Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te hoge SG na het koken kan ik water toevoegen?

Gestart door remolen, 23-12-2015 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

De SG van mijn brouwsel is te hoog na het koken.
Het gaat om een hefe weizen. Het volume is ook lager dan voorspeld.

Gepland 22.9 liter uiteindelijk blijft er 21.1 over (bij 100 graden allebei)

SG 1.068 gepland 1.058

Kan ik ongestraft water toevoegen of mis ik dan hopsmaak?
Groet Rene

Thamerdal

De Rentmeester

Gewoon water bijvoegen.
De hoeveelheid hop die je al bijgevoegd hebt is bedoeld voor de berekende volume.
Ben je daar niet gerust op eventueel nog wat aromahop bij flame-out of koudhoppen.
Maar dit is vooral voor de aroma-smaak en geur en niet voor de bitterheid.

Jacques

Citaat van: remolen op 23-12-2015  13:44 uDe SG van mijn brouwsel is te hoog na het koken.

Gepland 22.9 liter uiteindelijk blijft er 21.1 over (bij 100 graden allebei)

SG 1.068 gepland 1.058

Kan ik ongestraft water toevoegen of mis ik dan hopsmaak?
Groet Rene

Omdat het gaat om een weizen zou ik mij daar niet druk over maken. Weizen kenmerkt zich normaal gesproken niet door een hopsmaak.

Oscar

Citaat van: remolen op 23-12-2015  13:44 uDe SG van mijn brouwsel is te hoog na het koken.

Ja je kunt ongestraft water toevoegen. En je kent je brouwinstallatie nog niet qua verdamping en rendement... Dus volgende keer ff wat dingen nameten tijdens het brouwen (maischen en koken) en invoeren in de brouwsoftware.  :brouwen:

remolen

Citaat van: Oscar op 24-12-2015  00:40 uJa je kunt ongestraft water toevoegen. En je kent je brouwinstallatie nog niet qua verdamping en rendement... Dus volgende keer ff wat dingen nameten tijdens het brouwen (maischen en koken) en invoeren in de brouwsoftware. :brouwen:

Weer super bedankt voor al jullie feedback...
Ik ken mijn brouwinstallatie nog onvoldoende dat klopt zeker.
Heb al wel bij de laatste 3 keer alle metingen gedaan zodat ik er achter moet komen hoeveel rendement verdamping filterkuipverlies etc..

Ik zal hier even het een en ander plaatsen want ik ben er nog niet zeker van hoe het nu precies zit.. en waarom er nu eigenlijk minder water was en een hoger SG...

Wat ik zie in BrouwHulp dat het volume bij 100graden Celsius al (na het maischen) te laag nl 25.6 liter terwijl er 28.6 in moest. Het SG is te hoog 1.058 ipv de geplande 1.047. Mijn eigen conclusie hieruit is dat ik te weinig spoelwater heb gebruikt?

SG laatste afloop was 1.020 dus ik had door moeten spoelen tot het juiste volume was bereikt? Dan was misschien de laatste afloop 1.010 geweest en had ik het juiste begin SG?

Maar hoe pas ik dit aan in de software zodat hij het juiste volume spoelwater berekend?

Nu ik de gegevens in de brouwsoftware heb ingevuld en het zelfde recept nog een keer maak krijg ik andere hoeveelheden maisch en spoelwater. nl  dan kom ik dus nog veel meer water te kort! Wat doe ik verkeerd?

19.5 liter maisch water
13.7 spoelwater
33.2

Terwijl de oude situatie
19.5 maischwater
14.9 spoelwater
34.4 totaal

Staat misschien de graanabsorptie verkeerd ingesteld of kan dat niet ? Staat op 6,4 liter... een liter per kilo mout

Welk rendement moet ik invullen bij de volgende gegevens voor het volgende brouwsel?

Oscar

Citaat van: remolen op 24-12-2015  09:46 uWat doe ik verkeerd?

Lees mijn onderschrift. En denk daar eens over na... ;) :brouwen:

remolen

Citaat van: Oscar op 24-12-2015  10:07 uLees mijn onderschrift. En denk daar eens over na... ;) :brouwen:
Dat had ik al in mijn achterhoofd geknoopt. Al paar keer gelezen. En gedacht ik moet niet moeilijk doen maar gewoon doorspoelen tot gewenst volume.
Maar is het niet mogelijk om dit juist in de software te krijgen?

Oscar

Citaat van: remolen op 24-12-2015  10:17 uMaar is het niet mogelijk om dit juist in de software te krijgen?

Jawel. En het staat ook juist in de software, maar dan nog geldt die regel... ;)

Battum80

Met welk rendement had je vooraf gerekend? Volgen mij is het hoger dan je had verwacht en zat je verdamping redelijk in de buurt van de verwachting

remolen

Citaat van: Battum80 op 24-12-2015  19:44 uMet welk rendement had je vooraf gerekend? Volgen mij is het hoger dan je had verwacht en zat je verdamping redelijk in de buurt van de verwachting
Rendement dat ik ingevoerd had was 70%

mbroek

Citaat van: remolen op 24-12-2015  10:17 uDat had ik al in mijn achterhoofd geknoopt. Al paar keer gelezen. En gedacht ik moet niet moeilijk doen maar gewoon doorspoelen tot gewenst volume.
Maar is het niet mogelijk om dit juist in de software te krijgen?

Waarschijnlijk staan je verliezen nog niet goed, "Dode ruimte in filterkuip" en "Verlies in kookketel". Bij mij 2 en 1,5 liter.
De berekende hoeveelheid spoelwater is bij mij dan nog steeds tekort, maar ik zorg dat ik genoeg heb. Meestal heb 1 a 2 liter extra nodig dan BrouwHulp berekent. Ik weet het dus komt het goed.

Richardd

Bij mijn laatste brouwsel (2e brouwsel) kwam ik aan het einde van mijn spoeling ook volume tekort voor het door BrouwHulp beoogde kookvolume. Ook ongeveer 2 liter extra gespoeld tot het juiste volume.
Na het koken kwam ik echter ook lager uit qua volume wort dan het beoogde volume. SG was ook hoger. Achteraf had ik dus water toe kunnen / moeten toevoegen.

Wanneer kun je het beste dit compensatie water toevoegen?:
1. aan het einde van de kook (dus kokend water toevoegen) of
2. na het koelen in het vergistingsvat (kraanwater toevoegen?)

Henielma

2. Koud kraanwater toevoegen aan het wort in het gistvat

Richardd

Citaat van: Henielma op 26-12-2015  23:08 u2. Koud kraanwater toevoegen aan het wort in het gistvat

Mooi, dan kan ik dus tegelijkertijd het restant wort uit mijn tegenstroom koeler spoelen met kraanwater.
Geen last van besmettingen met toevoegen van kraanwater?

Henielma

Citaat van: Richardd op 26-12-2015  23:26 uGeen last van besmettingen met toevoegen van kraanwater?

Inderdaad geen last daarvan. In Nederland is het kraanwater daar goed voor geschikt. Uiteraard wel een schone maatbeker gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

26527

Reacties: 17
Gelezen: 5076

31075

Reacties: 11
Gelezen: 3262

16207

Reacties: 28
Gelezen: 10377

20874

Reacties: 26
Gelezen: 11714

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.