Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe flessen reinigen

Gestart door kevin_01, 24-10-2015 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

kevin_01

Brouwers,

Wellicht een vraag ter overvloede, maar ik kwam er op het forum niet uit.

3 weken geleden heb ik mijn eigen installatie afgetimmerd en heb ik mijn eerste brouwsel ooit gebrouwen. 25 liter IPA. Wanneer dit klaar en te hachelen is zal ik foto's en het brouwschema online zetten om jullie commentaar te ontvangen en mijn steentje aan het forum bij te dragen. Voor nu heb nieuwe flessen gekocht alleen vroeg ik mij af of ik deze ook nog moet reinigen voordat ik ga bottelen?

Ik hoor graag van jullie!

Hartelijke groet,

Kevin

brouwmus

Welkom Kevin, veel plezier met je installatie, het brouwen en het drinken van je eigen bier!  :brouwen:

De flessen zou ik zeker reinigen maar hier is al heel veel over geschreven...

Voordat er dus weer een hele discussie komt: kijk even bij de tag 'reinigen/desinfecteren' (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=611)

Succes!
John

Bennemans

Hoi Kevin,

ik doe het in ieder geval altijd, even reinigen.
Ik doe dat met Starsan, anderen doen het weer met andere middelen, of houden het bij het omspoelen.
Na het legen van mijn flessen spoel ik de flessen altijd, dit om te zorgen dat er geen gistdepot blijft zitten op de bodem van de fles.
Bij het vullen doe ik ze vooraf eerst reinigen.
Beter voorkomen dan genezen, of weggooien... (zo denk ik er over).

HuygenMeester

Citaat van: kevin_01 op 24-10-2015  19:19 uBrouwers,

Voor nu heb nieuwe flessen gekocht alleen vroeg ik mij af of ik deze ook nog moet reinigen voordat ik ga bottelen?

Als ze in (krimp)folie zijn afgeleverd, kun je ze zo gebruiken; wordt in brouwerijen ook zo gedaan. Zo niet dan even naspoelen met kokend water, of een tijdje in sulfiet/citroenzuuroplossing laten liggen en naspoelen, waarna je ze kunt gebruiken.
 :degroeten:
Huygenmeester

wilbertd

Citaat van: HuygenMeester op 24-10-2015  19:46 uAls ze in (krimp)folie zijn afgeleverd, kun je ze zo gebruiken; wordt in brouwerijen ook zo gedaan.

Maar ik ken ook brouwerijen waar ze alsnog even met Star San nagespoeld worden.
'Better safe than sorry'.

kevin_01

Dank allen voor de duidelijke en snelle reacties! Uiteindelijk alle flessen nog met Star San schoongemaakt. Vanavond wel helaas een enorme blunder gemaakt. Bij een start SG van 1062 en een eind SG van 1012 heb ik per ongeluk ipv 150 gram suiker op 25 liter 1500 gram suiker toegevoegd en al wel gebotteld. Kan ik nu verwachten dat de boel explodeert?

foz

Citaat van: kevin_01 op 24-10-2015  23:29 uKan ik nu verwachten dat de boel explodeert?

Ja, want je hebt 60 gram per liter in plaats van 6.

Herman

Even terug in de mandfles en uit laten gisten en opnieuw proberen!

kevin_01

Citaat van: Herman op 24-10-2015  23:48 uEven terug in de mandfles en uit laten gisten en opnieuw proberen!

Dankjewel voor de tip. Moet er ook nog nieuwe gist bij denk je of is de resterende gist genoeg om die hoeveelheid suiker nog even te killen?

Bennemans

Nope, niets toevoegen, er zit als het goed is voldoende restgist in die die suikers gaat opeten.
Als het kan wel even meten en op je waterslot letten, als die is uitgeblubt nogmaals meten.
Daarna kan je wel weer gaan bottelen.

brouwmus

Die fout ga je in ieder geval nooit meer maken... :)

Het zal wel heel ander bier worden en veel sterker dan eerst bedoeld.

Gebruik je brouwsoftware om het uiteindelijke alcoholpercentage te bepalen?

Anders kun je dit rekenblad gebruiken.

Succes!

kevin_01

Citaat van: brouwmus op 25-10-2015  11:33 uDie fout ga je in ieder geval nooit meer maken... :)

Het zal wel heel ander bier worden en veel sterker dan eerst bedoeld.

Gebruik je brouwsoftware om het uiteindelijke alcoholpercentage te bepalen?

Anders kun je dit rekenblad gebruiken.

Succes!

De mandfles is gisteravond laat weer gevuld, na een hoop schelden. Eerste brouwsel, alles verliep op rolletjes en dan zo'n klungelige fout. Enfin, het rekenblad heb ik inderdaad gebruikt. Ik heb wel even snel naar een paar brouwprogramma's gekeken, maar heb voor de eerste keer alles met pen en papier gedetailleerd bijgehouden. Volgende brouwsel zal ik de software erop los laten.

Het SG is momenteel overigens weer 1042, dat gaat dus met restgist nog een flinke tijd duren om dit weer naar beneden te krijgen. Qua smaak en sterkte baal ik wel als een stekker, want het smaakte en rook erg goed. Nogmaals bedankt allemaal voor het snelle advies.

Sint Maarten

Als het goed is heeft de gist deze suiker redelijk snel opgegeten.

broeder

Citaat van: kevin_01 op 24-10-2015  23:29 uDank allen voor de duidelijke en snelle reacties! Uiteindelijk alle flessen nog met Star San schoongemaakt. Vanavond wel helaas een enorme blunder gemaakt. Bij een start SG van 1062 en een eind SG van 1012 heb ik per ongeluk ipv 150 gram suiker op 25 liter 1500 gram suiker toegevoegd en al wel gebotteld. Kan ik nu verwachten dat de boel explodeert?

Hoi,
Zo zie je maar weer: "Elke vraag is een zinvolle vraag en nooit dom".
Want: had je deze vraag niet gesteld, dan had je ongetwijfeld de Explosieven Opruimings Dienst moeten uitnodigen :pan:

Groet en succes met je zwaarder biertje,
broeder Willem

Oscar

Citaat van: kevin_01 op 24-10-2015  19:19 uVoor nu heb nieuwe flessen gekocht alleen vroeg ik mij af of ik deze ook nog moet reinigen voordat ik ga bottelen?

Nieuwe flessen zijn schoon... Even kort desinfecteren is wellicht aan te raden maar schoonmaken/reinigen is echt niet nodig...

Oscar

Citaat van: kevin_01 op 24-10-2015  23:29 uBij een start SG van 1062 en een eind SG van 1012 heb ik per ongeluk ipv 150 gram suiker op 25 liter 1500 gram suiker toegevoegd en al wel gebotteld.

Sufferd!  :o :o :o :nut: :nut: :nut:

Maartennijhof

Wij hebben ook nieuwe flessen in de brouwerij maar zetten ze toch altijd even op de flessen spoeling. We doen hier warm water met een beetje starsan in. De flessen staan er vervolgens een paar minuten op tot er weer een fastrack leeg is.

kevin_01

Misschien dat ik gewoon een nieuw topic moet openen, maar aangezien de mensen hier al weten wat er gaande is dan toch nog een heads-up.

Het SG is weer gestegen, na het toevoegen van teveel suiker, naar 1042. Deze meting was zaterdagavond. Gisteravond was het 1040 en nu nog steeds. Zien jullie al reden om maatregelen te treffen? De mandfles staat in een gecontroleerde vergistingskast. Ik heb het twee weken op 19,5 graden gehouden en na de extra suiker op 20 graden gezet om d.m.v. warmte de gist weer aan te jagen. Als het gestopt zou zijn heb ik dus de keuzes uit:

1. Beluchten
2. Bewegen van het bier
3. Nieuwe gist toevoegen

Wat raden jullie aan? Ik hoor graag van jullie.

Jacques

Citaat van: Oscar op 26-10-2015  23:59 uSufferd!  :o :o :o :nut: :nut: :nut:

Volgens mij weet Kevin dit al...

Sommige dingen denk je wel, maar is het beter het niet te uiten om het er extra in te wrijven.  ::)

Vergelijkbare Topics (7)

18740

Reacties: 2
Gelezen: 1723

31829

Reacties: 98
Gelezen: 22917

27-07-2016 10:43 u
door Erick
2771

Gestart door Adrie

Reacties: 64
Gelezen: 30795

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.