Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisting met koudhop: nog een 2e keer overhevelen?

Gestart door RobertH, 25-10-2015 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

RobertH

Hallo,

Als groot liefhebber van speciaalbier kon het ook haast niet anders dan dat ik ook eens bier zou gaan brouwen. Om niet meteen in het diepte te duiken heb ik besloten eerst eens een aantal kits te proberen. Hiervoor hoeven zaken als bijvoorbeeld een dompelkoeler en schrootmolen niet gebruikt te worden. Mocht het brouwen mij toch tegenvallen, dan heb daar in ieder geval niet teveel geld aan uit gegeven.

Het eerste biertje zit pas een week in de fles. Dit is een American Pale Ale.  De vergisting van het tweede biertje (Dark Bitter) heb ik vorig weekend gestart. Afgelopen vrijdag heb ik het na de hoofdvergisting uit de vergistingsemmer overgeheveld naar een mandfles, de hoppellets toegevoegd en het geheel afgesloten met een waterslot. Volgens de gebruiksaanwijzingen zou het bier na 5 dagen weer overhevelt moeten worden om de hop kwijt te raken en dan ook meteen moeten worden gebotteld. Het SG zou dan op ongeveer 1011 uitgekomen moeten zijn.

Nou lees ik regelmatig dat het overhevelen van het bier na de  hoofdvergisting en dit dan zo'n twee weken te laten nagisten een positief resultaat geeft op de uiteindelijke kwaliteit van het bier. Echter is door het overhevelen de kans op oxidatie wel weer wat groter. Ook lees ik regelmatig dat de hop niet te lang in het bier moet ronddrijven om een grassige smaak te voorkomen.

Nu zit ik dus met het volgende dilemma:
Ik wil graag het bier nog zo'n twee weken laten nagisten, maar ik wil niet dat het hop er nog twee weken in rond drijft.

Zoals ik het zie heb ik drie opties
  • Ik laat het bier niet nog twee weken nagisten en bottel het zodra mijn hyrdometer de juiste waarde aangeeft. Vermoedelijk na zo'n 5 dagen. Dit is zoals de gebruiksaanwijzing het voorschrijft.
  • Ik hevel het bier over naar een andere mandfles, waarbij ik het hop kwijt raak en de kans op oxidatie vergroot. Het moet daarna immers nogmaals overgeheveld worden voor het bottelen.
  • Het bier ondergaat een nagisting van twee weken inclusief de aanwezige hop.

Graag zou ik jullie meningen over de verschillende opties horen, zodat ik op basis daarvan een passende keuze kan maken.
Andere, nog niet genoemde opties, zijn ook welkom natuurlijk.

Groet Robert

Jacques

Robert,

Ik begrijp dat je een kit gekocht hebt waarbij je de vergunde siroop nog moet koken met hop. Dat is niet zo gebruikelijk. Meestal is het geconcentreerde wort al gehopt.

Als je het wort kookt met hop dan hoor je na het koken de eiwitten en hoprestanten uit te filteren. Als alternatief kun je na afkoeling het wort roeren waardoor de vaste delen naar het midden gaan. Je kunt vervolgens het wort overhevelen aan de zijkant van de pan.

Hop toevoegen tijdens de nagisting om meer hoparoma te krijgen kan. Dit is een techniek die mooie resultaten geeft, maar ik raad het beginnende brouwers niet aan. Beter is het de basis van het brouwen te leren zonder aanvullende technieken.

Jeukstaardt

Ik zou voor optie 1 gaan. Niet teveel heen en weer hevelen met je jongbier geeft daarbij voor mij de doorslag. Aangezien je de hop al hebt toegevoegd zou ik er zo min mogelijk mee gaan rommelen. Een volgende keer zou je de drooghop wat later kunnen toevoegen.
Kijk wat je bier doet, is er nog veel vergistingsactiviteit, lekker laten gaan. Merk je dat er geen of weinig activiteit is meet je je SG. 2 dagen later doe je dat nog eens. Is tie hetzelfde gebleven kun je gaan bottelen.
Ik zou me niet te blind staren op die 2 weken. Dan maar wat korter drooghoppen.

Succes!

RobertH

Citaat van: Jacques op 25-10-2015  22:45 uIk begrijp dat je een kit gekocht hebt waarbij je de vergunde siroop nog moet koken met hop. Dat is niet zo gebruikelijk. Meestal is het geconcentreerde wort al gehopt.
Nee, dit klopt niet. Er moet enkel hop worden toegevoegd na de hoofdvergisting. De hop die meegekookt moet worden is al door de fabrikant meegekookt. Het is de Pilgrims Hope kit van Festival.

Citaat van: Jeukstaardt op 26-10-2015  01:03 uIk zou voor optie 1 gaan. Niet teveel heen en weer hevelen met je jongbier geeft daarbij voor mij de doorslag. Aangezien je de hop al hebt toegevoegd zou ik er zo min mogelijk mee gaan rommelen. Een volgende keer zou je de drooghop wat later kunnen toevoegen.
De volgende keer later de droophop toevoegen klinkt inderdaad als een valide oplossing. Hopelijk is deze kit wat sneller uitgegist dat de vorige kit. Dat duurde toen iets van 17 dagen. Het gist lijkt bij deze kit wel een stuk actiever, dus ik heb goede (pilgrims) hoop  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.