gestart op circa 16 graden met dry hop (East Kent Goldings 40 gram)

Vandaag (na een week lageren in mandfles) dacht ik te gaan bottelen, maar nog steeds behoorlijk veel activiteit in het waterslot...

SG staat nu op 1014

Nu lees ik dat dryhopping niet veel langer moet duren dan 1 week, wat nu te doen?

1. Niets, gewoon wachten tot de activiteit stopt en de eind SG stabiel is en dan na hevelen bottelen?
2. Overhevelen (en daarmee de dry hop weer scheiden) en wachten tot de activiteit stopt en dan bottelen?
3. Bottelen?
4. ?

Als het me lukt dan plaats ik een foto van de situatie nu, zodat jullie misschien kunnen zien aan het jonge bier of de bellen/bubbels daarop van de gisting zijn of van het koolzuur wat de oorzaak van de activiteit in het waterslot is.

https://imageshack.com/i/pboU5DEoj

Zie jullie adviezen graag tegemoet.

Groet,
Jan

Jeukstaardt

Optie 1 :)
Als het echt weken gaat duren zal het een grassige smaak op kunnen leveren, maar bier wat nog aan het gisten is, zij het weinig, kun je gewoonweg niet gaan bottelen ivm explosiegevaar.
Rustig laten staan. Een paar dagen meer of minder drooghoppen zal je bier niet gaan verpesten. Misschien toch iets warmer wegzetten om de nagisting wat te bespoedigen? Sg meten en als dat onveranderd blijft gedurende een dag of 3 kun je bottelen. Dus meet donderdag nog eens en beslis dan.
Het lijkt er een beetje op dat je te vroeg bent gaan lageren als de activiteit, zoals je zelf schrijft, nog behoorlijk veel is.
Optie 2 zou ik niet doen ivm oxidatie en infectie risico.

ThaLokster

Hey Jeukstaardt,

Bedant voor je reactie. Neig zelf ook sterk naar optie 1 hoor. Vreemde is wel dat de activiteit nu hoger is dan op moment van lageren. Nu per minuut meerdere bellen door het waterslot en bellen/bubbels op het jonge bier, terwijl de activiteit ten tijde van lageren hooguit een belletje per minuut was door het slot. Vergistingsgraad (uitgaande van een eind SG van 1010) ten tijde van lageren kwam op 95%  :o, dat leek me zelf zelfs wat aan de late kant (dient toch tussen de 80 en 90% te zitten)... Blijft mooi zo'n natuurproduct...

abroeders

Citaat van: ThaLokster op 04-01-2016  16:09 uHey Jeukstaardt,

Bedant voor je reactie. Neig zelf ook sterk naar optie 1 hoor. Vreemde is wel dat de activiteit nu hoger is dan op moment van lageren. Nu per minuut meerdere bellen door het waterslot en bellen/bubbels op het jonge bier, terwijl de activiteit ten tijde van lageren hooguit een belletje per minuut was door het slot. Vergistingsgraad (uitgaande van een eind SG van 1010) ten tijde van lageren kwam op 95%  :o, dat leek me zelf zelfs wat aan de late kant (dient toch tussen de 80 en 90% te zitten)... Blijft mooi zo'n natuurproduct...
Hoi Jan,

Je behaalde vergistingsgraad bij 1.014 = (52-14)/52 = 73%
Voor de Wyeast 1388 staat een normvergistingsgraad van 74-78%
Voor een blonde zullen het allemaal wel goed vergistbare mouten zijn dus zal de vergisting waarschijnlijk nog wel een klein beetje toenemen. Als er suiker in je stort zat kan je vergistingsgraad gemakkelijk boven de 78% gaan uitkomen. Wacht dus, zoals Jeukstaardt al aangaf totdat je SG stabiel is geëindigd met 3 na 3 dagen een zelfde SG gemeten.

Wat betreft het toenemen van bellen in het waterslot, dit kan een aantal oorzaken hebben:
1. Na overhevelen zie je vaak dat de vergisting even een opleving krijgt, dus CO2 productie.
2. Je jongbier bevat ook al opgelost CO2. Door het dryhoppen komt er een gedeelte van de reeds opgeloste CO2 vrij. Dit levert bellen in je waterslot, maar geen vergisting.
3. Het variëren van bijvoorbeeld temperatuur kan er voor zorgen dat opgelost CO2 ontsnapt uit je jongbier, ook dit zie je in je waterslot.

Wat betreft je rendement. Gepland was 20 liter van 1.064 en je bent geëindigd met 18 liter van 1.052
Waarschijnlijk staat je moutmolen inderdaad te grof afgesteld en waren er nog hele korrels aanwezig. Hierdoor houd je een wat lichter bier over.

Dan nog je maischschema, ik zie een stap van 10 minuten bij 45 graden. Stond dit beschreven in de beschrijving van het Brewferm pakket? Deze maischstap is de zogenaamde kruidnagelrust en wordt alleen gebruikt bij witbier en de witbiergisten die hiermee een kruidnagel smaakje kunnen aanmaken. Voor jouw blonde zal dit niets doen, deze stap had je kunnen overslaan.

ThaLokster

Hallo A(Brouw)Broeder(s),

Dank voor je bericht. Heb ik telkens de verkeerde formule gebruikt dan? De formule die ik gebruik om de vergistingsgraad te bepalen is:
((start SG - tussentijdse SG)*100/(start SG - eind SG)), daarbij ging ik ervan uit dat die Brewferm pakketten als doel eind SG 1010 hebben (nauwelijks in de praktijk haalbaar overigens).

Uitgangspunt bij die formule is dat als de eind SG gehaald is, je een 100% vergistingsgraad hebt. De door jou gehanteerde formule klinkt mij dan ook erg aannemelijk in de oren. Die kun je afzetten tegen de theoretische vergisting van een gist. Wist trouwens niet dat door glucose toevoeging de uiteindelijke vergistingsgraad hoger kan uitvallen dan de opgegeven theoretische vergisting van het gist. Weer wat geleerd!

Als je jouw formule afzet tegen de theoretische vergisting (circa 69% op 1016 tegen minimaal 78% door de glucose toevoeging), dan kom ik op circa 88%. Dus netjes tussen de 85 en 90%. Of moet je die uitkomst van 69% heel absoluut nemen? Dan zou ik wat te vroeg hebben gelagerd...

Vind het alleen zo vreemd dat die heropleving van de gist na een week nagisting/lagering pas plaatsvindt  :-\. Zoals ik het aan het jongbier zie (zie foto), is het echt vergisting en geen ontsnappen van koolzuur sec.

Heb het maischschema precies gevolgd van het recept en daar staat als eerste de 10 minuten stap op 45 graden... Nou ja, denk dan maar van: baat het niet dan schaadt het niet... Wel bijzonder dat ze een onnodige stap opnemen in het recept  ???...

Schrootmolen wordt de volgende keer wat fijner afgesteld! Kan het SG ook afgenomen zijn door het vele inkoken met deksel van de pan af?

Heb de temperatuur op aanraden van Jeukstaardt omhoog gebracht naar circa 23 graden en het slot borrelt nu nog eens in de minuut a 2 minuten en ik wacht gewoon rustig af...

JBL

Citaat van: ThaLokster op 04-01-2016  15:28 uNu lees ik dat dryhopping niet veel langer moet duren dan 1 week, wat nu te doen?

1. Niets, gewoon wachten tot de activiteit stopt en de eind SG stabiel is en dan na hevelen bottelen?
2. Overhevelen (en daarmee de dry hop weer scheiden) en wachten tot de activiteit stopt en dan bottelen?
3. Bottelen?
4. ?

Volgens mij is er nog een optie: met een gedesinfecteerde roerstok je hopzakje verwijderen (als je je gistvat toch al geopend hebt en vergisting nog steeds gaande is).
En deze lijkt me de meest voor de hand liggende.

ThaLokster

Hallo JBL,

Helaas... De nagisting/lagering doe ik op een mandfles en die hopzak past met geen mogelijkheid meer door de nauwe opening van de mandfles... :(

JBL

Citaat van: ThaLokster op 05-01-2016  15:26 uHallo JBL,

Helaas... De nagisting/lagering doe ik op een mandfles en die hopzak past met geen mogelijkheid meer door de nauwe opening van de mandfles... :(

Tja, dan is dat inderdaad geen optie...
Ik sluit me aan bij vorige reacties: niets doen en uit laten vergisten.
Met een stevige hopsmaak hoeft niets mis te zijn...  :biersmile:

abroeders

Citaat van: ThaLokster op 05-01-2016  14:02 uHallo A(Brouw)Broeder(s),

Dank voor je bericht. Heb ik telkens de verkeerde formule gebruikt dan? De formule die ik gebruik om de vergistingsgraad te bepalen is:
((start SG - tussentijdse SG)*100/(start SG - eind SG)), daarbij ging ik ervan uit dat die Brewferm pakketten als doel eind SG 1010 hebben (nauwelijks in de praktijk haalbaar overigens).

Uitgangspunt bij die formule is dat als de eind SG gehaald is, je een 100% vergistingsgraad hebt. De door jou gehanteerde formule klinkt mij dan ook erg aannemelijk in de oren. Die kun je afzetten tegen de theoretische vergisting van een gist. Wist trouwens niet dat door glucose toevoeging de uiteindelijke vergistingsgraad hoger kan uitvallen dan de opgegeven theoretische vergisting van het gist. Weer wat geleerd!

Als je jouw formule afzet tegen de theoretische vergisting (circa 69% op 1016 tegen minimaal 78% door de glucose toevoeging), dan kom ik op circa 88%. Dus netjes tussen de 85 en 90%. Of moet je die uitkomst van 69% heel absoluut nemen? Dan zou ik wat te vroeg hebben gelagerd...

Vind het alleen zo vreemd dat die heropleving van de gist na een week nagisting/lagering pas plaatsvindt  :-\. Zoals ik het aan het jongbier zie (zie foto), is het echt vergisting en geen ontsnappen van koolzuur sec.

Heb het maischschema precies gevolgd van het recept en daar staat als eerste de 10 minuten stap op 45 graden... Nou ja, denk dan maar van: baat het niet dan schaadt het niet... Wel bijzonder dat ze een onnodige stap opnemen in het recept  ???...

Schrootmolen wordt de volgende keer wat fijner afgesteld! Kan het SG ook afgenomen zijn door het vele inkoken met deksel van de pan af?

Heb de temperatuur op aanraden van Jeukstaardt omhoog gebracht naar circa 23 graden en het slot borrelt nu nog eens in de minuut a 2 minuten en ik wacht gewoon rustig af...

Hoi Jan,

Gewoon inderdaad wachten tot het uitvergist is.
SG neemt juist niet af door inkoken. Door het koken neemt de SG juist toe; het water verdampt en de suikers blijven in je wort zitten.

Brouwers

Citaat van: JBL op 05-01-2016  15:51 uTja, dan is dat inderdaad geen optie...
Ik sluit me aan bij vorige reacties: niets doen en uit laten vergisten.
Met een stevige hopsmaak hoeft niets mis te zijn...  :biersmile:
Je krijgt hierdoor niet meer hopsmaak. Ergste geval krijg je een grassige smaak, maar dat gebeurd meestal als het langer als 3 weken erop zit. Dacht ooit op het forum gelezen te hebben dat de meeste aroma's al na 24 uur in het jongbier zijn opgenomen

ThaLokster

Even een kleine update. Nadat het jongbier vanaf 6 januari op 1012 is blijven hangen, heb ik het gisteren (10/1) gebotteld. Het slot borrelde nog steeds (in mindere mate), dus ik ga ervan uit dat dit enkel koolzuurvorming was door de dry hop. Bier ruikt wat tropical (vleugje ananas, prima aanvulling dus in deze donkere tijden  ;D) en volgens recept heb ik 7 gram suiker de liter toegevoegd voor de koolzuurvorming op de fles. Nu rustig een weekje of 2 afwachten...

Dank voor jullie adviezen!

Vergelijkbare Topics (7)

7167

Reacties: 60
Gelezen: 25170

20930

Reacties: 11
Gelezen: 4255

35062

Reacties: 6
Gelezen: 1605

20027

Gestart door Twonky

Reacties: 7
Gelezen: 2776

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.