Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe groot moet mijn vergisting vat dan zijn?

Gestart door ErwinSchouten, 22-11-2015 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

ErwinSchouten

Ik ben van plan over te stappen op grotere pannen (100 / 150 liter)
maar hoe groot moeten mijn vergistingsvaten dan zijn?
Is daar een formule voor stel met een pan van 100 liter dat ik 70 liter wort over houd
Kan ik die in een 100 liter vat doen of zit daar dan te veel zuurstof bij?

Hoor graag van jullie.

Don Emilio

Welke hoeveelheid je brouwt maakt niet uit; een vergistings-vat maximaal 2\3 vullen is prima. Dan blijft er nog ruimte over voor het vergisten (bovenkoek oftewel het rijzen van het schuim) van het bier.

seed7

20 liter gistende 12 Plato wort produceert ruim 600 liter CO2.

Kijk naar de hoeveelheid schuim die je gist produceert, daarop stem je de kopruimte af. 50% gaat bijna altijd goed, een enkele gist heeft aan 100% nog niet genoeg.

Ingo

Robin K

Kan makkelijk, zodra de CO2 productie begint komt er een deken overheen en
is het afgeschermd. De hoeveelheid CO2 die bij een vergisting van 70 liter vrijkomt
heeft je vat zeer snel gevuld.

Paard

Ik brouw ook met een 100 liter pan en kan dan ongeveer 80 liter maken, dit gaat perfect in een 120 liter vat.  Verder is dit een standaard maat UN vat dus ook voordelig, als ik high gravity brouw kan ik afhankelijk van het biertje zo'n 120 liter maken dit gaat dan in meerdere vaten omdat grotere vaten niet meer te verplaatsen zijn, laat staan dat je er even een optilt zodat je kan hevelen. 

Ook de genoemde gist maakt veel uit, US05 heeft bijna geen ruimte nodig de Westmalle daarentegen heeft een overloop nodig als je meer dan de helft van je vat vult.

Oxhead

Toen ik nog met een 100 liter pan brouwde verdeelde ik het wort over meerdere 30 liter gistvaten. 20 liter per gistvat dus 33% kopruimte.
Met de meeste gisten gaat dit goed, anders kan je altijd nog een blowoff slang maken.

ErwinSchouten

Kijk hier kan ik wat mee, erg bedankt allemaal... Hou die 2/3 regel gewoon aan dan moet het goed komen.
Jullie horen van me.

Jacques

Citaat van: ErwinSchouten op 23-11-2015  21:49 uKijk hier kan ik wat mee, erg bedankt allemaal... Hou die 2/3 regel gewoon aan dan moet het goed komen.
Jullie horen van me.

Horen vullen hoeft geen probleem te zijn als je zoals Oxhead ook schreef een zogenaamde blow off maakt. Dat is niet veel meer dan een slang die je in het gat van het waterslot steekt. De andere kant van de slang hoort te hangen in een bak met water. Op deze wijze kan het schuim uit je vat en heb je geen last van oxidatie.
Wel heb je enig verlies aan bier.

Vergelijkbare Topics (7)

27627

Reacties: 13
Gelezen: 5667

32799

Reacties: 19
Gelezen: 10985

13721

Reacties: 4
Gelezen: 3016

21059

Reacties: 21
Gelezen: 8954

41403

Reacties: 159
Gelezen: 26919

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.